American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Heb net even mijn limiet gecheckt na meerdere mensen die aangeven dat ze hun bestedingslimiet hebben beperkt. Zie screenshot

    Dat is bij mij in ieder geval nog niet geval. Ik vraag me echt af waarom ze dat bij jullie hebben gedaan? Is er iets dat het systeem triggert?

    Hoe meer we weten, hoe beter. Dan kunnen wij ook uitkijken....

    Ik zit over anderhalve week in een ander continent, ook ik zit hier niet op te wachten.

    Ik vind ook dat je in zo een geval niet je kaartbijdrage hoeft te betalen. Waanzin!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Update: vandaag anderhalf uur (!) in een chat gezeten met AMEX. In eerste instantie ging het gesprek niet de goede kant op, want de medewerker was FAQ-amtwoorden aan het voorlezen en kwam daarna (weer) met de opmerking 'dat ik meerdere KYC-verzoeken heb gekregen waar ik niet op gereageerd heb'. Zucht. vervolgens stuurde deze persoon me weer een nieuw KYC-verzoek toe met een ander referentienummer. Toen was ik er klaar mee.

    Gevraagd dit gesprek te escaleren naar zijn/haar manager en wonderwel gebeurde dat ook in de chat. Dit is het eerste gesprek met iemand die daadwerkelijk luisterde, het probleem leek te begrepen en excuses aanbood voor het ongemak, al is zo'n conversatie niet ideaal via een chat (ik tik de langere berichgen op mijn MacBook en kopieer-plak die dan naar mijn iPhone, btw).

    Interessant is dat het eerste KYV-verzoek blijkbaar al in september 2022 was verzonden. Verbazingwekkend dat ik dan tot op heden geen enkele brief van AMEX heb gehad, want dat hele proces heeft dan 7 maanden moeten duren, totdat ik erachter kwam.

    Ik werd gevraag opnieuw in te loggen op het KYC-portaal en aan te geven wat ik zal. Ik kreeg de melding dat 'het doorgeven van mijn gegevens gelukt is'. Volgens de manager zou mijn kaart binnen 24 uur weer normaal moeten werken, zo niet dan moet ik contact opnemen. Helaas kan ik de bestedingslimiet niet meer doen vandaag, dus dat ga ik morgen maar weer doen.

    Wat mij vaststaat: het KYC-proces werkt niet bij AMEX. Ik ga sowieso checken hoe het zit met de extra kaart van mijn vrouw, want anders moeten we het geintje straks weer opnieuw doen.

    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  3. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    En dat frustreert mij het meeste, onkunde van de huidige klantenservice bij amex. Je verwacht dat als je een luxe product afneemt, dat ze je serieus nemen...

    Veel sterkte met dit proces en bedankt dat je het deelt met ons!
     
    Dan1 en Ruut vinden dit leuk.
  4. solofarie

    solofarie Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    103
    Trofeepunten:
    33
    Ben benieuwd hoe dit afloopt! Ik krijg ze niet zover om de zaak door te zetten naar een manager, vooralsnog zit ik vast aan die 15 dagen..
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  5. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb ook gedoe gehad met die KYC procedure, de achterliggende IT werkt gewoon niet goed. Beetje vreemd dat ze dit ook doen bij mensen die al jaren klant zijn en keurig betalen. Volgens mij is Amex hiermee roomser dan de paus,
    Kijk voor de lol ook eens op Trustpilot: https://nl.trustpilot.com/review/americanexpress.nl
     
  6. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Blijven pushen, zou ik zeggen. En erop staan dat ze escaleren naar een manager. Het is zo inconsequent daar, ligt er ook maar net aan wie je spreekt…
     
  7. Sokkenpop

    Sokkenpop Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    18
    Nog een tip voor de mensen die vastlopen in het KYC-proces en moeten wachten: Je kan extra geld overboeken naar je kaart. Het positieve saldo op je kaart kan je altijd gebruiken. Een overboeking duurt wel 1-5 dagen voordat het erop staat, maar je bent dan in ieder geval niet afhankelijk van de snelheid waarmee ze de bestedingslimiet weer terugzetten (c.q. de KYC-markering van je account af gaat).
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  8. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Weet iemand waarom je in een KYC proces terecht komt?

    In principe heb je toch bij je initiële aanvraag toch alle gegevens voorzien?

    Waarom tussentijds klanten lastig vallen?
     
  9. Sokkenpop

    Sokkenpop Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    18
    Hier kan je er meer informatie over vinden: https://www.americanexpress.com/nl/informatie/informatie-over-identificeren/

    In het kort: Ze zijn het wettelijk verplicht.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  10. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
    Laatst bewerkt: 5 mei 2023
  11. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
  12. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    837
    Leuk Bevonden:
    2.571
    Trofeepunten:
    383
    Eigenlijk wel. En (ik denk) 10 jaar terug was erg een mega operatie omdat alle klanten van alle banken naar een kantoor moesten om zich te identificeren. Sindsdien updaten ze het volgens mij als je iets regelt, bijvoorbeeld een hypotheek. De banken die deelnemen aan iDin hebben sowieso de goede informatie, ook al hebben ze die heel lang in hun bezit. Indien je rechtstreeks bij hun een creditcard aanvraagt is geen ID nodig.
    ICS, Amex, Vivid, Revolut, etc. moeten dat wel vragen.
    Het beschermt hun, maar belangrijker ook jou als consument tegen identiteit fraude en meer. Ze mogen die informatie opslaan, ik meen 5 of 7 jaar. Maar ze hoeven die niet per se te gebruiken voor nieuwe producten. Daarnaast kan een paspoort on record natuurlijk ook verlopen zijn.
     
    solofarie vindt dit leuk.
  13. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Goed nieuws! Net weer mijn bestedlingslimietcheck gedaan en de limiet/blokkade is eraf! :D

    Toch nog een punt van kritiek: dit proces is echt supervaag en inconsistent. Telefonisch werd mij verteld dat ik 15 dagen moest wachten, omdat het door de afdeling Credit moest worden bekeken. Maar het kan dus blijkbaar ook via de chat, als je maar blijft drukken en escaleert naar een manager die dit blijkbaar wel binnen 24 uur (compliementen voor deze man) kan fixen. Wat dan weer niet oké is, want dit is natuurlijk totale willekeur. AMEX moet hun KYC-proces op orde hebben en hun klanten beter behandelen. Hoe dan ook: ik ben blij met de uitkomst en ga een trits vliegtickets boeken nu :cool: Mijn klacht zet ik wel door, wie weet peuter ik nog een zooitje MR los ter compensatie...
     
    solofarie vindt dit leuk.
  14. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Aanvullend: ICS heeft een boete van de ACM gekregen i.v.m. overkreditering aan kaarthouders. Ze vinden die KYC check niet klantvriendelijk (zei een medewerker tegen mij), want ze weten dat een groot deel van hun klanten hun kaartfaciliteit hierdoor kwijtraakt door aangescherpte leennormen.

    Zie ook: https://radar.avrotros.nl/nieuws/it...ouders-ics-moeten-zich-opnieuw-identificeren/
     
    solofarie vindt dit leuk.
  15. solofarie

    solofarie Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    103
    Trofeepunten:
    33
    Ik ben inmiddels (+- 36u na het invullen van de KYC check) ook weer op en running, zonder een escalatie naar de manager / toezegging van 24 uur. Dus laten we hopen dat iedereen met dit probleem in principe binnen 24u geholpen wordt..
     
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Update: krijg net een brief van AMEX met het verzooek mijn gegevens te updaten in het kader van KYC. Opsomming van een heleboel wetsteksten, nergens informatie hoe dit te doen. I'm lost.
     
  17. NisshinMaru

    NisshinMaru Blue Tier

    Berichten:
    147
    Leuk Bevonden:
    143
    Trofeepunten:
    43
    Ik denk dat deze blokkades vooral zijn voor mensen die al langer een AMEX hebben? Nieuwe aanmeldingen krijgen volgens mij direct deze check.
     
  18. solofarie

    solofarie Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    103
    Trofeepunten:
    33
    Not sure.. Ik ben in februari pas overgestapt naar een FB Platinum kaart, dit terwijl er zogenaamd "maanden geleden" meermaals is gewaarschuwd voor deze KYC check. Bij het aanvragen van mijn gold card vorig jaar heb ik wel een KYC check ingevuld.
     
  19. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ze tellen het inderdaad op (de termijn dat je lid bent). Ik heb een tijd parallel een FB Gold en AMEX Platinum gehad. De klantenservice van de chat bedankte mij voor ‘al 22 maanden lang hebben van vertrouwen in AMEX’ oid.

    Wat ik niet snap: in oktober 2022 mijn AMEX FB Gold opgezegd. Mijn AMEX Platinum heb ik in augustus 2022 aangevraagd en gekregen. Daar alle benodigde inkomensgegevens doorgegeven. En dan toch in september 2022 het eerste KYC-verzoek (blijkbaar dus voor de kaart die ik of al opgezegd had of ging opzeggen). Toen had ik die info al aan AMEX doorgegeven, weliswaar op een andere kaart. Maar toch. ICS gebruikt financiële data die je voor kaart 1 doorgeeft ook voor kaart 2, is mijn ervaring. Kortom: ik blijf het een rommeltje vinden…
     
  20. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Zoals jullie hebben kunnen lezen is mijn KYC-gedoe aan het licht gekomen, toen ik een serie vliegtickets bij AirAsia wilde boeken met mijn AMEX. Dit primair gedaan voor de punten en reisongemakkenverzekering, maar jemig. Wat een dure commissie/wisselkoers. Dit wist ik al, maar nu ik hebt op mijn afschrift zie:

    $540,57 afgerekend, in de app kwam deze transactie als pop up €491,51 voorbij. In mijn afschrift staat de transactie nu op €505,32 met €12,32 tegen een commissie van € 1 = $ 1,0964. Ergens is er dan nog €1,49 aan de strijkstok blijven hangen.

    Als ik dit vergelijk met mijn Revolut (waarmee ik gisteren wat dingen in THB heb betaald), dan ga ik die kaart zeker gebruiken voor alle dingen die ik niet met AMEX hoef te betalen :D
     
    cvr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina