American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ben zelf ook naar volle tevredenheid bij de ANWB verzekerd. Zij kwamen bij mij qua polisvoorwaarden ook steeds als beste uit mijn test. De keren dat ik iets moest claimen was het ook altijd snel en zonder gedoe geregeld. Sterker nog: ik heb tot nu toe nooit iets van bonnetjes hoeven tonen, ondanks dat het ook wel eens om aardige bedragen ging. Slechts de opmerking dat je ze (ik geloof) 6 maanden moet bewaren, omdat ze steekproefsgewijs controleren (i.p.v. dat je allerlei discussies hebt over aangedragen facturen. Dat vind ik persoonlijk erg prettig en uitgaan van vertrouwen i.p.v. wantrouwen.

    Moet wel zeggen dat mijn ervaring met de AMEX reisverzekering tot nu toe wel oké is. Door een hele stomme communicatiefout heb ik een claim laten lopen op de reisongemakkenverzekering. Koffers 'kwijt' na AMS - CDG - VLC. Wat ik had moeten doen, was meteen op zaterdagavond met de taxi naar El Corte Inglés om voor mijn vrouw en zoon de 'noodzakelijke spullen a.k.a. kleding' te kopen. In realiteit lagen we er gewoon af na onze reis en twee uur wachten voor het laten opmaken van een PIR. En hebben we onze kleding maar gewassen

    Toen ik AMEX/Axa belde kreeg ik echter een bandje dat ik alleen voor medische spoedgevallen op 1 kon drukken. Ik dacht: bel maandag wel. Stom stom stom. Dat vond ook de hele aardige dame die mij bij herhaling vroeg "heeft u echt geen bonnetjes meneer? Weet u het zeker? Ook niet als u heeeeeeel goed kijkt?" Maar helaas, ondanks dat ik begreep wat ze bedoelde had ik die echt niet. Ja, bonnetjes van babyvoeding. Maar dat vond ik zonde om te declareren.

    De dame van Axa legde me hier wel haarfijn uit dat de verzekeringen van Axa secundair zijn, iets dat veel mensen zich volgens haar niet goed realiseerden. En wat bij het doen van claims voor grote teleurstelling en soms problemen zorgde. Dat is precies mijn punt. En dat is natuurlijk buitengewoon vreemd, als je kijkt naar hoe deze kaarten juist omwille van deze reisverzekeringen in de markt worden gezet.

    Ik vind dat echt randje misleiding, omdat ik ook in dit forum maar al te vaak lees dat iemand geen aanvullende autoverzekering of reisverzekering gaat afsluiten 'want ik heb een AMEX Platinum'. Ik zie het helaas ook terug in artikelen en reviews van de AMEX-kaarten door de redactie. Op zijn minst zou ik daar een vette disclaimer verwachten dat dit een secundaire dekking betreft, je altijd de polisvoorwaarden moet lezen en alleen op basis daarvan moet besluiten of je dat risico wel of niet wilt nemen. En het besef dat de aangeboden dekkingsbedragen (ver) onder wat gangbaar is in de markt liggen (red flags, alom).

    De reisongemakkenverzekering is voor mij wel primair de reden om mijn vliegtickets voor wel met mijn AMEX te kopen. Maar voor overige uitgaven (zoals hotels) in lokale valuta gebruik ik liever mijn Revolut en vertrouw ik op mijn primaire reisverzekering.
     
    MVA20, cvr en Neanderthaler vinden dit leuk.
  2. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    ik wil dit binnenkort ook gaan doen... Is het nog goedgekomen?
     
  3. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Alles terzijde, je moet toch 24/7 een alarm nummer kunnen bellen voor ernstige situaties?

    ANWB assisteert best wel goed in stressvolle situaties.

    Iedereen is uiteraard zelf verantwoordelijk voor zichzelf en hun gezin. Maar ik ga nooit zonder de ANWB op pad.

    En dit is zeker geen reclame voor ANWB, heb er ook geen aandelen, haha.
     
    Amsterdam, Dan1 en cvr vinden dit leuk.
  4. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ja, absoluut! Waar het issue met AMEX/Axa toen zat, was dat het bandje niet duidelijk was. Dat gaf de medewerker zelf ook aan, die dit intern ook meerdere keren had aangekaart. Je moest dus aangeven dat je een medisch noodgeval had, want voor alle andere zaken moest je tijdens kantoortijden terugbellen. Dat bleek achteraf niet te kloppen, want ik had moeten kiezen voor 'medisch noodgeval'. Maar goed. Mocht dat bandje nog steeds niet goed staan als ik bel, dan weet ik wel wat ik ga doen! ;)
     
    Neanderthaler vindt dit leuk.
  5. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Goede tip!

    Er zijn natuurlijk zaken die amex wel dekt die de anwb niet dekt. Dus ik zie amex verzekeringen als aanvulling op mijn anwb verzekering.

    De anwb die schiet ook alle medische kosten voor, direct aan het ziekenhuis. Dat is voor dure landen, zoals de VS een must.

    Het is wel fijn dat platinum kaarthouders hier hun ervaringen delen. Zo kunnen we op de hoogte blijven van ontwikkelingen.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  6. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Ja, eens (delen van ervaringen)!

    Zelf heb ik ook hele goede ervaringen met Ooms. Hier met name gebruik van gemaakt (Tijdelijk in het buitenland verzekering), toen reisadviezen van compleet veilige landen door BuZa om onterechte redenen (COVID, meer dan vaak ook onterecht) op oranje werd gezet en reisverzekering dan helaas niet zouden uitkeren. De dekking is erg goed, de eventuele uitkeringen hoog (je kunt ook kiezen). Je kunt die verzekering ook gebruiken voor reizen naar de VS (moet je dat wel selecteren en dan ben je weer niet wereldwijd, maar specifiek voor de VS verzekerd) als zou blijken dat je huidige reisverzekering niet goed dekt of je je aanvullend tegen ziektekosten wilt verzekeren (mijn schoonvader woont daar - wat hij aan rekeningen en eigen risico moet betalen is pittig. Ondanks zijn ‘premium’ verzekering. Om nog maar niet te spreken over de absurde polisvoorwaarden met als doel je vooral geen uitkering te geven).

    Als laatste punt nog iets over over de aanvullende reisverzekering voor ziektekosten (maakt niet uit waar). Je zorgverzekering betaalt in principe (muv sommige budgetopies) gewoon 100% van je zorgkosten in het buitenland conform je huidige polis. Inclusief repatriëring. De vergoedingen zijn echter tegen de markttarieven in Nederland. Geen probleem sla de zorg vergelijkbaar is met Nederland, mogelijk wel een probleem als de zorg niet goed is en/of zich vooral in privéklinieken bevindt. En de VS, natuurlijk. Maar als je alleen binnen de EU en/of continentaal Europa reist, heb je een aanvullende reisverzekering voor medische zorg dus misschien niet nodig (afhangend van welke landen en hoe de zorg daar is georganiseerd).

    Hopelijk helpt dit ook bij het maken van de juiste keuze!
     
  7. Lifeasemiel

    Lifeasemiel Newbie

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Voor iedereen die ook weleens rekeningen betaalde met Amex via billhopp. Ze stoppen eind Juni.
     
  8. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.317
    Trofeepunten:
    508
    Dank je niet dat dit misschien te maken heeft met je vorige transfer naar KrisFlyer op iemand anders zijn naam? Dat er ergens een red flag is op gegaan?
     
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.727
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Wil bij een touroperator een pakketreis boeken. Ze accepteren Amex, maar met een toeslag van 1,1%. Betalen jullie in dit soort gevallen liever kosteloos met MC/Visa of is er een percentage waarbij het nog ‘loont’ met Amex te betalen? Zal aan de valuatie van de MR punten liggen dus ben benieuwd hoe iedereen dat waardeert.
    Via een retentie offer krijg ik momenteel wel 2,5 punt/EUR dus dat kan wel aantikken bij een groot bedrag.
     
  10. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    126
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Dank voor alle tips mbt reisverzekeringen, inmiddels ANWB aangeschaft. Die 10 Euro in de maand kan er wel bij :)

    Blijft over het onderwerp autohuur verzekering. Afsluiten bij de verhuurder is voor mij een no go, prijzen zijn absurd. Ik boek meestal direct bij de verhuurder en niet via een broker ivm status. Ik heb daarom gezocht naar bedrijven die doorlopende autohuur verzekering aanbieden (ik huur privé 4-5 keer per jaar een auto) maar die zien er toch wat onbetrouwbaar uit imho. Iemand tips over dit onderwerp?

    Alvast bedankt!
     
  11. Pictor

    Pictor Blue Tier

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    648
    Trofeepunten:
    123
    Een toeslag voor betaling per creditcard mag alleen bij zakelijke creditcards
     
  12. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Amex wordt volgens mij niet als creditcard gezien.
     
  13. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    532
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
  14. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    532
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    AMEX US heeft weer een transfer bonus naar Flying Blue. Blijft jammer dat we deze bonussen nooit zien in NL IMG_3748.jpeg
     
    arjen05 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  15. Optimel

    Optimel Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Eens.. Ik ben zelf in proces om te kijken om AMEX US kaart te krijgen en dan één keer per jaar MR kunnen overzetten. :)
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  16. ASM

    ASM Newbie

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    13
    Gelukkig is het niet heel lastig om een US AmEx te bemachtigen :)
     
  17. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    @ASM voel je vrij om je tips te delen
     
  18. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    AXA is de slechtste verzekering ooit. Ik begrijp niet dat AMEX hiermee samenwerkt.
    E-mails worden niet beantwoord, via de telefoon heb ik al 6 keer moeten uitleggen wat er gebeurd was.
    De claims uit 2022 werden afgehandeld door Nederlanders in Spanje. Deze mensen zijn voor het mooie weer verhuisd naar Spanje maar hebben helemaal geen zin om te werken.
    Mijn taxibonnetje onder de dekking reisongemakken bleef 7 maanden in behandeling.
    Gouden tip: als de claim niet wordt afgehandeld of je krijgt geen reactie stuur een klacht naar: klachtenbehandeling (at) axa-assistance.es

    Daarna wordt de claim overgedragen naar AXA België en krijg je wel waar je recht op hebt.
     
    Dan1, ErwinLansing en Daan3 vinden dit leuk.
  19. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.623
    Leuk Bevonden:
    2.458
    Trofeepunten:
    583
    In dat geval wijs ik je door naar @danfl44 hij heeft een super mooie handleiding geschreven op zijn blog.
     
  20. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    @lloydje33 die is mij bekend :)

    @ASM doet het voorkomen of er een snellere manier is. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de uitwerking daarvan ;)
     
    lloydje33 en Optimel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina