American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. tjappie

tjappie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    hi,
    ik wil vogende week een auto huren op Mallorca bij Sixt met mijn Amex platinum. Verzekeringen zijn niet nodig om bij te kopen maar hoe zit het met pechhulp? Dat is meestal onderdeel van een duur verzekeringspakket? Moet ik me uberhaupt zorgen maken over pechhulp? Die kan je niet apart aanvinken.Ik wil niet dat ik pech krijg en dat ik geen dekking heb of helemaal niks kan regelen. Weet iemand hoe hier mee om te gaan? Is het echt zo dat ik gewoon de allergoedkoopste optie moet kiezen en dat Amex platinum alles dekt in geval nood/pech/schade etc? Wat in geval pech of nood, kan je dan altijd noodnummer bellen of moet je dan juist Amex bellen?

2. JuanNegri

JuanNegri Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Goedemorgen.

Denk je dat ik tijd heb om een gouden kaart aan te vragen en dan te upgraden naar platina om de 50.000 punten te krijgen? Zo niet, moet ik dan voor goud of platina gaan?

Bedankt

Laatst bewerkt: 18 apr 2023
  3. Optimel

Optimel Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Zo ver ik weet gaat dat niet. Als je wilt upgraden moet je volgens mij minimaal je kaart al 6maanden hebben. Maar 100% zeker weet ik dat niet.

4. OutintheBlue

OutintheBlue Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Hoi,
    Deze week vlieg ik met KLM naar NYC vanaf Schiphol. Natuurlijk ga ik vooraf weer een lounge bezoeken via mijn Amex Platinum kaart.
    Nu wordt mijn vlucht uitgevoerd door Delta, dus kan ik volgens mij met mijn Delta ticket ook terecht in de Delta Sky Club lounge.
    Maar al Google'nd stuitte ik op een ouder bericht uit 2017 op InsideFlyer:
    (Sorry, ik mag nog geen links plaatsen, dus vandaar de quotes)
    Hierin staat dat ik dus ook toegang zou hebben tot de KLM lounge. Maar hier lees ik niets over in het recentere artikel, van 1 januari 2023:
    Er wordt vervolgens niet gerept over ook toegang tot de KLM lounge. Vandaar mijn vraag: Klopt dit nog steeds? En zo ja, welke lounge heeft dan de voorkeur?
    Thanks!!

5. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Zover ik weet kun je met een Platinum-kaart geen KLM lounge bezoeken. Je kunt met een Platinum-kaart inderdaad een Delta Skylounge bezoeken, bijvoorbeeld op de terugweg vanaf JFK (als je hier vertrekt).

Alsnog raad ik je de Privium lounge aan op Schiphol, en de Centurion lounge op JFK. Beide lounges zijn veel rustiger en de kwaliteit ligt wat hoger.

OutintheBlue vindt dit leuk.
  6. OutintheBlue

OutintheBlue Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Bedankt voor je reactie. Ik ben vorig jaar wel in de KLM 52 lounge geweest. Die vond ik wel dikke prima (maar zoveel heb ik er ook nog niet bezocht), dus hoopte die weer te kunnen bezoeken. Maar dan nog zou jij dan de Privium Clublounge West kiezen?
    Mag/kun je overigens 'hoppen' tussen lounges om zo toch even te checken?
    Kan me voorstellen dat dat niet mag tussen AMex/PriorityPass lounges, maar de Privium lounges lopen via het Previum abonnement, dus dat zou m.i. dan wel kunnen....

Laatst bewerkt: 18 apr 2023
  7. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Ja hoor, geen probleem. Doordat je Privium hebt kun je vrij snel van ClubLounge West naar de Crown Lounge van KLM. Geen idee wat er gebeurd als je tweemaal voor de balie staat bij een lounge, maar van de één naar de ander is geen probleem.

OutintheBlue vindt dit leuk.
  8. OutintheBlue

OutintheBlue Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Dag.
    Nog een geheel andere vraag, misschien tikje off-topic, maar hoop het hier kwijt te kunnen. Anders: excuses en verwijder dit bericht dan maar weer.
    Ik kan het nergens goed terugvinden, maar hoe werkt het diner-tegoed op de AMEX Platium card. Mijn kaart is daarvoor geactiveerd, maar moet je nog ergens op letten / iets aangeven als je naar een geselecteerd restaurant gaat? Of kun je gewoon daar met de kaart dan betalen en krijg je dan later 150 euro teruggestort op het moment dat je bv 200 euro daar hebt besteedt?
    Alvast bedankt.

9. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Je kaart is geactiveerd, dat was de eerste stap. Vervolgens kies je een restaurant uit de deelnemende platinum-lijst. Zie: https://www.americanexpress.com/nl-nl/benefits/diningbenefit/. Let op: deze lijst is dus anders dan de lijst voor Gold-kaarthouders.

De rekening dien je te betalen met je Platinum-kaart en binnen enkele dagen ontvang je tot € 150,- terug. Je hoeft verder niks aan te geven bij het restaurant. Was je rekening hoger dan € 150,- dan ontvang je tot € 150,-.

Aanraders voor restaurants:
    https://insideflyer.nl/forums/threads/amex-dinnertegoed-deel-je-ervaring-met-restaurants.4052/

OutintheBlue en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  10. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.068
    Trofeepunten:
    223
    Als je business class vliegt met Delta kun je ook terecht in de KLM Crown kantine...

11. OutintheBlue

OutintheBlue Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
  12. OutintheBlue

OutintheBlue Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Hoi,
    Dat geloof ik graag, maar vlieg(helaas) geen businessclass.

13. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    300k Punten overgemaakt naar Krisflyer, staan al meer dan week op "Pending"
    Is dat normaal? Hopelijk hoef ik niet Krisflyer hiervoor te gaan bellen, want dat is geen pretje weet ik uit ervaring:(

14. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Je zou het even in de chat kunnen vragen in de AMEX app. Zo kwam ik er op die manier achter dat er iets verkeerd ging met het overboeken van punten naar een programma.

Robinho vindt dit leuk.
  15. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.453
    Trofeepunten:
    483
    Nee is niet normaal. Heb dit een keer gehad met Asiamiles. Kwam omdat er bij het ene account een spatie tussen mijn naam zat en bij de andere niet.

Robinho vindt dit leuk.
  16. Stef

Stef Newbie

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb voor het eerst beroep gedaan op de reisverzekering van amex platinum (Axa). Bij ons ging het om gemaakte kosten bij een vertraging van 3 dagen door meerdere geannuleerde vluchten. De geannuleerde vluchten waren van een budget maatschappij (Cebu pacific) vanwege slechte weersomstandigheden. De extra kosten lagen op iets meer dan 600 euro (hotel kosten vooral). Hiervan is uiteindelijk 400 euro vergoed (200 per persoon voor de reisongemakken).

Mijn ervaring: Online de claim indienen ging niet omdat er niet echt een keuze optie was voor onze situatie. Telefonisch icm mail is het wel gelukt, met enige moeite. Ik heb alles in 1 email compleet aangeleverd maar kreeg tot 3 keer de vraag om aanvullende informatie die al aanwezig was in mijn originele mail. Om de boel in beweging te krijgen heb ik ook meerdere keren moeten bellen. De wachttijd voor je iemand aan de lijn krijgt was in mijn geval nooit langer dan 1 minuut. Het viel me wel op dat sommige medewerkers slecht op de hoogte zijn van hun eigen voorwaarden en ik moest soms dingen 3x uitleggen voor het begrepen werd. Maar ze waren wel altijd behulpzaam en beleefd. De communicatie per mail is wel matig. Sowieso kreeg ik nooit reactie op emails ondanks dat ik hier wel om gevraagd heb (ontvangstbevestiging bijvoorbeeld, maar ook vragen). Ook werd mij telefonisch verteld dat er een bevestiging is verstuurd voor de goedgekeurde claim. Dat is echter niet gebeurd.
    Uiteindelijk ben ik wel overwegend positief over mijn ervaring. Verzekeringen zijn altijd moeilijk, maar ik had erger verwacht. Vooral de telefonische support is best ok dankzij de korte wachttijd en behulpzame medewerkers. Het hele proces heeft uiteindelijk een week of 6 geduurd.

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, aangezien je vermoedelijk al in Spanje zit of bent geweest, Maar ik adviseer je de algemene voorwaarden van je AMEX platinum verzekering maar eens heel goed door te lezen (Zie pagina 21):

Maximum bedrag bij diefstal of beschadiging: € 75.000 (artikel 4).
    Maximum bedrag voor wettelijke aansprakelijkheid: € 750.000 (of $ 1.000.000 in de VS) (artikel 6).

In Nederland moet je WA (inzake de WAM) minstens €1.220.000 zijn. De realiteit is dat de gemiddelde autoverzekering materiële schade dekt tot € 2.500.000.

In januari een auto gehuurd in Zuid-Spanje gehuurd via Sunnycars bij Eargest en als volgt verzekerd:
    • WA/BA-VERZEKERING volgens de wettelijk geldende standaard: Totale dekking EUR 50,000,000. Materiële schade EUR 20,000,000. Letselschade EUR 50,000,000
    • AANVULLENDE WA/BA-VERZEKERING van 10. miljoen Euro
    Dat geschreven hebbende: ik zou nooit, maar dan ook nooit de CDW, LDW, TP, SLI laten vervallen en op mijn AMEX-autoverhuurverzekering vertrouwen vanwege het simpele feit dat de bedragen waarvoor je bij AMEX gedekt bent nog niet eens in de buurt komen van wat gangbaar is in de markt en je het risico loopt onvoldoende verzekerd te zijn bij een schadegebeurtenis.

Kijk ook even naar artikel 7: "Wij willen u er graag op wijzen dat het in verband met deze vergoedingsregeling wellicht niet noodzakelijk is de volgende aanvullende verzekeringen af te sluiten bij het verhuurbedrijf". Het woordje wellicht, zou alarmbellen moeten laten rinkelen. Zeker als je kijkt naar de marketing rondom deze kaart.

Idem voor de reisverzekering. Wat de reclamespotjes je niet vertellen, maar de polisvoorwaarden (en de medewerkers als je ze dit vraagt) wel is dat het een secundaire dekking betreft. Die is best goed, zeker de reisongemakkenverzekering. Maar het is buitengewoon onverstandig om deze verzekeringen te gebruiken als je primaire reisverzekering, omdat je dan een reëel risico loopt op onderverzekerd zijn. Ik erger mij dan ook behoorlijk aan reviews die juist om die reden deze kaart aanprijzen, want dat is op zijn zachtst gezegd een beetje misleidend.

Neanderthaler en cvr vinden dit leuk.
  18. Neanderthaler

Neanderthaler Newbie

Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb de tijd niet gehad om de voorwaarden helemaal uit te pluizen.

Maar ik had altijd wel een onderbuikgevoel bij de verzekeringen van Amex. Ik heb er echt nooit serieus gebruik van hoeven te maken gelukkig, maar ik heb mijn ANWB reisverzekering gewoon door laten lopen.

Het lijkt me uiterst naïef om op de verzekeringen van amex te vertrouwen.

En ik lees vaak in deze groep dat mensen moeilijk wordt gemaakt om een claim in te dienen. Of dat het ontiegelijk lang duurt om eens eindelijk vergoed te worden, vaak ook gedeeltelijk.

Bij de ANWB is dit doorgaans max. 2 weken tijdens de zomermaanden.

Ik zie deze verzekering inderdaad als secundair.

We weten allemaal wel dat verzekeringen best schurken kunnen zijn... Axa investeert in illegale nederzettingen in de Palestijnse gebieden... Dat moet al genoeg zeggen over hun moreel.

cvr en Dan1 vinden dit leuk.
  19. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Interessant, dank!

Iemand hier adviezen over een aanvullende reisverzekering (eventueel met huurautodekking) naast ANWB die goed aansluit op Amex Plat?

20. Sokkenpop

Sokkenpop Newbie

Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar niet helemaal. Voor de zekerheid vooraf: Ik ben geen adviseur op het gebied van verzekeringen, iedereen moet zelf een eigen afweging maken.

Even een voorbeeld op basis van een casus bij Sixt: Ik wil in juni voor twee dagen een auto huren via Sixt in Oostenrijk. Ik kies voor een Citroën C3 of vergelijkbaar voertuig. Bij Sixt krijg ik dan de volgende verzekeringsopties:
    De verplichte WA-verzekering met de minimale dekking van het land zit inbegrepen in het voertuig (Oostenrijk = EU, dus minimaal 5 miljoen). Dan de extra opties:
    • Minimum dekking: Schade en diefstal van huurvoertuig met een eigen risico van €750: Deze verzekering is niet nodig als je al AMEX Platinum hebt. Die dekt namelijk tot een autowaarde van €75.000 en een C3 overstijgt dat bedrag niet.
      Als uw huurvoertuig wordt gestolen of beschadigd raakt, betaalt de verzekeraar alle bedragen die u verschuldigd bent krachtens de huurovereenkomst, inclusief het eigen risico. Deze bepaling is van toepassing ongeacht of u het ongeval heeft veroorzaakt. U ontvangt niet meer dan de waarde van het gehuurde voertuig tot een maximum van € 75.000 met betrekking tot elk ongeval of elke gebeurtenis.
    • Standaard dekking: Schade en diefstal van huurvoertuig zonder eigen risico: Niet nodig, zie bovenstaande (AMEX dekt het eigen risico).
    • Standaard dekking: Schade aan banden, voorruit en ramen: Dit zit al inbegrepen in de bovenstaande clausule bij AMEX en heb je dus ook niet nodig.
    • Volledige dekking: Schade aan interieur: Dit zit ook al inbegrepen bij AMEX.
    • Volledige dekking: Pechhulp onderweg: Dit zit niet inbegrepen bij AMEX en moet je dus zelf betalen.
    Over het stukje pechhulp: Dat is enkel een dekking die van toepassing is als er geen sprake is van een tweede partij. Blokje hout op de weg en daardoor een lekke band? Dat is geen pechhulp, dat valt onder schade. Motorstoring op het dashboard? Dat is iets waarvoor je pechhulp nodig hebt. Mij is het geen €54,06 waard voor puur de pechhulp. Ik zou persoonlijk dus geen aanvullende verzekering bij Sixt afsluiten, omdat AMEX het gros al dekt en de WA met voldoende dekking al bij de auto inbegrepen zit.

Over CDW/LDW/TP/SLI:
    • CDW (schade aan het eigen voertuig): Zolang de waarde van de auto < €75.000 is, lijkt het me niet nodig om deze dekking af te sluiten.
    • LDW (diefstal/vandalisme aan het eigen voertuig): Zolang de waarde van de auto < €75.000 is, lijkt het me niet nodig om deze dekking af te sluiten.
    • TP (diefstal van het eigen voertuig): Zolang de waarde van de auto < €75.000 is, lijkt het me niet nodig om deze dekking af te sluiten.
    • SLI (aanvullende WA): Hiervoor is het goed om te kijken naar het maximale bedrag dat de WA al dekt en daar moet iedereen zelf een afweging in maken. Persoonlijk lijkt mij een dekking van 5 miljoen voldoende binnen de EU, in de US is de dekking vaak lager en is het belangrijk om die op te hogen. Deze zou ik dus niet zomaar niet nemen.

tjappie en VinceG vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina