Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, aangezien je vermoedelijk al in Spanje zit of bent geweest, Maar ik adviseer je de algemene voorwaarden van je AMEX platinum verzekering maar eens heel goed door te lezen (Zie pagina
21):
Maximum bedrag bij diefstal of beschadiging:
€ 75.000 (artikel 4).
Maximum bedrag voor wettelijke aansprakelijkheid:
€ 750.000 (of
$ 1.000.000 in de VS) (artikel 6).
In Nederland moet je WA (inzake de WAM)
minstens €1.220.000 zijn. De realiteit is dat de gemiddelde autoverzekering materiële schade dekt tot € 2.500.000.
In januari een auto gehuurd in Zuid-Spanje gehuurd via Sunnycars bij Eargest en als volgt verzekerd:
- WA/BA-VERZEKERING volgens de wettelijk geldende standaard: Totale dekking EUR 50,000,000. Materiële schade EUR 20,000,000. Letselschade EUR 50,000,000
- AANVULLENDE WA/BA-VERZEKERING van 10. miljoen Euro
Dat geschreven hebbende: ik zou nooit, maar dan ook nooit de CDW, LDW, TP, SLI laten vervallen en op mijn AMEX-autoverhuurverzekering vertrouwen vanwege het simpele feit dat de bedragen waarvoor je bij AMEX gedekt bent nog niet eens in de buurt komen van wat gangbaar is in de markt en je het risico loopt onvoldoende verzekerd te zijn bij een schadegebeurtenis.
Kijk ook even naar artikel 7: "Wij willen u er graag op wijzen dat het in verband met deze vergoedingsregeling wellicht niet noodzakelijk is de volgende aanvullende verzekeringen af te sluiten bij het verhuurbedrijf". Het woordje
wellicht, zou alarmbellen moeten laten rinkelen. Zeker als je kijkt naar de marketing rondom deze kaart.
Idem voor de reisverzekering. Wat de reclamespotjes je niet vertellen, maar de polisvoorwaarden (en de medewerkers als je ze dit vraagt) wel is dat het een secundaire dekking betreft. Die is best goed, zeker de reisongemakkenverzekering. Maar het is buitengewoon onverstandig om deze verzekeringen te gebruiken als je primaire reisverzekering, omdat je dan een reëel risico loopt op onderverzekerd zijn. Ik erger mij dan ook behoorlijk aan reviews die juist om die reden deze kaart aanprijzen, want dat is op zijn zachtst gezegd een beetje misleidend.
Klik om te vergroten...