American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. budjepaul

budjepaul Blue Tier

Leuk Bevonden:
    75
    Trofeepunten:
    28
    Dat klinkt interessant! Waar heb je die info gevonden?

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  2. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.064
    Trofeepunten:
    223
  3. JdV030

JdV030 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    510
    Trofeepunten:
    123
    Ruut vindt dit leuk.
  4. Amsterdam

Amsterdam Blue Tier

Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Staat ook op de site van Amex. En de "gratis" kaart in de experience app.

5. budjepaul

budjepaul Blue Tier

Leuk Bevonden:
    75
    Trofeepunten:
    28
  6. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Even benieuwd naar jullie mening...

Obv de posts in dit forum ben ik sinds 2 maanden Amex Plat. Na goed huiswerk besloten om niet voor FB te gaan, de gewone plat biedt voor mij meer voordelen.

Ik ben FB Gold, reisde veel zakelijk voor Covid. Heb nu een andere job en reis nog maar een paar keer per jaar zakelijk. Reis meer privé maar dat is niet altijd Skyteam. De FB Gold kwalificatieperiode eindigt op 1 juli en ik ga ongeveer 90-100 XP's tekortkomen. In het mileagerun topic staan goede tips (met name DUS-KRK) waarmee je voor ongeveer 500 Euro iets van 115 XP binnenharkt. Ik heb al iets van 5-6 jaar FB Gold dus vanuit een soort "automatisme" wil ik graag vasthouden aan Gold.

Dan nu de vraag: Amex plat kost 360 Euro 1e jaar, dan 720 Euro voor de volgende jaren. Dat vind ik vrij stevig dus ik was eigenlijk niet van plan om te verlengen (zo kijk ik er nu naar, ben net begonnen als plat member). Als ik echter geen mileage run doe bespaar ik 500 Euro die ik volgend jaar aan de Plat kan uitgeven. Dan mis ik enkel de gratis koffer, de FB Lounges (Amex geeft toegang voor andere lounges) en de priority check-in.

Eigenlijk weet ik het wel maar ben benieuwd of jullie het anders zien of dat ik misschien iets over het hoofd zie.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  7. Bosbewoner

Bosbewoner Blue Tier

Leuk Bevonden:
    290
    Trofeepunten:
    63
    Als de run ook een soort vakantie is zou ik daar eerder voor gaan. 720 euro voor een creditcard is veel geld.
    Daarnaast beperkt die creditcard je in je keuzevrijheid. Je gaat dan bijvoorbeeld een hotel boeken omdat je er een status hebt gekocht terwijl er misschien een leuker en goedkoper hotel om de hoek zit. Maar dat is eigenlijk niet anders met de FB gold status. Je boekt met skyteam voor de xp’s en “gratis” koffer, terwijl er vaak goedkopere en betere alternatieven zijn.

theflyingrobman en cvr vinden dit leuk.
  8. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    @cvr Heb destijds ook zitten wikken en wegen welke kaart te nemen. Alle voordelen van de reguliere Platinum kaart zijn erg interessant, maar op het moment dat ik ga vliegen zit ik uiteindelijk het liefste in een KLM toestel. Dus dit is voor mij dus de bepalende factor geworden; sneller status > status upgrade / platinum delen > maximaal miles sparen. Dus in mijn geval bied de FB Amex kaart meer toegevoegde waarde.

Ik denk voor diegene die nog geen status hebben en gold of platinum voor ogen hebben de FB Amex kaarten het meest interessant zijn. Of als je reeds deze status hebt en de jaarlijkse XP bijschrijving nodig hebt om te behouden. En op het moment dat je Platinum status hebt dan is het een no brainer, dan is de FB Amex Platinum een super deal door het delen van je status.

Amsterdam, Ambtenaruh en cvr vinden dit leuk.
  9. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    Je hoeft de Amex platinum kaart ook niet beslist het volledige jaar te houden. Je kunt ook een halfjaar Green/Gold doen en dan een halfjaar Platinum. Voordeel is dat je dan wel het volledige jaar Privium hebt en hotel statussen.

Het voordeel van Amex Platinum is daarnaast dat je de mogelijkheid hebt om nog wat flexibel inzetbare punten binnen kunt halen. Vaak krijg je ook nog wel een retention bonus als je belt.

Als je niet zo vaak vliegt en dan ook nog niet beslist altijd Skyteam dan is honderden euro's uitgeven voor status rationeel bekeken natuurlijk lastig te verdedigen. Weet ook niet hoe vaak je nu daadwerkelijk met ruimbagage vliegt?

Natuurlijk zul je er nog eens aan terugdenken als je in een lange rij bij de incheck balie staat en vervolgens weggestuurd wordt bij de Priority Pass lounge omdat deze vol is.

Deze keuze is voor de meeste mensen niet rationeel: een paar vluchten maken voor status kan leuk zijn als je er tijd voor hebt. Bovendien is het gemak van status natuurlijk erg prettig, ook als deze relatief duur is.

Om het wel iets rationeler te maken zou je nog eens kunnen nagaan hoeveel je nu eigenlijk per vlucht extra zou betalen als je de status run puur als kostenpost zou rekenen.

Succes met de keuze en de overpeinzingen ;-)

Amsterdam, FlyingFonz en cvr vinden dit leuk.
  10. Mathijstil

Mathijstil Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Na snelle goede hulp eerder in dit topic, toch nog een paar dingen die ik op AMEX niet kan vinden.

Wanneer mijn code door een familielid gebruikt wordt voor een Platinum kaart.
    Dient diegene dan minimaal een jaar lid te blijven? Dus zo lang het promotietarief geldt? En kan daarna worden opgezegd?

De voordelen bij de platinum kaart, zoals Hilton gold status enz, kan dit ook voor de tweede kaart houder worden gebruikt? Ik kan geen duidelijk overzicht vinden welke voordelen de tweede kaarthouder anders heeft dan de eerste kaarthouder.

Bij een platinum lidmaatschap mogen tevens 4 gold kaarten worden aangevraagd. Welke voordelen hebben de leden van deze kaart? Gelden de normale gold zaken zoals twee maal per jaar loungetoegang, verzekeringen enz, hiervoor ook?

Als laatste, men dient minimaal een jaar geen lid te zijn geweest bij AMEX om een code van iemand anders te mogen gebruiken. Geldt dit voor een eigen account, of wanneer je de tweede kaart hebt, wordt dit ook als een account gezien?

11. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    1) Nee dat is niet nodig. Kaart kan gewoon eerder opgezegd worden. Volgens mij zijn alle kaarten maandelijks opzegbaar.

2) Even gecontroleerd, en ja de extra kaarthouder kan zich aanmelden bij Hilton, Marriott, Hertz etc etc.

3) Verzekeringen zitten ook in de extra kaarten. Loungetoegang durf ik niet te zeggen, maar klinkt wel logisch. Zou je even over moeten bellen.

4) Extra kaarthouders worden ook gezien als een account. Vroeger heb ik een bonus gemist omdat ik enkele maanden daarvoor nog een extra kaart had van iemand. Het is altijd te proberen natuurlijk.

Amsterdam, lloydje33, Mathijstil en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Mathijstil

Mathijstil Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Bedankt voor de snelle reactie en het opzoeken van de vragen. Wanneer men Platinum eerder opzegt, las ik dat deze lidmaatschappen bij derden wel vaak een jaar doorlopen. Daarnaast, blijft de signup bonus staan voor bijv platinum, als je daarna opzegt of downgrade?

13. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.064
    Trofeepunten:
    223
    Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat de geldigheid van Privium iriscontrole (als je Amex Platinum opzegt) doorloopt tot de einddatum van je paspoort.

Is dat correct?

14. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    Als je de passen nog hebt wel, of tenminste de pas die je kunt gebruiken bij verlies van je Privium kaart. Ze kunnen het abonnement dan weer heractiveren zonder dat je een nieuwe iris scan hoeft te maken.

15. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.064
    Trofeepunten:
    223
    Oke, maar ik bedoelde eigenlijk dat als je ook Privium opzegt de irisscan blijft werken tot einde datum paspoort...

16. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    Dat klopt, maar dan moet je wel gewoon je abonnement aan Privium betalen. Amex doet dat dan - uiteraard- niet meer voor je. Je moet het Privium abonnement zelf opzeggen omdat dit gewoon doorloopt als je de AMEX Platinum opzegt.

17. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.064
    Trofeepunten:
    223
    Duidelijk, dankjewel!

18. Amsterdam

Amsterdam Blue Tier

Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Bij de verlenging van je Amex kaart kan je om korting vragen. Ik heb de plat amex al een jaar of 5 en nog nooit 720 betaald.

lloydje33, HarmDommisse, cvr en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. danfl44

danfl44 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Bij mij ging het vorige keer gewoon automatisch, en nu ik weer platinumkaart heb was heractiveren simpel omdat ik nog wel in het systeem stond. Zowel Privium als Amex bevestigden ook telefonisch dat opzeggen automatisch gaat, maar de voorwaarden zeggen weer dat je het zelf moet doen. Beetje vaag dus. Iemand hier met andere ervaringen?

20. Brunoweilo

Brunoweilo Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    28
    Vraag je dan direct voor korting of zeg je dat je twijfelt of je de kaart opzegt?

Deel Deze Pagina