Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol gaat extra personeel inzetten bij de veiligheidscontrole. Dit besluit is genomen na evaluatie van de meivakantie en moet wachttijden voor reizigers verminderen. Hiervoor wordt samen met de beveiligingsbedrijven gekeken naar de reizigersstromen en piekmomenten. De extra inzet komt bovenop andere maatregelen en personeel die de luchthaven al had gepland voor de zomerdrukte. De laatste weken krijgt Schiphol veel over zich heen door veel berichten over lange wachtrijen bij zowel security als paspoortcontrole. Luchtvaartmaatschappijen luidden de noodklok omdat passagiers hun vlucht misten.
Extra lanes
Naast extra personeel gaat Schiphol ook 2 nieuwe securitylanes neerzetten in Vertrekhal 2 om voor meer capaciteit te zorgen.
Schiphol CEO Nijhuis benadrukt dat ook luchtvaartmaatschappijen en Marechaussee er voor moeten zorgen dat de wachtrijen beperkt moeten worden. De luchthaven zal hier wel het voortouw in moeten nemen, aldus de topman. Rijen uitsluiten is echter niet mogelijk.
Oplossing?
Of extra personeel de oplossing is, is nog maar de vraag, Uit voorlopige resultaten van een enquête van Insideflyer blijkt dat de voornaamste bottleneck ligt bij het hoge aantal false positives van de X-rayscan. Hierdoor ontstaan lange wachtrijen voor de secundaire controle. Het is te hopen dat de beveiligingsbedrijven híer de extra mankrachten inzetten. Vlieg je binnenkort vanaf Amsterdam Airport? Hier vind je wat tips om je reis soepel te laten verlopen.
emvi zegt
Wellicht is het volgende al eersder gezegd. Maar er is hier toch echt sprake van wanbeheer.
1. Via de vlieg maatschappijën kan Schiphol precies weten hoeveel passagiers er worden verwacht en op welke tijd.
2. Ook is er bekend dat er, nu er betaald moer worden voor ruimbaggage, ontzettend veel carry-on wordt meegesleurd.
3. Schiphol is in sommige zaken strenger dat de TSA in Amerika. Speciale TSA approved covers voor PCs e.d. worden op Schiphol niet goedgekeurd.
Ik woon in een 3e wereld land, met het slechtste vliegveld ter wereld. Ik zie dat we concurrentie krijgen voor de laagste plaats, om over de fianciële schade voor de vlieg maatschappijën maar niet te spreken.