Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Low-costmaatschappij EasyJet laat haar vliegtuigen spuiten in een lichtere verf om zo de CO2-uitstoot te beperken. Luchtvaartmaatschappijen bedenken tegenwoordig van alles om minder CO2-uitstoot te produceren. KLM verhoogde onlangs nog de SAF-bijdrage.
EasyJet gebruikt lichtere verf
De Britse low-cost maatschappij is de eerste luchtvaartmaatschappij die met dit initiatief komt. Door een nieuwe, lichtere verf te gebruiken van het merk Mankiewicz Aviation Coatings is een toestel 27 kilo minder zwaar. Dat klinkt heel weinig. Toch is EasyJet ervan overtuigd om hiermee heel wat kerosine en CO2-uitstoot te kunnen besparen. De nieuwe, lichtere verf wordt gespoten bij de MAAS Aviation Group op Maastricht-Aachen Airport. Inmiddels heeft de maatschappij al 38 toestellen van de nieuwe verf voorzien. Het is de bedoeling dat voor 2029 alle toestellen voorzien zijn van deze nieuwe, lichter verf.
Uiteindelijk levert de lichtere verf een besparing op van 1.296 ton kerosine per jaar op. Hiermee is de CO2-uitstoot dan met 4.000 kilo verminderd.
Andere manieren
De nieuwe, lichtere verf is één van de manieren om de uitstoot van de CO2 terug te brengen. Zo neemt men bij het vernieuwen de vloot ook al andere maatregelen. Ook operationele efficiënte en modernisering van het luchtruim behoort tot manieren om de CO2-uitstoot verder terug te dringen.
Uitgelichte afbeelding: EasyJet
Geef een reactie