Dit is de nieuwe Emirates Business & Premium Economy Class in de Boeing 7775 min leestijd

Dit is de nieuwe Emirates Business & Premium Economy Class in de Boeing 777

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het was even afwachten, maar Emirates heeft haar eerste Boeing 777-300ER vliegtuig met nieuwe Business Class en Premium Economy weer in dienst genomen. Dit is de eerste van de in totaal 81 Boeing 777s die de nieuwe cabines krijgt. In dit artikel nemen we je mee door de nieuwe cabines van Emirates.

Ombouwen Boeing 777 en Airbus A380

Emirates kondigde alweer enige tijd geleden aan dat het haar premium cabines een flinke upgrade gaat geven. Vandaag vertrekt de eerste Boeing 777 die geheel vernieuwd is. De vlucht gaat naar Genève in Zwitserland (EK83). De cabines van elke reisklasse zijn vernieuwd: dat zijn First Class, Business Class, Premium Economy en Economy. Het kostte Emirates 37 dagen om de 777 met registratie A6-EQH om te bouwen. Hierdoor hebben ze 4 dagen eerder dit toestel in kunnen zetten dan gepland op de route naar Genève. 

In totaal moeten er 191 toestellen worden voorzien van de nieuwe Premium Economy en Business Class cabines. Het betreft hier zowel de Airbus A380 als Boeing 777-300. Volgens Emirates kost het twee weken om een toestel om te bouwen. Met nog 80 Boeing 777 vliegtuigen te gaan, gaat ze dat dus nog zo’n 160 weken kosten. Buiten de ombouwtijd kost dit project uberhaupt een hoop geld. We doelen daarmee op de US $3 miljard die gemoeid is bij de vernieuwing van de B777 en A380. 

Our latest Business Class cabin offers customers a sense of exclusivity and privacy, complemented by our best-in-class suite of onboard products. The addition of our popular Premium Economy cabin, rated one of the best in the industry, injects modern sophistication to the flying experience and is carefully designed for more comfort.  With more Boeing 777s and A380s refreshed to sport our latest generation onboard products, customers can consistently have the very best experiences in the sky across both aircraft types.
Sir Tim Clark, President Emirates

Premium Economy in Emirates 777

De nieuwe Premium Economy cabine van Emirates zal bestaan uit 24 stoelen in een 2-4-2 opstelling. De crèmekleurige leren stoelen staan in drie rijen opgesteld.

Dit is de nieuwe Emirates Business & Premium Economy Class in de Boeing 777

Reis je in deze cabine dan heb je een seat pitch van 38” (97 cm). De stoelen zijn 19,5” (50 cm) breed en kunnen 8” (20 cm) naar achteren bewegen. Ook is het mogelijk de hoofdsteun te verstellen in 6 verschillende standen. 

Dit is de nieuwe Emirates Business & Premium Economy Class in de Boeing 777

De nieuwe Emirates Business Class

Ten opzichte van de oude Business Class in de Boeing 777, is dit zeker een verbetering. Want in de oude opstelling staan de stoelen in een 2-3-2 opstelling. Hierdoor hebben niet alle reizigers directe toegang tot het gangpad. En dat is tegenwoordig wel de standaard. Met de nieuwe Business Class stoelen van Emirates is dat in de vernieuwde 777 wel mogelijk. De nieuwe cabine beschikt over 38 stoelen in een 1-2-1 opstelling.

Dit is de nieuwe Emirates Business & Premium Economy Class in de Boeing 777

De stoelen zijn 20,7” (53 cm) breed en kunnen geheel plat, waardoor een bed van 2 meter ontstaat. Elke stoel heeft verder een verstelbare hoofdsteun, persoonlijke minibar en een tafel. Bij de nieuwe stoelen zijn ook opbergruimtes, oplaadmogelijkheden en een 23” scherm ter beschikking van de reiziger. De stoel en het IFE kun je met een touchscreen bedieningspaneel bedienen.

In deze cabine is ook een kleine bar aanwezig waar reizigers gedurende de vlucht een snack of drankje kunnen halen. 

Wat opvalt is dat deze stoelen wel erg op die van de vernieuwde cabine in de Airbus A380 lijken. Ze zien er net iets anders uit, maar daar blijft het ook bij. Verder valt op dat het geen suites zijn die je af kunt sluiten, zoals je tegenwoordig wel bij verschillende andere airlines ziet. Denk hierbij aan verschillende type vliegtuigen bij Delta, Etihad of KLM. Emirates kiest hier duidelijk voor een meer open karakter. Wel is er een automatisch te bedienen afscheiding tussen de twee stoelen in het midden van de cabine.

Emirates maakte een timelapse van de ombouw van deze Boeing 777-300. Deze check je hier op hun YouTube-kanaal.

First & Economy Class

Achter de nieuwe Premium Economy cabine van Emirates, vind je de nieuwe stoelen voor de Economy Class. De 256 stoelen staan in een 3-4-3 opstelling. Ze hebben een blauwgrijze bekleding en zijn voorzien van een verstelbare hoofdsteun voor optimaal comfort. 

In deze Boeing 777 van Emirates vind je niet alleen de de nieuwe Premium Economy en Business Class. In de 777 heeft de First Class cabine namelijk ook een opfrisbeurt gehad. 

De toevoeging van de nieuwe Premium Economy cabine en verandering van stoelen in de cabines, zorgt ervoor dat er 28-30 stoelen minder in de Boeing 777-300 zijn. 

Routes met de nieuwe cabines

Emirates zou initieel vanaf 11 augustus naar Genève gaan vliegen met deze vernieuwde Boeing 777, voorzien van de nieuwe Business en Premium Economy Class stoelen. Het is ze echter gelukt om 4 dagen eerder de werkzaamheden af te ronden en dus het vliegtuig in te zetten. Binnenkort wordt de B777 met vernieuwde cabine ook ingezet op de routes naar Brussel en Tokyo Haneda. Hieronder zie je de frequenties en verwachte startdatum.

VluchtRouteFrequentieStartdatum
EK83/84Genève 2x per dag, waarvan 1x met de vernieuwde 7777 augustus 2024
EK312/313Tokyo Haneda1x per dag11 september 2024
EK183/184Brussels Airport2x per dag, waarvan 1x met de vernieuwde 77711 september 2024

Bron: Emirates

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Emirates zou initieel vanaf 11 augustus naar Genève gaan vliegen met deze vernieuwde Boeing 777. . . Binnenkort wordt deze ook ingezet op de routes naar Brussel en Tokyo Haneda.”

    Echt niet. Het is natuurlijk volstrekt onmogelijk om één en hetzelfde vliegtuig in te zetten op drie dagelijkse longhaul bestemmingen. EK zal dus tegen die tijd meer omgebouwde toestellen beschikbaar moeten hebben.

    ” Verder valt op dat het geen suites zijn die je af kunt sluiten . . . Emirates kiest hier duidelijk voor een meer open karakter”.

    Wat een verademing. Die zogenaamde suites vind ik maar niks. Je voelt je net opgesloten in een vliegende doodskist. F Class suites zijn meestal nog redelijk ruim, maar in J zijn ze veel te krap, vooral de (reverse) herringbone configuraties.

    “With more Boeing 777s and A380s refreshed to sport our latest generation onboard products, customers can consistently have the very best experiences in the sky across both aircraft types.”

    What a bunch of marketing crap. Not until the last aircraft has been refurbished will they be offering a consistent experience. Until that time, the experience will be the exact opposite: inconsistent. Pax can never be sure which aircraft configuration to expect on their flight.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *