Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Onlangs hebben American Airlines en China Southern aangekondigd te gaan samenwerken op vluchten tussen de VS en China. Dit is opvallend, aangezien American Airlines een van de oprichters is van Oneworld, terwijl China Southern een belangrijk lid is van Skyteam.
Het was al langer bekend dat American Airlines aasde op een belang in China Southern. Deze week werd bekend dat American definitief een belang van 200 miljoen (2,7%) in China Southern heeft genomen. Hiermee is American de enige maatschappij met een aandeel in China Southern.
Codeshare
De maatschappijen zullen een strategische samenwerking aangaan op vluchten tussen China en de VS. Dit is opvallend gezien de verschillende allianties waar de maatschappijen toe behoren.
Hiermee kan American haar codeshare plaatsen binnenlandse vluchten van China Southern. American hoopt hiermee haar marktaandeel tussen China en de VS te vergroten. De codeshare heeft betrekking op:
- Bestaande vluchten van American en China Southern tussen China en Amerika,
- Binnenlandse vluchten van China Southern (in China),
- Binnenlandse vluchten van American Airlines (in de VS).
Het is nog niet bekend per wanneer de codeshare zal ingaan, maar men hoopt voor het einde van dit jaar.
Skyteam
Deze deal is een klap in het gezicht voor Skyteam, welke zich met twee grote Chinese maatschappijen kon onderscheiden als alliantie. Ook voor Delta Airlines en China Eastern is de deal pijnlijk. Onlangs heeft Delta Airlines nog een belang van 450 miljoen dollar genomen in China Eastern om de samenwerking binnen de alliantie te verstevigen.
Binnen de Skyteam-alliantie wordt intensief samengewerkt tussen China Southern, China Eastern, KLM en Air France. China Southern vliegt naar zowel Guangzhou als Beijing vanaf Schiphol.
Delta Airlines heeft ook een codeshare met China Southern. De Amerikaanse concurrent van American hecht echter meer aan China Eastern. KLM heeft onlangs ook de samenwerking met deze maatschappij verstevigd.
Het is aannemelijk dat met deze deal de al forse concurrentie tussen Amerika en China nog verder zal toenemen. Dit maakt het extra pijnlijk voor Skyteam-partners Delta Airlines en China Eastern.
Het einde van allianties?
Het is niet voor het eerst deze week dat een dergelijke samenwerking wordt aangekondigd. Eerder deze week schreef Kilian al over de samenwerking tussen Cathay Pacific en Lufthansa. Cathay Pacific is lid van Oneworld, terwijl Lufthansa lid is van Star Alliance. In beide gevallen is de samenwerking opvallend. Waarom heeft American Airlines niet meer toenadering gezocht tot mede Oneworld-lid Cathay Pacific?
En waarom gaat Lufthansa samenwerken met Cathay Pacific op vluchten naar Australië? Er zijn binnen Star Alliance immers genoeg maatschappijen met een goede doorverbinding naar Australië. Denk hierbij aan Air China, Singapore Airlines, Thai Airways en Eva Airways.
Het blijft opvallend. Toch zal de samenwerking ook voordelen hebben. Meer concurrentie betekent immers lagere prijzen. En codeshare betekent meer mogelijkheden om miles te verzamelen en te besteden!
Geef een reactie