Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eerder schreven we al dat het momenteel niet zo goed gaat met CityJet. Door de Coronacrisis heeft de airline nagenoeg geen werk. Er ging al het gerucht dat dit voor de Ierse airline het einde zou kunnen betekenen in Brussel. Nu is bekend geworden dat CityJet ook daadwerkelijk gaat stoppen op Brussels Airport.
Brussels Airport
Door het sluiten van de basis van CityJet te Brussel zullen zo’n 90 mensen hun baan verliezen. Dit is het gevolg van de toch al slechte financiële positie van de Ierse carrier. CityJet startte in 2017 in Brussel. Brussels Airlines faseerde toen de Aerospace Avro RJ100 toestellen uit. CityJet leasete vervolgens enkele Sukoi Superjet SSJ-100 toestellen aan Brussels Airlines. Uiteindelijk werden deze vervangen door Bombardier CRJ-900 vliegtuigen. Deze werden op diverse bestemmingen ingezet, onder meer naar het Verenigd Koninkrijk. Maar ook die overeenkomst werd dus opgezegd door Brussels Airlines. Nu heeft CityJet dus niets meer te zoeken op de luchthaven van Brussel.
Vloot
Het Ierse CityJet heeft met toestellen van uiteenlopende makelij gevlogen. Zo valt te denken aan bijvoorbeeld twee soorten ATR toestellen, maar ook Aerospace Avro vliegtuigen. De Ierse airline vloog ook met toestellen van het Nederlandse Fokker, het Zweedse Saab en de Russische Sukhoi SuperJet.
Momenteel zijn er alleen nog vliegtuigen van het type CRJ 900 en Avro RJ85 in de vloot. Van de eerstgenoemde zijn er volgens de website Airfleets nog drie actief. Vijf staan al langere tijd geparkeerd. Van het laatstgenoemde type staan er ook drie in opslag.
In 2019 startte CityJet samen met KLM een nieuwe airline genaamd Air Antwerp. Hier wordt de Fokker 50 voor ingezet op de route Antwerpen – Londen.
Geef een reactie