Cathay Pacific staakt route naar Düsseldorf2 min leestijd

Cathay Pacific A350

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Cathay Pacific heeft het financieel zwaar. De airline uit Hong Kong maakte kortgeleden de ergste halfjaarcijfers in 20 jaar bekend; een verlies van ruim 260 miljoen USD. Cathay heeft te maken met hevige concurrentie van zowel de Golfmaatschappijen als opkomende Chinese airlines. Ook heeft de maatschappij fout gegokt bij het inkopen van brandstof. Om het tij te keren is er onder andere aangekondigd om de capaciteit in de Boeing 777’s te vergroten door naar 10-per-rij te gaan in Economy. Ook wordt het netwerk aangepast om nieuwe markten te exploiteren en slechte presterende routes te schrappen. Onlangs werden nieuwe routes naar Brussel, Dublin, en Kopenhagen aangekondigd. De vlucht naar de Belgische hoofdstad lijkt ten koste te gaan van de vier-wekelijkse vlucht naar Düsseldorf. Vanaf 25 maart 2018 staakt Cathay Pacific de route naar Düsseldorf.

Cathay Pacific A350
Cathay’s A350 zal straks ook te bewonderen zijn op Zaventem, naast die van Thai en Qatar. Düsseldorf raakt een XWB kwijt. 

Van Düsseldorf naar Brussel

In eerste instantie startte Cathay met 4 vluchten per week naar Düsseldorf middels een 4-klasse 777 . Vanaf vorig jaar werd dat gewijzigd in de nieuwe Airbus A350-900. Dit vliegtuig wordt vaker gebruikt voor bestemmingen waar de vraag niet erg hoog is. Zo is de capaciteit kleiner, vooral in de premium klassen, en is er geen First Class. Dat was waarschijnlijk al een teken dat de route naar de Duitse stad niet erg lekker liep. Toch is het nog verrassend dat Düsseldorf wordt ingeruild voor Brussel. Ook al is de situatie met Airberlin niet meer hoopvol, waardoor DUS als Oneworld hub niet meer interessant is, Brussel biedt geen extra voordeel voor aansluitende vluchten. Integendeel, eerder dit jaar werd een samenwerking getekend met Lufthansa waardoor Düsseldorf juist ook zonder Airberlin mogelijkheden biedt. Daarnaast is de catchment area vanuit Düsseldorf veel groter dan in Brussel, met delen van Oost en Zuid Nederland en het grote Rühr-gebied. In Düsseldorf was er concurrentie van Singapore Airlines, ANA en Air China. Op Brussels Airport zijn Thai, ANA en Hainan actief. Daarnaast zijn er vanuit China verschillende charters naar andere Belgische luchthavens. Het is daarom maar de vraag of Brussel wel gaat werken voor Cathay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *