Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Daar de eerste class ervaring van Cathay Pacific hoog staat aangeschreven, keek ik er naar uit om een deel van de route van mijn reis naar West-Papua af te leggen in hun First Class.
Ik zat in een toestel met de oude First Class cabine, maar er is op het eerste zicht weinig verschil met de nieuwe. Hier en daar was een beetje slijtage te zien, maar heel minimaal. De Boeing 777-300 heeft maar 6 open First Class suites in een 1-1-1 layout. De 1-1-1 is zeer royaal en ideaal als je alleen aan het reizen bent, maar met een reisgezel vind ik een 1-2-1 een aangenamere layout. Alle stoelen waren bezet op deze vlucht.
Indien gewenst kan je wel tête-à-tête eten door plaats te nemen op de ottoman. De middenrij is gesloten aan de linker kant, dus als je min of meer naast elkaar wilt zitten, let dan op bij de stoelselectie daar dit op de website niet duidelijk is aangegeven.
De stoelen zijn bekleed met stof en zijn zeer ruim, maar niet voorzien van een armleuning wat maakt dat de stoelen in zitpositie niet erg comfortabel zijn. Valentijn denkt daar echter anders over, zoals blijkt uit zijn review (klik) van dit product. Ook de hoofdondersteuning vond ik niet optimaal, daar er in plaats van een stevige ondersteunende hoofdsteun een fluffy kussen is voorzien. De rug ondersteuning kan je afstellen maar al bij al is de steun nog steeds vrij beperkt. In de slaapstand zijn deze stoelen dan weer zeer ruim en comfortabel. Ondanks dat het open suites zijn heb je toch veel privacy.
Bij het binnenkomen van de cabine werd ik aangesproken met mijn naam, wat ik altijd erg kan waarderen. Prompt werd ook een eerste glaasje champagne aangeboden.
Tijdens de vlucht was de crew pro actief en zeer attent, een leeg glas behoorde niet tot de opties 😉 Cathay schenkt Krug Grand Cuvee in First Class. Een champagne met een vrij uitgesproken karakter, die ik persoonlijk lekkerder vind dan bijvoorbeeld de Dom Perignon 2004. De bubbels werden vergezeld van een zeer lekkere appetizer: kreeft met een vleugje koriander en een hint van ster anijs.
Na het opstijgen werd opnieuw een nieuw glaasje Krug aangeboden, dit maal met een portie cashew nootjes.
Niet veel daarna werden de amenity kits uitgedeeld, deze zijn al bij al vrij sober voor first class.
De schoonheidsproducten van Aesop in het toilet daarentegen zijn geweldig.
Weer later werd een pyjama aangeboden. De pantoffels zijn tot op heden men favoriete airline slippers daar deze zeer stevig zijn. Ik heb ze dan ook een upgrade gegeven en doen thuis dienst.
Mijn belangrijkste bezigheid tijdens de vlucht: Eten!
Mijn mede passagiers hadden trek en begonnen vrij snel aan de lunch. Ik opteerde nog te wachten. Ik had in de Cathay lounge voor vertrek nog een hapje naar binnen gewerkt, daar het ontbijt op mijn vlucht met British Airways naar mijn vertrekpunt in het water was gevallen. Dit kan je vrij letterlijk nemen, daar het ontbijt bestaande uit omelet, tomaat en champignons een badje namen in een halve centimeter vocht. Een uur of twee na vertrek besloot ik me een weg te banen door het lunch menu.
Na de kaviaar, vergezeld van the usual suspects (blinis, ui, eiwit en -geel), opteerde ik voor het westerse menu.
De erwtensoep met munt was lekker fris en smaakvol.
Daarna volgde een gemengde salade sint-jacobs vruchten en rivierkreeftjes, wederom een smaakvol bord. Het hoofdgerecht werd omschreven als suckling pig…
In een ver verleden zal dit ongetwijfeld een sappig stukje vlees zijn geweest maar een reanimatie leek me meer op zijn plaats – het was zeer droog. Daar men honger reeds behoorlijk gestild was besloot ik dit niet te melden of een ander gerecht te vragen.
De kaasschotel, ten slotte, liet ik voor wat ze was maar vanille-ijs met bosvruchten, daar zeg ik niet snel nee tegen!
De IFE selectie is behoorlijk maar wat dat betreft heeft Emirates nog steeds de beste keuze wat mij betreft. Het scherm is van goede kwaliteit. Na een documentaire te hebben bekeken was het tijd voor de turndown service.
Zoals reeds gezegd is het bed zeer comfortabel en na dutje van een paar uurtjes was het weer tijd om te eten. Een mens moet wat te doen hebben niet waar 🙂
Het ontbijt werd a la minute naar wens klaar gemaakt en was lekker. Waar na het weeral tijd was om de stoel in landing modus te zetten.
Conclusie
Een zeer aangename eerste klas ervaring met een pro actieve, hartelijke service. Als ik de mogelijkheid heb om First class te vliegen met Cathay Pacific zal ik dit zeker doen, hoewel dit nooit men favoriete stoel zal worden. Een leuke bijkomstigheid is dat ze geen hoge taxen in rekening brengt bij award flights.
Musliston zegt
Leuk om te lezen en de foto’s te bekijken!