Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Coronacrisis zorgt ervoor dat luchtvaartmaatschappijen bijzondere keuzes moeten maken. Van eerder afscheid van vliegtuigen tot aan de inzet van passagiersvliegtuigen voor cargo. Onder andere KLM plaatste cargo in de cabines op de stoelen. Sommige maatschappijen, zoals British Airways gaan nog verder. British Airways stript namelijk de twee gehele Boeing 777’s. Op deze wijze kan de luchtvaartmaatschappij het toestel inzetten voor cargo.
Boeing 777
Net als vele maatschappijen, heeft ook British Airways vele toestellen aan de grond staan. Dit zal waarschijnlijk ook nog wel even duren. Dit vanwege de vergaande maatregelen die de Britse overheid onlangs heeft genomen. Reizigers die het koninkrijk binnenkomen moeten namelijk eerst twee weken in quarantaine. Dit zal er op dit moment niet voor zorgen dat er, naast Britse staatsburgers, veel reizigers naar het Verenigd Koninkrijk zullen afreizen. De inzet van de long-haul vloot zal nagenoeg stilliggen.
Dit geldt ook voor de Boeing 777-200 van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij zet enkele toestellen nu in voor cargo. Dit wordt gedaan in samenwerking met IAG Cargo. Eerder werden cargo goederen in de bagagebakken en op de stoelen gezet. Maar nu stript British Airways dus twee varianten van de Boeing 777 voor cargo.
Twee toestellen van het type Boeing 777-200 zijn dus geheel gestript. Zowel de stoelen als het gehele overige interieur zijn verwijderd uit de twee toestellen. Het betreft de Boeing 777 met registratienummer G-YMMK en G-YMMG van British Airways. Door het verwijderen van het gehele interieur kan er nu 100m3 aan goederen mee dan voorheen, zei CCO van IAG Cargo, John Cheetham.
Medische materialen
De twee toestellen hebben inmiddels al zo’n 80 vluchten gemaakt om belangrijke medische materialen op te halen uit onder andere China. De eerste cargo vlucht van de Boeing 777 die British Airways heeft ingezet was dan ook naar Beijing om hier medische materialen op te halen. Verder worden de toestellen ingezet om belangrijke andere pakketten op te halen, zoals voedsel en medicijnen. Om de normale toestroom van cargo pakketten op peil te houden, zullen ook deze goederen met onder andere deze twee toestellen van British Airways worden vervoerd.
De medische materialen die zijn opgehaald zijn onder andere voor de NHS, de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk.
Wellicht volgen meer luchtvaartmaatschappijen het ‘voorbeeld’ van British Airways. Het heeft een aantal voordelen. Vliegtuigen blijven beter luchtwaardig, piloten maken vlieguren en de luchtvaartmaatschappij verdient er nog een beetje aan. Daarnaast zorgt het natuurlijk op de eerste plaats voor het verplaatsen van belangrijke (medische) goederen wereldwijd.
Bron & Beeldmateriaal: British Airways
Geef een reactie