Boeing schroeft productie Dreamliner terug2 min leestijd

LOT B787

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing ging al door een lastige periode door de incidenten met de B737 MAX. Alhoewel dat nu redelijk achter de rug lijkt beginnen de volgende problemen. Nu blijkt dat het productieproces van de Boeing 787 Dreamliners niet op de orde is moet Boeing noodgedwongen weer een aantal airlines teleurstellen.

Boeing 787 Dreamliner vs. Airbus A350

De Dreamliner zou eigenlijk het vlaggenschip van Boeing moeten zijn. Het is natuurlijk de concurrent van de Airbus A350 die in een vergelijkbaar segment zit. Met de B787-10, een grotere variant van de Dreamliner, wil Boeing de Airbus A350-900 het hoofd bieden. In eerste instantie was Boeing best succesvol met de Dreamliner: veel vraag vanuit airlines en positieve reviews van reizigers. Er ook nog een flink aantal bestellingen dat in productie genomen moet worden. Tijdens de ontwikkeling van het toestel waren er overigens al wel wat vertragingen, maar dat is niet ongewoon in de luchtvaart.

De Boeing 787-9 Dreamliner van KLM (Registratie PH-BHD) op de luchthaven (Bron: KLM)
De Boeing 787-9 Dreamliner van KLM (Registratie PH-BHD) taxiet op de luchthaven van San Francisco (SFO) (Bron: KLM)

Productieproblemen

Boeing maakte vorige week bekend de productie van de 787 tijdelijk stop te zetten door een fout in de productie. Dat werd eerder dit jaar ook al eens gedaan omdat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA al problemen zag. Boeing bracht zelf het nieuwe probleem aan het licht. Het zou nu gaan om ‘unacceptable gaps around the forward pressure bulkhead’.

Op de langere termijn zal dit hoogstwaarschijnlijk betekenen dat er minder toestellen opgeleverd zullen worden. Tot op heden ging het om vijf Dreamliners per maand, maar dit wordt mogelijk gehalveerd. KLM wacht ook nog op de levering van enkele Dreamliners.

Recentelijk kreeg Boeing nog een flinke order binnen van American Airlines voor zo’n 200 737 MAX vliegtuigen. Vorige maand rolden er zo’n 45 toestellen van de band bij Boeing, waarvan meer dan 70% MAX kisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *