Ook betalen voor stoelselectie bij Emirates

Emirates Economy

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vanaf 3 oktober voert Emirates een toeslag in voor het reserveren van een stanaard stoel in Economy voor bepaalde passagiers. Dat meldt Business Traveller. Hiermee volgt de maatschappij uit Dubai bijvoorbeeld de toeslag bij KLM.

Betalen voor stoelreservering

Betalen voor stoelselectie geldt alleen voor Economy Class Special en Saver tarieven. Heb je een Economy Flex of Flex Plus, een Business Class of First Class ticket dan kan je ten alle tijden gratis een stoel selecteren. Skywards Silver leden kunnen voor zichzelf ook kostenloos een stoel kiezen. Gold en Platinum leden kunnen daarnaast voor zichzelf en alle medepassagiers in één PNR een Economy Class stoel selecteren.

De tarieven zijn als volgt volgens Business Traveller:

Haul Sectors Charge
Short Between Dubai and the GCC, the Middle East & Iran, West Asia and Indian Ocean AED50/USD15
Medium Between Dubai and Europe, the Far East and Africa AED100/USD25
Long Between Dubai and the Americas, Australia and New Zealand AED150/USD 40
5th Freedom*  *5th Freedom is a sector where we fly between two foreign countries, for example: Singapore-Melbourne, New York-Milan AED/50-100/USD15-25

Kinderen krijgen 50% korting. De toeslag wordt omgerekend naar de valuta waarin het ticket is geboekt en wordt per segment berekend. Het plan zou zijn om een korting te geven bij connecting flights, wat het gros van Emirates tickets zijn.

Wil je gratis een stoel kiezen, dan kan dat nog steeds bij online check-in, 48 uur voor vertrek.

Emirates Economy
Emirates Economy

Conclusie

Dit is een zeer ongewone maatregel van Emirates. De maatschappij vroeg hiervoor bijna nooit toeslagen. Zo kon (kan?) je altijd gratis een stoel met extra beenruimte reserveren als je vroeg incheckt, krijg je 30kg bagage en kost internet bijna niks. Nu grijpt de maatschappij toch naar extra inkomsten uit ancillary revenue. Ondanks het feit dat het aantal passagiers blijft groeien, neemt de yield niet toe. Het lijkt erop dat de 5 sterren diensten uit de Golf voor lage prijzen verleden tijd zijn. Zo voeren ook verschillende luchthavens in de regio meer luchthavenbelastingen in.

Reacties

  1. Alias zegt

    Zouden de inkomsten uit olie een tikkeltje terug gelopen zijn waardoor men met een negatieve begroting zit en de staatsluchtvaartmaatschappij de broekriem moet aantrekken? Het nare aan bijkomende inkomsten is dat men er zo snel aan gewend raakt. Kleine bedragen uitgesmeerd over een grote groep reizigers levert toch nog een deftig bedrag op. Dat smaakt naar meer. Wat kan de reiziger nog meer verwachten? Betalen voor je koffer? Moment, even de rekenmachine erbij pakken. Mmm… ziet er niet slecht uit. Goed punt voor de komende vergadering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *