Arab Air Carriers Organization2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat ze in het Midden Oosten weten hoe een airline in korte tijd enorm moet worden, is na het succes van Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways wel het bewijs. De Arab Air Carriers Organization (AACO) is in 1965 opgericht met het doel om de Arabische airlines bijelkaar te brengen, de gemeenschappelijke belangen te behartigen en bij te dragen in aan een veilige en verantwoorde luchtvaart omgeving in het Midden Oosten. Met de tweeëndertig airlines die samen de AACO vormen, worden er 107 landen aangedaan en 390 airports aangevlogen.

Vanaf 1990 zijn er verschillende projecten opgezet door de AACO die de gezamelijke interesses van de leden ondersteund. Dit ging om projecten in het veld van MRO, Crew Training Center en Fuel Projects. Deze projecten moeten de kosten verminderen, effectieve trainingen bieden en helpen bij bilaterale onderhandelingen. Dit geeft de concullega’s in het Midden Oosten dé manier om kennis uit te wisselen en het busisness model – wat gebaseerd is op effectiviteit, premium service en snelle groei – verder te laten bloeien.

 

AACO1AACO2

Leden van de Arab Air Carriers Organization

In Nederland kan er, door de vele leden die naar Nederland & Belgie vliegen, goed geprofiteerd worden van deze samenwerking en het uitwisselen van de info. Vanuit Nederland vliegen Emirates, Etihad, Royal Air Maroc, Royal Jordanian, Egyptair en Air Arabia Maroc naar verschillende Afrikaanse en Midden Oosten (thuis) bestemmingen. Vanuit Belgie verbinden Air Algerie, Air Arabia Maroc, EgyptAir, Emirates, Etihad, Middle East Airlines en Qatar Airways Brussel Airport met het Midden Oosten. Vanuit Nederland en Belgie is de AACO goed vertegenwoordigd met genoeg carriers uit dit gebied die vanuit de eigen hub-airport passagiers verder naar Azie en Australië kan brengen.

Ook al is de AACO geen ‘echte’ alliantie, kan er toch geprofiteerd worden door frequent flyers door de opmars van airlines uit deze regio. Steeds meer maatschappijen uit het Midden Oosten sluiten zich aan bij de tradtionale allianties of gaan een partnership aan met een legacy carrier. Enkele bekende voorbeelden hiervan zijn; Emirates in partnership met Qantas op de route LHR – DXB – SYD, Royal Jordanian en Qatar Airways als Oneworld-leden, het lidmaatschap van Middle Eastern Airlines en Saudia bij Skyteam en de samenwerking tussen Etihad Airways en KLM. De lidmaatschappen in de verschillende allianties geven de frequent flyer sneller de mogelijkheid om op gewenst niveau te komen, al dan niet met punten die gespaard zijn door met een Arabische carrier te vliegen.

 

 

Schermafbeelding 2014-09-07 om 13.02.33

#glijbaanstoelen bij Doutzen Kroes

De laatste jaren hebben bijna alle leden van de AACO flink geinvesteerd in het product dat ze aanbieden. Business & First class services zijn uitgebreid met chauffeur, nanny en on-board chef services, mega-orders aan nieuwe vliegtuigen en snelle uitbreiding van het route netwerk. Waar ‘onze’ KLM nog wel eens niet alle passagiers kon pleasen met het gebrek aan goede stoelen (Doutzen’s KLM tweets, kennen we die nog?!) lijkt het alsof de Arabieren niks fouts kunnen doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *