Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
American Airlines heeft de introductie van Premium Economy eind vorig aangekondigd. Inmiddels is bekend dat het product eind dit jaar voor het eerst in gebruik zal worden genomen. Tevens is er meer bekendgemaakt over het product zelf. Daarom ga ik in dit artikel in op de producteigenschappen, maar ook welke mogelijkheden hiermee ontstaan voor het upgraden van vliegtickets. En, niet onbelangrijk, hoe je dit product aan het eind van het jaar gratis kunt proberen!
Premium Economy: het product
In de afgelopen jaren zijn business class cabines steeds luxueuzer geworden. Enkele jaren geleden was een kantelende ligstoel nog volstrekt normaal in business class. Decennia geleden was business class vooral een bredere stoel met meer beenruimte. First Class was daarbij vaak het product met een stoel die volledig plat kon.
Maar de afgelopen jaren is een businessclass ligstoel die volledig plaat gaat de norm geworden. Daarbij kiezen steeds meer maatschappijen ervoor om First Class uit te faseren.
In de Economy zone van het toestel zie je de stoelen echter steeds smaller worden. Ook de beenruimte is vaak niet bepaald luxe. Natuurlijk is er vaak de optie om een stoel met extra beenruimte te kopen, maar daarbij blijft de “persoonlijke ruimte” toch nog redelijk beperkt. Het prijsverschil tussen Economy en Business Class is vaak significant. Hierdoor zien veel maatschappijen een markt in het introduceren van Premium Economy.
Er zijn nog wel de nodige verschillen binnen het Premium Economy product. Zo lijkt British Airways mij niet echt de moeite waard, terwijl ik het product van Air New Zeeland en Singapore Airlines graag eens zou willen proberen!
American Airlines Premium Economy
Inmiddels heeft American meer details over het product prijs gegeven. De stoelen zullen in een 2-3-2 opstelling staan en hebben 38″ (96 cm) beenruimte, wat ongeveer hetzelfde is als domestic first class. Daarnaast is de stoel lekker breed en beschikt deze over een groot scherm voor In Flight Entertainment. Hij doet mij het meest denken aan de stoelen die je in first class ziet op American’s A321, die ik afgelopen januari gevlogen heb. Ik vond dit zelf een erg prettige stoel op een vlucht van ruim 5 uur.
Het verschil met de binnenlandse first class stoel is een uitschuifbare voetensteun. Naast deze stoel krijg je een aantal extra’s ten opzichte van Economy & Main Cabin Extra, te weten:
- Priority Check in en boarden;
- Amenity Kit en deken;
- Een extra gratis koffer;
- Noise cancelling koptelefoon;
- Verbeterde maaltijden;
- Gratis sterke drank.
Nu moet je een “verbeterde maaltijd” bij American Airlines met een korreltje zout nemen in mijn ogen (zolang men wijn & champagne in vissenkommen serveert in business class), desondanks klinkt dit als een degelijk Premium Economy product. Duidelijk een stap hoger dan Economy.
Voor het eerst op de Boeing 787-9
American Airlines zal Premium Economy de komende jaren introduceren in meerdere vliegtuigen. First Class verdwijnt op internationale routes grotendeels bij American Airlines. Alleen de Boeing 777-300 blijft 8 First Class stoelen behouden. De rest van de vloot wordt uitgevoerd met Business Class & (Premium) Economy. De Boeing 787-9, welke eind van dit jaar in de vloot wordt genomen, zal als eerste uitgerust zijn met Premium Economy. Hier is American’s nieuwste business class stoel eveneens in gemonteerd. Ook de nog af te leveren Airbus A350 krijgen het Premium Economy product. In de loop van de jaren worden de Boeing 777’s omgebouwd.
Het toestel zal in eerste instantie vliegen op nationale routes, waarvan Los Angeles (LAX) – Dallas Forth Worth (DFW) een route is die reeds bekend is. Deze is op dit moment ook al te boeken en start vanaf 6 oktober aanstaande. Op internationale routes zal Dallas – Madrid en Dallas – Sao Paulo met een 787-9 worden gevlogen. De start hiervan is op 4 november aanstaande.
Gratis uitproberen!
Interessant genoeg wordt op dit moment nog geen Premium Economy verkocht. Hierdoor is het mogelijk om als elite vlieger van American Airlines een gratis plaats in Premium Economy te veroveren. Je krijgt hierbij weliswaar gewoon Economy service, toch is de stoel een stuk comfortabeler. Als non-elite zul je moeten bijbetalen voor Premium Economy, al ware het een Main Cabin Extra stoel. Normaliter is dit ca. $ 150,00 voor een enkele reis.
Combineren met upgrades: speculatie
Het is speculatief van me, maar het zou goed kunnen dat upgraden van Premium Economy naar Business Class 15.000 miles gaat kosten. Dit is namelijk het huidige tarief van Full Fare Economy naar Business. Andere mogelijkheid is dat het gelijk getrokken wordt met British Airways, waar upgraden van Premium Economy naar Business Class 25.000 miles kost. Hoewel ik het laatste nog stevig vind, biedt het wel mogelijkheden. Je zou op deze wijze voor een acceptabele prijs heen in Premium Economy kunnen vliegen (dagvlucht) en terug in Business Class (nachtvlucht). Dat zou vooral prettig zijn als je geen business class deal kunt vinden en naar USA moet afreizen.
Voor Systemwide Upgrades kan de introductie van Premium Economy wel eens nadelig zijn. Je kunt normaal gesproken upgraden naar de volgende klasse, waardoor je nu van Economy naar Premium Economy zou kunnen upgraden. Dit terwijl je momenteel op het goedkoopste Economy ticket kunt upgraden naar Business Class. Tot slot zorgt de installatie van Premium Economy voor kleinere Business Class cabines, waardoor de kans op een upgrade ook nog eens kleiner wordt.
Conclusie
American Airlines installeert Premium Economy als gevolg van een verdere segmentering. Dit is in mijn optiek een logische stap. Het product ziet er degelijk uit en lijkt een comfortabele manier om naar de Verenigde Staten te vliegen. Ook de beloofde service ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar is sterk afhankelijk van de crew.
De diversiteit van de American vloot is inmiddels bizar groot. Terwijl dit product wordt geïntroduceerd vliegen er nog Boeing 757’s en 777’s met een oude Business Class. Die kan qua stoelcomfort waarschijnlijk niet tippen aan Premium Economy. En omdat American redelijk berucht is om toestelwijzigingen vlak voor vertrek, ben ik benieuwd hoe vaak dit tot teleurstellingen zal leiden.
Mocht je in het najaar naar de VS moeten afreizen en Business Class te duur vinden, dan loont het in mijn ogen zeker om een vlucht met de nieuwste 787-9 te zoeken. Immers is een upgrade naar Premium Economy tegen de prijs van Main Cabin Extra mooi meegenomen! Uiteraard kun je voor hulp altijd op ons forum (klik) terecht.
Wat is jouw mening over American’s Premium Economy?
Geef een reactie