Airbus zet volgende stap met waterstofvliegtuigen2 min leestijd

Airbus ZEROe waterstofvliegtuig

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens de derde editie van de Airbus Summit in Toulouse presenteerde de vliegtuigbouwer een update over de plannen voor waterstofvliegtuigen voor de commerciële luchtvaart. De Fransen ontwikkelen namelijk een single aisle toestel daar aangedreven moet worden met waterstof. De verwachting is dat het nieuwe vliegtuig pas na 2035 de lucht ingaat voor passagiersvluchten.

Waterstofvliegtuigen

Afgelopen week vond de jaarlijkse Airbus Summit plaats in het zuid-Franse Toulouse. Tijdens dit event was er ook tijd om wat verder de toekomst in te kijken. Het zogenaamde ZEROe project doet onderzoek naar de ontwikkeling van single aisle vliegtuigen die niet meer afhankelijk zijn van traditionele brandstof. Denk daarbij bijvoorbeeld aan elektrisch aangedreven motoren of motoren die gebruikmaken van waterstof. En met die laatste categorie wil Airbus een volgende stap zetten.

Bruno Fichefeux, Airbus Head of Future Programmes, stelt dat waterstof zeer belangrijk is voor het mogelijk maken van vliegen zonder CO2-uitstoot. Tijdens de Airbus Summit werden er diverse demonstraties gedaan van motoren die volledig op waterstof draaien. Het bijbehorende eerste concept van een single aisle toestel krijgt vier motoren. 

Airbus ZEROe waterstofvliegtuig

De komende jaren zal Airbus deze technologie verder ontwikkelen. Zo is er meer onderzoek nodig naar de opslag van waterstof in het vliegtuig. Daarnaast gaat de vliegtuigfabrikant in gesprek met de respectievelijke overheden over de benodigde regels voor het vliegen met waterstof.

Elektrische vliegtuigen 

Airbus is echter niet de enige fabrikant met interesse in de vliegtuigen van de toekomst. Een ander voorbeeld is het Zweedse Heart Aerospace dat met de ES-30 regionale vluchten uit wil gaan voeren. Het vliegtuig moet 30 passagiers kunnen vervoeren op routes van maximaal 200 kilometer. Hierbij is zelfs rekening gehouden met 25 kilogram bagage per passagier. Een hybride variant kant 800 kilometer afleggen met 25 reizigers. 

Het Zweedse bedrijf heeft al de interesse gewekt van diverse airlines. Denk bijvoorbeeld aan United Airlines, Air Canada, AirAsia, Loganair en ook onze eigen KLM. Inmiddels zijn er al meer dan 250 bestellingen binnen voor de ES-30.  

Bron foto’s: Airbus

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *