Air France & KLM: Geen gratis standaardstoel meer bij inchecken1 min leestijd

KLM Dreamliner B787 Economy Class

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vanaf volgende maand verandert het stoelbeleid voor passagiers die met een Light-tariefticket in Economy Class reizen bij KLM en Air France. Zij kunnen tijdens het inchecken niet langer gratis een standaardstoel selecteren. In plaats daarvan wijst de luchtvaartmaatschappij automatisch een stoel toe.

In maart stopt KLM ook met het aanbieden van de gratis KLM bus tussen Nijmegen, Arnhem en Amsterdam Airport Schiphol.

Air France & KLM passen stoelbeleid aan: geen gratis stoel bij inchecken

Vanaf 11 februari 2025 kunnen passagiers van Air France die reizen met een Light-tarieftickets in Economy Class niet langer gratis een stoel kiezen bij het inchecken. Voor KLM passagiers gaat dit beleid in op 20 februari 2025.

Tijdens het inchecken kunnen passagiers een standaardstoel tegen betaling reserveren. Als zij dit niet doen, wijst KLM of Air France een stoel toe zonder extra kosten. Het wijzigen van een toegewezen stoel is daarna nog mogelijk tegen betaling. Passagiers die reizen op een boeking, worden zoveel mogelijk bij elkaar geplaatst.

KLM en Air France passen stoelbeleid aan; geen gratis standaardstoel meer bij inchecken
KLM Economy Comfort Boeing 777-200

Deze wijziging is niet van toepassing voor Flying Blue leden met een status. Flying Blue Silver, Gold, Platinum of Ultimate leden kunnen nog steeds een stoel gratis selecteren tijdens het inchecken. Passagiers in een groepsboeking of met een beperking kunnen ook nog steeds kosteloos een standaardstoel kiezen.

Voor corporate klanten is deze wijziging ook niet van toepassing, met uitzondering van Bluebiz-leden. Deze passagiers moeten wel betalen voor een standaardstoel. Bluebiz leden kunnen sinds kort ook geen bluecredits meer sparen voor Economy Light tickets. De andere voordelen van dit programma gelden nog wel.

Afbeeldingen ©KLM/IF-Marco

Reacties

  1. Bergkamp zegt

    Ik hoop dat KLM beseft dat het door continue de passagiers te belasten met minder service (stoelkeuze, amenity kit, betalen voor extra voedsel keuze) nu ook wat moet doen aan hun kwaliteit? Als frequent flyer zie ik de kwaliteit omlaag gaan de laatste jaren.

    • Tholel zegt

      Ik vind.dat de service steeds afneemt. Ik had vorig jaar nog 20 xp punten ( ben fb lid)nodig om de silverstatus te halen en na mijn vlucht welk zou zorgen dat ik in status omhoog ging werden mijn xp punten ongeldig verklaard. Ik maak om de 2 weken een transatlantische reis .nu vlieg ik om de ene vlucht met een andere maatschappij naar mijn bestemming. Mocht ik weer gedupeerd worden dan stop ik gehell met de klm

  2. Santiago zegt

    Dat is typisch Nederlandse service, in plaats van de service te overtreffen om nieuwe klanten aan te trekken. Zeg het niet meer dat jullie de Royal Dutch Airlines zijn, Puur blablabla

    • Rjs zegt

      KLM besef dat het vele generaties duurt om solide reputatie op te bouwen en slechts een dag benodigd deze de nek om te draaien agv hebzucht en domme bezuinigingen etc.

  3. Chris | Wereldreizigers.nl zegt

    KLM positioneert zich nog steeds als één van de duurste en luxe maatschappijen maar begint zich steeds meer te gedragen als een prijsvechter, met alsmaar slechter wordende service en voorwaarden.

    Dat strookt steeds minder met elkaar en ik kies, na pakweg 50 KLM vluchten, nu toch echt steeds vaker voor een andere maatschappij.

    KLM raakt haar meerwaarde steeds meer kwijt, dus waarom zou je nog het dubbele willen betalen?

  4. B van der meer zegt

    Gisteren met klm gevlogen van Bangkok naar Amsterdam wat een ongeorganiseerd zootje als ik dit vergelijk met eva

  5. M Bouwhuizen zegt

    Het verbaasd mij niks. Ik was al niet meer te spreken over KLM. Wat een waardeloze maatschappij. December nog een teleurstelling gehad, gewoon je terugvlucht geannuleerd door klm,terwijl ik alleen een al reeds betaalde stoel terug gestort wilde hebben. Ik moest een nieuwe Ticket kopen..maar terug betalen ho maar. Service van klm is ronduit slecht

    • Riccardo zegt

      Mijn vlucht was ook geannuleerd vanwege slechte weersomstandigheden. 1 dag voor vertrek heeft KLM contact opgenomen met mij.
      Vanwege annulering kon ik op dezelfde dag vertrekken van Manila > Honkong > Parijs en dan Amsterdam. Aankomst was voor mij niet gunstig.
      Ik vroeg of ik een dag erna met KLM terug kon vliegen. In minder dan 10 minuten was voor mij perfect geregeld en ook geen extra kosten.

  6. L. Herfkens zegt

    Dit doet de KLM al jaren. Alleen nu maken ze het officieel. Iedere jaar boek ik in januari een vlucht voor januari een jaar later en reserveer kosteloos 2 zit plekken. Ieder jaar 2 weken voor de reis zijn mijn stoelen gecanceld en moet ik nieuwe plekken uitzoeken. De plekken die ik gereserveerd had kosten ineens 8 euro. Wat ik niet begrijp is dat ik er uit gegooid wordt en andere deze plek kunnen kopen. Ik had die plek willen kopen en was duidelijk de eerste die dit boekte. Het is inderdaad een budget maatschappij.

  7. A. A. zegt

    KLM is helaas bezig met het vullen van zakken van de aandeelhouders. Daardoor krijg je dit soort flauwekul.

    Stoppen met aandeelhouders verrijken.

    Eten was al jaren niet meer goed, zelfs niet in WBC, zeker als je het vergelijkt met concurrenten. Een goede broodje kebab van de Turk overtreft al het eten in een klm-kist en dat zegt een hoop. Ze kunnen liever Ali van bij ons om de hoek inhuren voor kebab in het vliegtuig.

    Overal wordt op bespaard, KLM zoekt naar alles waar ze geld aan uit geven en dat knijpen ze helemaal dicht.

    Ik ben bang dat we het einde van de dalende lijn nog niet voorbij zijn.

  8. Robby zegt

    Ik had vlucht geboekt,maar 4 dagen daarna wegens omstandigheden niet meer kon afreizen begin jan2025.Er werd maar 130,45euro terug uitbetaald ticket 1160,euro
    Restitutie werd niet uitbetaald,weg hard gespaard geld.
    Vreselijk wat de klm doet.
    Vlieg reeds jarenlang Amsterdam -Paramaribo.

    Schandalig Schandalig. Uitbuiting uitbuiting! KLM KLM
    Niet prettig zo!
    Ik hoop dat het vlug verandert zo een regeling.
    Rob

  9. Marianne Houtzager zegt

    Ik heb een idee voor alle luchtvaartmaatschappijen, mensen die het niets uitmaakt niet bij een raam plaatsen maar deze plaatsen speciaal reserveren voor mensen die dolgraag aan het raam zitten! De meeste mensen maakt het immers niets uit, die pakken meteen een boek of gaan zitten slapen of films kijken! Vaak is het gebeurd dat ik ongewild in het midden werd geplaatst, dat is balen want ik film altijd de start en de landing en kijk continu naar de wolken en het uitzicht. Bij een groepsreis is het vaak al gereserveerd en heb je geen keus. Het is een grote ergernis voor mij want ik vind de vliegreis eigenlijk het mooiste van al!

  10. Anker zegt

    Vlieg vrij regelmatig naar U.S.A. Kan altijd kiezen tussen KLM en United Airlines. Het prijsverschil is te verwaarlozen maar bij KLM wordt steeds een beetje minder service geboden zodat het steeds aantrekkelijker om voor United te kiezen terwijl ik uit principe toch liever met onze nationale trots vlieg. Maar ook dit heeft zijn grenzen.

  11. J zegt

    Vorig jaar met de KLM gevlogen driekwart jaar gepland voor 14 personen een grote fam. groep waar ook kinderen erbij waren als groep zet je ze niet her en der uit mekaar en vooral meisjes tussen vreemde mannen zetten. We moesten zelf regelen dat de kinderen bij elkaar kunnen zitten . Ik vind überhaupt niet fijn van het digitale incheck. Doe mij het ouderwetse toegestuurde tickets en dan kun je al zien dat je bij elkaar zitten, ook dat kan digitaal al vooraf ingepland als je ver van tevoren boekt. We waren niet enigste dat we her en der geplaats zijn. Meerdere grote groepen zaten ook niet bij elkaar. Vlieg vaker met andere maatschappijen met meerdere personen geboekt en dan zit je gewoon bij elkaar. Vorig jaar voor deze reis vlogen we met een andere vliegmaatschappij naar Bali bij het incheck kon je al zien dat je bij elkaar zaten. Waarom kan het niet bij de KLM de heenweg was een puinhoop en de terugweg ook. Overal zaten ze ver uit mekaar was geen leuke fam. trip in de vliegtuig.

  12. Rutger Rozendal zegt

    Ik heb vandaag contact gehad met KLM en zij geven aan dat de informatie in dit nieuwsbericht niet correct is

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *