Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met Air Berlin Business Class naar Abu Dhabi. In februari vloog ik van Amsterdam naar Berlijn met KLM, om vervolgens door te vliegen met Air Berlin naar Abu Dhabi. De achtergrond van het boekingsproces kun je hier lezen. De korte versie: voor 37.500 Avios en € 35,00 boekte ik een business class vlucht tussen Berlijn en Abu Dhabi. Tijdens deze twee dagen vlieg ik met KLM van Amsterdam naar Berlijn en vervolgens met Air Berlin naar Abu Dhabi. Een review van Air Berlin heeft Valentijn al eens geschreven, dus ik zal het product niet uitgebreid reviewen.
Vlucht geannuleerd!
Aanvankelijk was het plan om met een vlucht rond het middaguur te vertrekken. Dit was makkelijk omdat ik dan achter de files aan kon rijden, bovendien hoefde ik niet op agrarische tijden mijn bed uit. In de dagen voorafgaand aan mijn vlucht ben ik eigenlijk niet meer zo bezig met de Nederlandse weerberichten. Ik ben dan ook nogal verrast door het SMSje van KLM….
In het bericht staat dat er contact zal worden gezocht voor een oplossing. Ik besluit dit niet af te wachten. Ik zie op Expertflyer dat er nog voldoende stoelen zijn op een eerdere vlucht en bel KLM gelijk. Het goede nieuws is dat ik vroeger in Berlijn ben, het slechte nieuws is dat ik vroeg mijn bed uit moet.
Naar Berlijn met KLM
Na een kort nachtje en een vroege rit kom ik gelukkig zonder files aan op Schiphol. Ik check mijn koffer in bij een lege business class check in balie en loop vervolgens naar de security. Ook hier is het erg rustig, dus binnen de kortste keren ben ik in te KLM Crowne Lounge.
In de KLM Crowne Lounge is het zoals altijd lekker druk. Een goede traditie is dat ik begin met een glaasje champagne. Niet heel gezond misschien, maar het maakt het feest wel compleet. Omdat mijn reis vanuit Friesland zo voorspoedig is verlopen heb ik ruim een uur te spenderen in de lounge.
Omdat er – vooral in de middag – zoveel vluchten zijn uitgevallen is de vlucht naar Berlijn vrijwel volledig vol. Het boarding proces verloopt soepel, al staat bij de priority rij een behoorlijke rij. Economy is volledig bezet, in de business class zijn nog twee rijen onbezet. Ik zit in Economy Comfort en heb voldoende beenruimte. De vlucht verloopt heel relaxed met prima service van KLM. Ik ben verrast door het feit dat de cabine bemanning alle mensen in Economy Comfort bij hun achternaam aanspreken.
Nadat ik mijn koffer van de bagageband heb gehaald zoek ik naar chauffeur van Mydriver. Deze is niet aanwezig en een aantal telefoontjes later blijkt dat hij helemaal niet meer zal komen. Een taxi brengt me vervolgens in circa 20 minuten naar mijn hotel.
Hilton Berlin
Net na twaalf uur ben ik uiteindelijk in het Hilton Berlin. Ik heb voor dit hotel gekozen omdat het – in tegenstelling tot het Intercontinental Berlin – gratis loungetoegang en ontbijt verstrekt aan Diamond leden. Het is geen enkel probleem om alvast in te checken, al moet ik even in de lounge wachten totdat mijn kamer beschikbaar is. Ik krijg een kamer met een mooi uitzicht op de Berliner Dom.
Berlijn heb ik altijd een bijzondere stad gevonden. De geschiedenis, met name de geschiedenis rondom de Berlijnse muur, vind ik fascinerend. Ik kan er uren rondlopen. Ondanks de stromende regen loop ik daarom naar Checkpoint Charlie. Op de hoek tref je daar een Asisi Panorama aan, waar je voor € 10,00 een kijkje kunt nemen. Ik kan het iedereen die interesse heeft voor de historie van Berlijn aanraden. Bij mij persoonlijk stond het kippenvel op mijn lijf. Terwijl je kijkt naar het panoramabeeld hoor je onder andere John F. Kennedy’s bekende woorden “ich bin ein Berliner”. Prachtig gemaakt!
Na nog een bezoekje aan de Brandenburger Tor keer ik vervolgens volledig doorweekt terug naar het Hilton. In dit hotel kun je even lekker bijkomen in de lounge en sauna faciliteiten (gratis voor Diamond leden).
In de avond is het wederom tijd voor een flinke wandeling door Berlijn. Het is gelukkig droog, maar wel behoorlijk fris. Als ik tegen negen uur weer terugkom in het hotel, neem ik nog een paar drankjes in de lounge. Eenmaal terug op de kamer staat een fles wijn op me te wachten met een schaal fruit. Een geweldige service van dit hotel!
Air Berlin Business Class Chauffeur Service
De volgende ochtend begin ik met een heerlijk ontbijt in het restaurant van het hotel. Naast een (zeer) ruim buffet is het mogelijk om een aantal gerechten te bestellen, waar ik dankbaar gebruik van maak.
Na het ontbijt is het tijd om uit te checken, waarna ik in de lobby plaatsneem. Na enige tijd komt er een Mercedes S-Klasse voorrijden: Air Berlin Chauffeur Service! De auto is super luxe, een leuke ervaring om mee te maken.
Op Berlin-Tegel moet ik vervolgens enige tijd wachten voordat ik kan inchecken. Nadat mijn koffer wegrolt neem ik een kijkje in de Air France lounge, welke duidelijk aan vervanging toe is. De lounge heeft geen eigen toiletten en oogt gedateerd. Na een glaasje cola is het tijd om naar de gate te lopen, waar ook de security check en paspoortcontrole plaatsvindt. Er is vervolgens een aparte jetbridge voor business class passagiers, waardoor ik vlot aan boord ben.
Air Berlin Business Class: Berlijn – Abu Dhabi
Aan boord ben ik vooral verrast door de vriendelijkheid van het Air Berlin personeel! Meteen bieden ze aan om mij te helpen met mijn handbagage. Mijn stoel is prima en biedt veel privacy. De opbergmogelijkheden zijn beperkt, maar dat stoort me niet zo. Wel is het opvallend dat er in feite geen plek is om de koptelefoon en amenity kit even weg te leggen.
Na een paar minuten wordt er een glaasje champagne gebracht, waarna het nog ca. drie kwartier zal duren voor we uiteindelijk vertrekken.
Tijdens het boarden komt de Cabin Manager zich voorstellen, een vriendelijke dame. Slippers en dekens worden uitgedeeld voor de geïnteresseerden. Na drie kwartier verruilen we een bewolkt Berlijn voor de zon. Jammer genoeg was het vrijwel in geheel Europa bewolkt, waardoor het “uitzicht” beperkt was.
Omdat ik toch business class vlieg, heb ik vooraf mijn frequent flyer nummer niet ingevuld. Ik heb dus geen elite status en ik vlieg op een award ticket. Als gevolg daarvan wordt mijn maaltijdkeuze als laatste opgenomen. Ook met drankjes en het uiteindelijk uitserveren van eten ben ik als laatste aan de beurt. In mijn ogen een gerechtvaardigde werkwijze van Air Berlin.
Enige minpunt is misschien dat het eerste drankje ruim een uur na vertrek pas arriveert. Bij Air Berlin brengen ze alles rechtstreeks vanuit de galley, dus zonder gebruik te maken van een trolley.
In Flight
Veel mensen vragen wel eens wat ik nu leuk vind aan vliegen. Aan boord van deze vlucht laat zich dat eigenlijk prima zien. In eerste instantie geniet ik van de techniek van het vliegtuig (motoren opstarten, flaps instellen, opstijgen, etc.). Zodra het toestel stabiel in de lucht hangt vind ik het heerlijk om even “tijd voor jezelf” te hebben. Heerlijk met een drankje in de hand uit het raam turen, de afgelopen periode nog eens te overzien en vooruit te denken. Ondertussen hoef je je nergens zorgen over te maken, want het eten wordt gebracht. Het eten was overigens van prima kwaliteit, maar niets bijzonders. Laten we zeggen, typisch Duitse keuken 😉
Na nog een flinke portie turbulentie was het tijd voor een cappuccino. Dit was een poedercappuccino, er is geen automaat aanwezig aan boord van het toestel. Bij een bezoek aan het toilet blijkt dat er slechts één business class toilet is, waardoor er regelmatig een soort wachtrij is. Ik denk dat één toilet te weinig is voor een volledige business class cabine.
Inmiddels naderen we de landing, waarbij het personeel steeds erg attent blijft. Mijn vluchten voorafgaand aan deze waren voornamelijk met American Airlines. De manier van klantbenadering is totaal verschillend. Bij American is het vaak met de korte klap en soms (ook in business class) een beetje asociaal. Als je dan te maken krijgt met een vriendelijke, rustige en zeer behulpzame crew van Air Berlin dan is dat een verademing.
Na de koffie wordt de daling al weer ingezet. Het is inmiddels donker boven Abu Dhabi. Na een rustige landing worden we per bus naar de terminal gereden. Daar ben ik vervolgens binnen de kortste keren langs de douane. In de Etihad Arrivals Lounge moet ik me vervolgens melden voor een chauffeur naar mijn hotel. Ik denk dat het al met al ca. 10 minuten geduurd heeft voordat ik in de Audi A6 zit die me naar het Intercontinental Abu Dhabi brengt.
Oordeel Air Berlin Business Class
Alles overziend ben ik heel tevreden over mijn vlucht met Air Berlin in Business Class. Het ticket was heel aanvaardbaar geprijsd. Daarnaast is het personeel uiterst vriendelijk. De service is hiërarchisch, maar correct. Hou je van Duitse kost, dan is het eten prima, maar stel je er verder niet al te veel bij voor. Een nadeel vond ik de aanwezigheid van slechts één toilet. De rit met de Mercedes S-Klasse vond ik een mooie aanvulling op de vlucht, een prima service van Air Berlin!
Morgen vertel ik over mijn vlucht met Etihad in Economy & First Class, aan boord van de A380.
Geef een reactie