Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het ziet er naar uit dat Aer Lingus toe zal treden tot de Oneworld alliantie aangezien de Ierse maatschappij naar alle waarschijnlijkheid zal worden overgenomen door IAG, het moederconcern van British Airways en Iberia.
Aer Lingus was al eerder lid van de alliantie vanaf 1999, maar verliet Oneworld in 2007 omdat het toen beter leek om Aer Lingus om te vormen tot een low-cost carrier. Ryanair, de grote concurrent op het aanbieden van goedkope vluchten, heeft ook z’n roots in Ierland en heeft inmiddels een belang van 29,8% in Aer Lingus. De Ierse staat heeft een belang van 25% in de maatschappij.
Nieuwe strategie
Inmiddels is de strategie voor Aer Lingus veranderd. Niet meer het low-cost concept, maar een kwaliteitsmaatschappij is wat men voor ogen heeft. Binnen de huidige vloot is er een vernieuwing van de business class geweest sinds afgelopen maart waarbij de stoelen als een plat bed kunnen worden ingesteld. De aanschaf van negen Airbus A350’s met 42 business class en 223 economy class stoelen die vanaf 2018 de vloot komen versterken, laat zien dat Aer Lingus insteekt op kwaliteit en comfort.
Zo biedt de maatschappij gratis Wi-Fi aan in de lucht, zijn de maaltijden verbeterd en is er in Dublin ‘US immigration pre-clearance’, waardoor de vlucht bij aankomst in de Verenigde Staten als een binnenlandse vlucht wordt gehandeld en de reiziger niet in de rij hoeft te staan bij de paspoortcontrole.
Zowel Ryanair als de Ierse staat hebben aangegeven hun belang te willen verkopen aan IAG. IAG is met name geïnteresseerd in Aer Lingus vanwege de kostbare slots die de maatschappij heeft op Londen Heathrow airport. Daarnaast is Dublin ook een belangrijke hub voor reiziger van en naar de Verenigde Staten.
We moeten nog even afwachten of het daadwerkelijk allemaal doorgaat, maar de kans hierop lijkt groot.
Hieronder nog een impressie van de nieuwe business class bij Aer Lingus:
Geef een reactie