Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn trip door Centraal-Azië vloog ik met Air Astana vanuit Bishkek via Astana naar Almaty. Air Astana is de grootste maatschappij van Kazachstan en vliegt o.a. dagelijks naar Schiphol. In deze review neem ik je mee aan boord van een regionale vlucht met Air Astana.
Air Astana
Air Astana is de nationale maatschappij van Kazachstan. De maatschappij vormt een brug tussen Europa en talloze bestemmingen in (Centraal-)Azië. Vanuit Schiphol vliegt de maatschappij naar Atyrau, een stad in het uiterste westen van Kazachstan. De maatschappij opereert met name vanuit haar hubs in Astana en Almaty. KLM vliegt vanuit Schiphol op zowel Astana als Almaty. KLM en Air Astana werken echter niet samen op deze vluchten. Air Astana heeft wel een codeshare met Air France vanuit Parijs.
Vlucht boeken
Ik had via de website van Air Astana een ticket van Bishkek naar Almaty gekocht. Dit ging gemakkelijk en snel. Ik kon kiezen uit een ticket zonder flexibiliteit of een ticket met volledige flexibiliteit voor 10 euro extra. De keuze was natuurlijk snel gemaakt.
Een maand voor vertrek zag ik dat Air Astana ook naar Astana vliegt vanuit Bishkek. Ik had al gehoord van andere reizigers dat Astana een surrealistische stad is welke zeker de moeite waard is om te bezoeken. Via de website kon ik gemakkelijk mijn bestaande ticket zonder kosten en met volledige vergoeding annuleren.
Een dag later had ik het bedrag al weer terug op mijn creditcard. Ik heb toen direct een ticket geboekt van Bishkek naar Almaty met een stop-over van 24 uur in Astana. Deze was 100 euro duurder, maar Astana ligt dan ook een stuk noordelijker dan Almaty.
Direct na het boeken kon ik via de website voor beide vluchten gratis een stoel selecteren. Ook kon ik een veganistische maaltijd aanvragen.
Inchecken
Ik kon vanuit mijn hotel in Bishkek gemakkelijk via de website van Air Astana inchecken voor de eerste vlucht. Mijn instapkaart kreeg ik per mail toegestuurd. Gelukkig had ik deze op mijn telefoon opgeslagen. Bij aankomst op de luchthaven bleek namelijk dat je zonder instapkaart niet in de vertrekhal komt.
Na een uitgebreide controle van al mijn bagage kon ik achteraan aansluiten in de rij voor de incheckbalie. Ongeveer 30 minuten later werd ik vriendelijk geholpen. Meteen werd er gevraagd of ik een visum had. Ik vertelde dat Nederlanders geen visum meer nodig hebben voor Kazachstan. Na kort overleg met haar manager kwam ze terug en kreeg ik de instapkaarten voor beide vluchten overhandigd.
Vlucht Bishkek – Astana
Het boarden verliep snel en zonder problemen. Een steward en stewardess verwelkomden alle passagiers vriendelijk aan boord. Na uitgebreide veiligheidsinstructies vertrokken we op tijd naar Astana. De vluchtduur zou 1 uur en 50 minuten bedragen.
Direct viel mij op dat de stoel redelijk krap zat. Voor mijn gevoel krapper dan aan boord van KLM Cityhopper. Er was geen IFE aanwezig, maar dat vond ik niet erg gezien de korte vluchtduur.
Eenmaal op kruishoogte begon de crew direct met de maaltijdservice. Ik kreeg als eerste mijn veganistische broodjes. De broodjes waren belegd met gegrilde groenten, maar waren wel een beetje smakeloos. Het viel mij op dat bij andere passagiers de drank rijkelijk vloeide. Er werd beslist niet zuinig gedaan. Ik heb het gehouden bij een bekertje tomatensap.
Na de maaltijdservice kwam de crew nog een keer langs met koffie en thee. Met een kopje thee in mijn hand genoot ik van het uitzicht over de Kazachse steppe.
Aankomst Astana
De luchthaven van Astana is klein en compact. We stonden dan ook al snel bij de gate. Na een korte wandeling zag ik een lange wachtrij bij de immigratiedienst. Gelukkig was er een aparte (veel kortere) rij voor buitenlanders. Na het invullen van een formuliertje kreeg ik zonder problemen een stempel en was ik officieel in Kazachstan. Als Nederlander mag je zonder visum 15 dagen verblijven in Kazachstan. Je moet echter wel een bewijs hebben dat je het land binnen die tijd weer verlaat.
Een uur na aankomst zat ik al heerlijk te lunchen met een geweldig uitzicht bij mijn hotel in Astana. Meer over mijn stop-over in Astana lees je later deze week.
Inchecken Astana
Na een korte stop-over was het tijd voor mijn tweede vlucht naar Almaty. Ik was twee uur voor de vlucht op de luchthaven van Astana. De luchthaven leek wel uitgestorven. Ik kon mijn koffer direct inchecken en ook bij de security was geen enkele passagier te bekennen.
Na nog wat souvenirs te hebben gekocht vond ik al snel een aangename zitplaats met stekker voor mijn laptop. Pas een uur later begon het drukker te worden met andere passagiers. Dat moest ook wel aangezien de vlucht met een Boeing 757 zou plaatsvinden.
Vlucht Astana – Almaty
Ook op deze vlucht verliep het boarden snel en zonder problemen. De stewardessen waren erg vriendelijk. De vlucht zat ongeveer halfvol en de stewardessen gaven aan dat je zonder problemen ergens anders kon gaan zitten.
Na een korte veiligheidsinstructie vertrokken we met richting Almaty. Een vlucht van bijna twee uur richting het zuiden. Gelukkig was de hoeveelheid beenruimte nu veel beter. Bovendien zaten de stoelen comfortabel en waren er IFE’s aanwezig. De IFE’s zijn gemakkelijk te besturen en bieden een ruim aanbod aan films, series en muziek. Twee uur vliegtijd is precies genoeg om een leuke film te kijken!
Tijdens de maaltijdservice kreeg ik opnieuw een veganistisch broodje belegd met gegrilde groenten. Daarnaast kwam de vriendelijke crew nog tweemaal met drinken langs.
Aankomst Almaty
Na het Balkasjmeer gepasseerd te zijn begonnen we aan de daling richting Almaty. Een kleine 20 minuten later stonden we aan de grond. Het uitstappen verliep niet via een gate maar via een trap en een korte busrit.
Conclusie
Ik vond het aangename vluchten met een vriendelijke crew en een goede service. Het eten viel een beetje tegen, maar de crew kwam wel 2-3 maal langs met drankjes.
Er is veel verschil in beenruimte. Zo was de hoeveelheid beenruimte aan boord van de 757 stukken beter. Op een van de vluchten was een IFE aanwezig dat prima functioneerde.
Geef een reactie