Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM past sinds kort kunstmatige intelligentie (AI) toe om voedselverspilling aan boord van de vliegtuigen te voorkomen. Door middel van AI-programma’s kan de luchtvaartmaatschappij beter voorspelen hoeveel passagiers aan boord stappen. Op basis daarvan kan het aantal benodigde maaltijden berekend worden.
KLM gebruikt kunstmatige intelligentie tegen voedselverspilling
Het nieuwste AI-model met de naam TRAYS is ontwikkeld voor de cateringactiviteiten van KLM. Het model kan voorspellen hoeveel passagiers er aan boord zijn op basis van historische data. Vervolgens ontvangt het Meals On Board Systeem (MOBS) de verwachte passagiersaantallen per vlucht. Dit is een aparte voorspelling voor de World Business Class, Premium Comfort en Economy Class. De voorspelling van het model start 17 dagen voor vertrek en loopt door tot 20 minuten voor vertrek.
Uit een drie maanden durende analyse blijkt dat 63% minder voedsel wordt verspild in vergelijking met het cateren voor iedere geboekte passagier aan boord. De grootste verbetering is te zien voor de intercontinentale vluchten vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Per vlucht hoeven er 2,5 maaltijden minder weggegooid te worden. Op jaarbasis voorkomt de luchtvaartmaatschappij hiermee het weggooien van 111.000 kilo aan maaltijden.
Marjan Rintel, CEO van KLM, is blij met de introductie van TRAYS:
Investeringen in digitale technologie zijn een speerpunt voor KLM. Het toepassen van kunstmatige intelligentie draagt enorm bij aan het verbeteren en verduurzamen van onze vluchtoperatie. De strijd tegen voedselverspilling is hier een mooi voorbeeld van, waardoor we tienduizenden maaltijden per jaar minder verspillen op onze vluchten.
De luchtvaartmaatschappij zet kunstmatige intelligentie ook in voor andere onderdelen in het bedrijf. Zo gebruikt KLM het ook voor het vliegtuigonderhoud en het stimuleren van voorspelde dagen met slecht weer. Doormiddel van AI wordt duidelijk welk aangepast vluchtschema het beste werkt. Passagiers ontvangen na het boeken van een vlucht ook reistips middels AI.
World Business Class passagiers kunnen maaltijden reserveren
Sinds vorig jaar is het voor World Business Class passagiers van KLM mogelijk om vooraf een maaltijd te reserveren. Dit is nu mogelijk voor 75% van alle intercontinentale vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam Airport Schiphol.
Tot 48 uur voor vertrek kunnen passagiers in de premium cabine een keuze maken in de app of via de website van de luchtvaartmaatschappij. Vooraf een keuze maken is niet verplicht, ook aan boord blijft het mogelijk om een keuze te maken van de menukaart.
Deze service is niet beschikbaar voor vluchten naar Amsterdam Airport Schiphol. De luchtvaartmaatschappij verwacht begin dit jaar verdere aanpassingen te doen in dit concept voor Business Class passagiers.
Afbeeldingen ©KLM
Van Gooiland zegt
Misschien kunnen ze beter eerst AI inzetten om ervoor te zorgen dat de passagiers lekkere en voedzame maaltijden voorgeschoteld krijgen, dat er genoeg keuze en variatie is, en dat de presentatie boven het niveau van een strafgevangenis uitsteekt.
Het is overduidelijk dat de gewone intelligentie van de knappe KLM koppen die hierover gaan bij lange na niet voldoende is om de catering op iets wat op een acceptabel niveau lijkt te brengen. Het gaat die slimmerikken waarschijnlijk alleen om de centen, het is Hollandse zuinigheid wat de klok slaat.
De Europa J klasse is een culinair schandaal, en op ICA vluchten is het niet veel beter in de WBC. Plastic dienblad, zout en peper in zakjes, enz. Je vliegt in de J klasse, maar van klasse is in het geheel geen sprake.