Zo ziet de nieuwste Airbus A321 eruit

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vliegtuigfabrikanten zoeken steeds naar nieuwe technieken en innovaties om hun ontwerpen te verbeteren. Zo ook het Franse Airbus. Het populaire type A321 krijgt namelijk een nieuwe variant met een megabereik. Het zogenaamde single aisle toestel heeft ook een flink lager brandstofverbruik per stoel. Maar hoe ziet de nieuwste Airbus eruit?

Bereik

De Airbus A321neo is al erg populair te noemen onder diverse airlines. Zo ontving Lufthansa recentelijk enkele van deze toestellen. En het Amerikaanse Delta vervangt op termijn alle MD-90 toestellen voor onder meer de populaire A321neo. De A321XLR moet de volgende stap zijn voor dit type toestel. Vooral het bereik is verbeterd. Zo vlieg je met dit toestel zo’n 15% verder dan met de A321LR, maar met dezelfde brandstofefficiëntie. Met een bereik tot 8.700 kilometer vlieg je non-stop van Londen naar Miami of van Rome naar New York.

Kleinere toestellen met een groot bereik zijn populair omdat ze flexibeler ingezet kunnen worden. Met bijvoorbeeld de A321 kan een airline ook routes verzorgen waar minder vraag naar is, maar die wel rendabel zijn met een kleiner toestel.

De nieuwe Airbus A321XLR heeft een flink bereik (Bron: Airbus)
De nieuwe Airbus A321XLR heeft een flink bereik (Bron: Airbus)

Brandstofverbruik

Airbus biedt in de A321 de Airspace cabine. Deze cabine moet stiller zijn en meer comfort bieden aan passagiers. Ambient lighting moet de passagiers uitgeruster aan laten komen op de bestemming. De wanden zijn zo geplaatst dat er meer ruimte komt voor de stoelen aan het raam. Verder zijn de sanitaire ruimtes aangepast met onder meer kranen met bewegingssensor.

De Airspace cabine uit de A330neo komt ook in de A321XLR (Bron: Airbus)
De Airspace cabine uit de A330neo komt ook in de A321XLR (Bron: Airbus)

Het toestel is te configureren met alle denkbare reisklassen. Daarnaast is er kritisch gekeken naar het gewicht van het toestel. Ook zijn het landingsgestel en de brandstoftanks verbeterd. Extra brandstoftanks zijn optioneel om tot een bereik van 8.700 kilometer te komen. De tanks zijn opnieuw vormgegeven zodat er meer ruimte vrijkomt voor bagage in de buik van het toestel.

De nieuwe A321XLR (Bron: Airbus)
De nieuwe A321XLR (Bron: Airbus)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *