Vliegtuigetiquette: Wat zijn jouw grootse ergernissen?

Vliegtuigetiquette

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je met veel mensen bij elkaar zit in een vliegtuig, is het prettig als er wat “gedragsregels” zijn. Je moet tenslotte met elkaar het beste ervan maken, zeker op een lange vlucht.
Nu houden Nederlanders niet zo van regels, maar we noemen het dan ook etiquette. We willen allemaal graag een zo comfortabel mogelijke vlucht, waarbij we geen last hebben van medepassagiers. En uiteraard moeten andere reizigers ook geen last van mij hebben.

Kinderen

Mijn ervaring is dat het meestal wel goed gaat. Maar soms kun je een slopende reis hebben als je net naast, of in de buurt van de verkeerde persoon zit. Afgelopen kerst ben ik via Amerika naar Aruba gevlogen en ik viel in de prijzen: op alle vluchten had ik kleine kinderen (baby’s/peuters) precies voor me of achter me. Op één vlucht zelfs twee gezinnen met in totaal vier kinderen!
Het viel gelukkig mee. Allereerst had ik een dagvlucht en als je een koptelefoon opzet, heb je ook geen last meer van bijgeluiden. Nee, waar ik me nog het meest aan ergerde waren de ouders! Er was een stel ouders die geen moment stil konden zitten. Kind moest flesje, kind moest schone luier, kind moest getroost worden, kind moest bezig gehouden worden…

Poep

Een vriendin vertelde me een heel ranzig verhaal. Ze was op de terugweg op een vlucht vanuit Egypte naar Nederland. Eén van de passagiers een paar rijen voor haar had kennelijk last van haar darmen. Ze had al aan het begin van de vlucht een “ongelukje” gehad, zullen we maar zeggen. Diarree in de vliegtuigstoel! Het cabinepersoneel is nog bezig geweest om het enigszins schoon te maken, maar de stank was ondraaglijk. De bewuste mevrouw, die geen reservebroek bij zich had, liep met haar poepkleren nog een paar keer door het gangpad op weg naar de wc. Daardoor kregen de passagiers nog wat extra aroma in de cabine.

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk horror. Doe mij dan maar 10 baby’s!

Onderzoek Expedia

Expedia heeft onlangs een onderzoek gedaan naar grootste ergernissen bij vliegtuigpassagiers.
64% van de (Amerikaanse) respondenten vonden het ’t meest irritant als de persoon achter je tegen je stoel zit te schoppen, vaak door kinderen. Gevolgd met 59% door ouders die hun kinderen niet in het gareel kunnen houden.
Op de derde plaats komt de passagier met een luchtje dat door 55% werd aangegeven als meest irritant.

Op plaats vier en vijf met 49% de luidruchtige passagier of iemand die muziek te hard aan heeft staan en de passagier die teveel alcohol op heeft. De praatgrage buurman of -vrouw wordt met 40% als vervelend ervaren.

Stoel naar achteren?

De passagier die direct nadat het vliegtuig is opgestegen zijn stoel naar achteren zet, wordt als zesde ergernis gezien met 35%. Veel passagiers (37%) zouden het liefst zien dat stoelen in economy class helemaal niet meer naar achteren ingesteld kunnen worden, zeker voor korte-afstandsvluchten.Daarentegen gooit 53% van deze zelfde mensen hun eigen stoel naar achteren tijdens de vlucht, terwijl 23% zegt dit nooit te doen omdat ze dat vervelend vinden voor hun achterbuurman of -vrouw.

Wat doe je als je je ergert?

Het Expedia onderzoek wijst uit dat van de passagiers die zich ergens aan irriteren 62% contact zoekt met het cabinepersoneel om het op te laten lossen. Terwijl 33% het over zich heen laat komen en niets doet.
Slechts 10% confronteert de mede-passagier met zijn onwenselijke gedrag, terwijl 13% het storende gedrag opneemt met de camera op de telefoon. 5% van de mensen delen dit dan via social media, waarvan 3% de betreffende passagier te kijk zet en 2% er alleen over tweet.

De top-10

  1. De schopper aan de achterkant van de stoel (64%)
  2. Ouders die hun kinderen niet in het gareel hebben (59%)
  3. De passagier met een luchtje (55%)
  4. De luidruchtige passagier (49%)
  5. De alcoholist (49%)
  6. Praatgrage buurman/-vrouw (40%)
  7. Voordringen in de rij (35%)
  8. Stoel naar achteren (35%)
  9. Gevecht om de armleuning (34%)
  10. Sterke etensluchten (30%)

We zijn natuurlijk ook benieuwd wat jouw ergernissen zijn. Laat het ons weten!

Reacties

  1. Gerben zegt

    Als je achterbuurman opstaat, trekken ze vaak je complete stoel naar achteren. 2 weken geleden was ik de gelukkige met een kletsnatte stoel op mijn KLM vlucht van Budapest naar Schiphol. Moest ik nog smeken om een deken te krijgen zodat ik geen nat achterwerk opliep. KLM is ook niet meer wat het geweest is…

  2. ahbo zegt

    Mensen die twee dikke tassen meenemen en ze ook allebei in de overhead bin doen en daarmee de handbagageplek innemen van 3 personen, en stewardessen die er dan niets van zeggen.

    Mensen die heel veel haast lijken te hebben, voordringen bij het uitstappen, en dan bij de gate vrolijk gaan staan wachten.

    Mensen die hun rugtas niet afdoen tijdens instappen en daarmee ongemerkt, als ze draaien, de tas in mijn gezicht slaan.

    • Bob zegt

      Ze zouden dragers van zo’n rugzak moeten verplichten om deze bij in- en uitstappen aan de voorkant te dragen. Ook in de tram als het even kan..

  3. PJOTR zegt

    Reizigers (vaak vrouwen) met drie koffers en twee tassen handbagage. Onlangs met KLM stewardess hierover gesproken. Het is hun ook een doorn in het oog, wat bij werkoverleg regelmatig ter sprake komt, maar de traditionele carriers tolereren het.
    Hopelijk zetten EasyJet en Ryanair ook hier de trend…..

  4. PJOTR zegt

    En dan onderweg helemaal niks doen met die bagage. Waarom sleep je het allemaal mee naar binnen??????

  5. Fossil zegt

    Aan mensen die opstaan en zich dan optrekken aan de stoel voor zich. Je bent toch niet gehandicapt? Sta gewoon normaal op.

  6. Bob zegt

    Momenteel zit ik in een behoorlijk volle Aspire lounge (41) waar ik een half uur geleden kon genieten van 3 luidruchtige telefoongesprekken door elkaar heen. En dat ging steeds harder tegen elkaar in.

    Ook een leuke: Economy passagiers op intra EU vluchten die hun handbagage alvast boven rij 2 plaatsen, en niemand die er iets van zegt..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *