Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De autoriteiten in het Verenigd Koninkrijk hebben Virgin officieel toestemming gegeven voor een nieuwe internationale treinverbinding. Deze nieuwe Virgin trein moet ook naar Amsterdam Centraal gaan rijden. Het duurt echter nog wel even voordat het zover is. Naar verwachting rijdt de eerste Virgin trein namelijk pas in 2030 door de Kanaaltunnel.
Concurrentie in de Eurotunnel
Al ruim 30 jaar rijden enkel Eurostar en Le Shuttle door de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland. Virgin vindt het dan ook hoog tijd om de concurrentie aan te gaan met de gevestigde orde. En het Britse Office of Rail and Road heeft hier deze week officieel groen licht voor gegeven.
Virgin wil zich op station Temple Mills International Depot gaan vestigen. Eurostar heeft hier ook een depot voor onder meer treinreparaties. Dit station is gelegen in het noordoosten van Londen, op een kleine 45 minuten van het internationale treinstation Londen St Pancras. Het lijkt er echter op dat de treinen van Virgin ook vanuit St Pancras moeten gaan rijden.
De Britse ondernemer Richard Branson, de oprichter van Virgin, wil uiterlijk in 2030 diverse internationale treinverbindingen opstarten. Virgin zal dan Londen met onder meer Brussel, Parijs en Amsterdam nog beter per trein gaan verbinden. Maar daar blijft het niet bij. De jaren erna moet het netwerk nog verder uitgebreid worden.

Treinen van Alstom
Virgin heeft de handen ineengeslagen met de Franse fabrikant Alstom voor de aanschaf van twaalf Avelia Stream treinen. Niet geheel toevallig plaatste Eurostar hier recentelijk ook een bestelling voor maar liefst dertig nieuwe Avelia Horizon treinen.
De nieuwe treinmaatschappij in de Eurotunnel is overigens goed nieuws voor reizigers. Door de toegenomen concurrentie is de verwachting dat de kosten van een ticket zullen dalen. Het zal voor Eurostar dan ook aanpoten zijn om de huidige klanten te kunnen behouden. De dienstregeling van Virgin is nog niet bekend gemaakt. Ook is het niet duidelijk of Virgin ook met een loyaliteitsprogramma zal gaan werken. Dit is echter wel de verwachting.
Bron foto’s: Virgin






Dit is inderdaad zeer goed nieuws. Branson heeft in het VK voor een kleine revolutie gezorgd toen hij met Virgin Trains de concessie op de WCML won en jarenlang succesvol uitvoerde. helaas is hij er om discutabele gronden uitgesloten en ‘gediskwalificeerd’ uit de tenderprocedure waarop Avanti West Coast het kon overnemen op de WCML. Ze hebben een trackrecord als één van de slechtste TOC’s. Te hernationaliseren als het huidige contract afloopt.
Dat het monopolie van Eurostar eindelijk ten einde en Branson instapt zal Eurostar flink pijn gaan doen verwacht ik. Het probleem is en blijft echter dat de capaciteit van de terminals niet toereikend is. Alleen de verbouwde terminal an Amsterdam, echter zal dat ook weer snel veranderen als het doel reizigersgroei moet zijn. Kortom: ik zou niet zo snel overstappen van vliegtuig naar trein. Zeker vanuit prijspunt.
Hoi Dan, helemaal mee eens! Het is goed nieuws, maar als er (veel) meer passagiers komen dan moeten ook de faciliteiten op de stations aangepakt worden. Als men dit weet te verbeteren, samen met lagere prijzen voor de treintickets, denk ik wel dat de trein een steeds geduchtere concurrent gaat worden. We zullen nog wel even een paar jaartjes moeten wachten voordat het zover is!