Schiphol verbetert informatievoorziening reizigers2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De weg vinden op een luchthaven is niet altijd even gemakkelijk. Menig frequent flyer zal in sommige gevallen flink moeten zoeken om bijvoorbeeld een lounge te kunnen vinden. Alhoewel Schiphol vaak als goed voorbeeld genoemd wordt als het om bewegwijzering gaat, heeft de luchthaven toch diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo worden er nu nieuwe informatiezuilen ingezet om reizigers beter van dienst te kunnen zijn.

Digitaal

Via Social media was Schiphol al langer goed bereikbaar. Zo kun je onder meer 24 uur per dag terecht op WhatsApp, Facebook Messenger, Twitter en Instagram. Recentelijk kwam daar de samenwerking met WeChat bij. Overal op de luchthaven is gratis wifi beschikbaar zodat iedereen gebruik kan maken van deze digitale communicatiemiddelen.

Nu zijn hier selfservice informatiepunten bijgekomen. Deze staan verspreid over diverse locaties. Op de selfservice zuil kunnen reizigers hun vluchtinformatie opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan is het mogelijk om met een medewerker te communiceren via een videocall. Kom je er dan nog niet uit, dan komt er een mobiele assistent naar de reiziger toe om deze ter plekke te helpen.

Met de nieuwe service zuilen op Schiphol kun je ook videobellen (Bron: Schiphol)
Met de nieuwe service zuilen op Schiphol kun je ook videobellen (Bron: Schiphol)

Positief

De afgelopen tijd zijn de selfservice informatiepunten al getest. De zuilen worden door de meeste reizigers gebruikt om vluchtgegevens op te zoeken of plattegronden van de luchthaven te bekeken. Volgens Schiphol is ruim 95% van de gebruikers tevreden over de selfservicepunten. Wel stellen reizigers ook de mogelijkheid van persoonlijk contact op prijs.

Veel van de functionaliteit die Schiphol nu aanbiedt met de nieuwe zuilen is ook beschikbaar op bijvoorbeeld de luchthaven van Parijs (CDG). Hier kun je namelijk al langere tijd je boarding pass scannen. Je krijgt dan informatie over onder meer de vertrektijd van je vlucht en eventuele wijzigingen van de gate. De functionaliteit om met een medewerker te spreken via een videoverbinding is in Parijs nog niet beschikbaar.

De nieuwe informatievoorziening heeft een moderne uitstraling (Bron: Schiphol)
De nieuwe informatievoorziening heeft een moderne uitstraling (Bron: Schiphol)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *