Schiphol start samenwerking met WeChat

Schiphol WeChat

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De grootste groei in de luchtvaart komt nog steeds van landen in Azië. Denk bijvoorbeeld aan China. Airlines en luchthavens proberen hier zo veel mogelijk op in te spelen. Schiphol start daarom samenwerking met het Chinese WeChat. De mobiele app is vergelijkbaar met WhatsApp, maar kan eigenlijk veel meer. Zo kunnen Chinese reiziger nu op Schiphol betalen met de app. Daarnaast is het mogelijk om gepersonaliseerde reisinformatie te ontvangen. Schiphol is daarmee het eerste Flagship Smart Airport van WeChat Pay in Europa.

Chinese reizigers

Op Schiphol groei het aantal Chinese reizigers nog ieder jaar. De Nederlandse nationale luchthaven laat weten dat er in 2018 meer dan 500.000 Chinezen vertrokken vanuit Amsterdam. De Chinese reiziger heeft vaak veel te besteden. Voor Schiphol is dit een kans om meer te verdienen aan deze reizigers.

Schiphol is nu officieel een WeChat Pay Flagship Smart Airport (Bron: Schiphol)
Schiphol is nu officieel een WeChat Pay Flagship Smart Airport (Bron: Schiphol)

Flagship Smart Airport

Via de WeChat app is nu een specifiek aanbod beschikbaar gericht op Schiphol. Passagiers kunnen bijvoorbeeld door gebruik van het Mini Program door het aanbod van nagenoeg alle winkels op Schiphol browsen om vervolgens een bestelling te plaatsen. Via een Mini Program kun je in de app meer informatie vinden over bijvoorbeeld een bepaalde winkel of merk. Zo hebben onder meer Tesla en het populair Mobike een Mini Program beschikbaar.

Na het shoppen via WeChat kun je bestellen en betalen via de app. De aangekochte producten worden door de betreffende winkels vervolgens klaargelegd en kunnen door de reiziger voor vertrek worden opgehaald. Afrekenen verloopt volledig via WeChat Pay. Dit is natuurlijk extra handig omdat niet alle bankkaarten overal geaccepteerd worden.

Het WeChat Pick-Up Point op Schiphol (Christian)
Het WeChat Pick-Up Point op Schiphol (Christian)

De samenwerking met WeChat is zeker de moeite waard voor Schiphol. De WeChat app heeft in China namelijk meer dan een miljard actieve gebruikers en WeChat Pay telt meer dan 800 miljoen klanten.

Reisinformatie

Het is ook mogelijk om specifieke informatie over de reis te vinden. Denk hierbij aan vluchtinformatie en een klantenservice die 24/7 bereikbaar is. Natuurlijk is deze informatie ook via een airline app in te zien, maar die is lang niet altijd in het Mandarijn of Cantonees beschikbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *