Dit zijn de drukste vliegroutes ter wereld

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tegenwoordig vlieg je gewoon vanuit Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Groningen naar heel wat bestemmingen in de wereld. Zo vlieg je vanuit Eindhoven Airport naar ruim 80 steden in 29 landen. Vanuit Schiphol bereik je zelfs meer dan 350 Europese en intercontinentale bestemmingen. Toch bevinden zich de drukste internationale routes niet in Europa. Vijftien van de twintig ‘toproutes’ bevinden zich in Azië. Ze vliegen bijvoorbeeld vanuit Singapore, Hong Kong, Kuala Lumpur en Bangkok. Welke vliegroute is de drukste ter wereld? Je leest het in dit artikel.

Europa

Misschien zou je verwachten dat het drukste vliegverkeer in en rond de Verenigde Staten plaatsvindt. Dat is echter een tijdje al niet meer zo. Het vliegverkeer in Azië overstijgt de rest van de wereld ruimschoots. Om nog maar te zwijgen over het vliegverkeer in Europa. De drukste long haul route vanuit Europa is nog niet eens half zo druk is de drukste long haul route in Azië. Bovendien zijn er in het oosten gemiddeld twee keer zoveel airlines actief op de onderzochte routes. Dit blijkt uit onderzoek van OAG.

De vliegroute met de meeste vluchten binnen Europa is wellicht verrassend. Jaarlijks zijn er bijna 19.000 vluchten tussen Barcelona (BCN) en Madrid (MAD). Deze vluchten worden door slechts drie airlines uitgevoerd. Op de tweede plaats staat de vlucht Sint Petersburg (LED) naar Moskou (SVO). Jaarlijks wordt tussen beide steden zo’n 17.722 vluchten uitgevoerd. Dat zijn er gemiddeld 48,5 per dag. Op de derde plaats komt de vlucht van Izmir (IZM) naar Istanbul (IST) met 17.685 vluchten per jaar. Dit zijn alledrie binnenlandse short haul routes. De medium en long haul routes worden een stuk minder frequent bevlogen. Een uitzondering is de route New York (JFK) – Londen (LHR). Hier zijn jaarlijkse 14.195 vluchten, uitgevoerd door vier carriers. Die komt nog aardig in de buurt.

De enige genoemde routes vanuit Schiphol zijn naar Londen (LHR) en Lissabon (LIS) met respectievelijk 13.115 en 5.526 vluchten per jaar.

Iberia en Vueling voeren meer dan twintig dagelijkse vluchten tussen BCN en MAD uit (Bron: Iberia Group)
Iberia en Vueling voeren meer dan twintig dagelijkse vluchten tussen BCN en MAD uit (Bron: Iberia Group)

De drie drukste intercontinentale routes vanuit Europa komen allemaal vanuit London (LHR). Het gaat bijvoorbeeld om vluchten naar New York (JFK), Dubai (DXB) en Los Angeles (LAX). Op deze routes worden respectievelijk 14.195, 7.109 en 6.677 vluchten per jaar uitgevoerd. De laatste genoemde heeft het hoogste On Time Performance % (OTP), namelijk 78,8%.

Noord- en Zuid-Amerika

In Noord-Amerika is Air Canada de grootste airline met capaciteit op zes van de drukste routes. Daarna volgen American Airlines, BA, Delta en United. De meest bevlogen internationale route in Noord-Amerika is New York (LGA) – Toronto (YYZ) met 17.038 vluchten per jaar. Overigens is de punctualiteit van de drie airlines op deze route erg laag met slechts 54,9%. De tweede drukste internationale route voor Noord-Amerika is New York – London, deze kwam natuurlijk al eerder voorbij. De derde is Chicago (ORD) – Toronto (YYZ) met 13.503 jaarlijkse vluchten.

Als we naar binnenlandse routes krijgen dan krijg je een heel ander beeld. De drukste binnenlandse route is bijvoorbeeld Los Angelos – San Francisco. Hier worden namelijk 35.365 vluchten per jaar uitgevoerd door vijf carriers. Dat zijn bijna 97 vluchten per dag! Op een tweede plek volgt New York (JFK) – Los Angeles (LAX) met 26,286 vluchten. Deze route wordt ook uitgevoerd door vijf airlines. Als derde volgt New York (LGA) – Chicago (ORD) met ‘slechts’ 23.783 vluchten, verzorgd door vier maatschappijen. Een andere interessante route is Honolulu (HNL) – Kahului (OGG). Deze vlucht is slechts 162 kilometer en wordt 54 keer per dag uitgevoerd door Hawaiian Airlines. Deze maatschappij heeft een punctualiteit van 93,5%, wat zeer hoog is.

Boeing 787-9 van Air Canada (Bron: Air Canada)
Boeing 787-9 van Air Canada (Bron: Air Canada)

De drukste route in Zuid-Amerika is Sao Paulo (CGH) – Rio de Janeiro (SDU). Op deze route vliegen drie airlines bijna 40.000 vluchten per jaar. De drukste long haul route is Sao Paulo (GRU) – Panama City (PTY) met 3,963 vluchten, uitgevoerd door Copa Airlines.

Azië

We kunnen gerust zeggen dat het continent Azië genoeg vliegverkeer kent. Je vindt hier namelijk de drukste binnenlandse vliegroute ter wereld. Enig idee welke dat zal zijn? Het gaat om de route Jeju (CJU) – Seoul Gimpo (GMP). Jaarlijkse vliegen zeven airlines maar liefst 79,460 keer tussen deze twee steden! Denk bijvoorbeeld aan Asiana Airlines, Jeju Airlines en Korean Air. Deze vlucht is met afstand de drukste ter wereld.

Azië kent ook de drukste internationale route. Dat is namelijk Kuala Lumpur (KUL) – Singapore (SIN) met 30.187 vluchten per jaar, uitgevoerd door acht carriers. De meeste vluchten op deze vliegroute worden verzorgd door AirAsia, Malaysia Airlines en SilkAir. De tweede drukste internationale route is Hong Kong (HKG) – Taipei (TPE) met 28,446 vluchten per jaar. Cathay Pacific voert ruim 40% van alle vluchten op deze route uit. Een andere drukke route is Jakarta (CGK) – Singapore (SIN) met 27.046 vluchten per jaar. Een leuk feitje is de route Jakarta (CGK) – Kuala Lumpur (KUL) met jaarlijks bijna 20.000 vluchten. Een kleine 4% wordt namelijk door onze eigen KLM uitgevoerd als fifth freedom vlucht, onderdeel van een long haul route.

Korean Air is één van de zeven airlines die vlieg tussen Jeju en Seoul (Bron: Korean Air)
Korean Air is één van de zeven airlines die vliegt op ’s wereld drukste route: Jeju (CJU) – Seoul Gimpo (GMP) (Bron: Korean Air)

Midden-Oosten en Afrika

De drukste route van het Midden-Oosten en Afrika is Jeddah (JED) – Riyad (RUH). Jaarlijks voeren hier vijf carriers meer dan 35.000 vluchten uit. Op de tweede plaats staat Kaapstad (CPT) – Johannesburg (JNB) met 33.708 vluchten. Daarna volgt Durban (DNB) – Johannesburg (JNB) met iets meer dan 22.000 jaarlijkse vluchten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *