Schiphol start vernieuwing klimaatbeheersing E-pier2 min leestijd

Amsterdam Airport Schiphol E-pier Non-Schengen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Amsterdam Airport Schiphol is samen met BAM gestart met werkzaamheden voor de grootschalige vervanging van de klimaatsystemen op de E-pier. Volgens de luchthaven is dat nodig om in de toekomst zonder gas te kunnen verwarmen. Schiphol heeft zichzelf namelijk tot doel gesteld om in 2030 alle eigen gebouwen van het aardgas af te koppelen. De samenwerking met BAM op de E-pier is een nieuwe stap in die richting.

Verbouwing en vernieuwing op Schiphol 

Schiphol heeft een beetje een haat-liefdeverhouding met onderhoud en vernieuwing op de luchthaven. Zo vallen de kosten regelmatig hoger uit en loopt de bouw van de A-pier keer op keer vertraging op. Reizigers klagen regelmatig faciliteiten die niet goed werken of overlast door verbouwingen. Zo is altijd wel ergens een defecte roltrap of rolpad te vinden. En de huidige aanpassingen aan Lounge 1 blijven ook niet ongemerkt. 

Opening Salon in Lounge 1 op Amsterdam Airport Schiphol

Toch schroomt Schiphol niet om er nog een project aan toe te voegen. Vanaf deze maand starten namelijk grootschalige werkzaamheden om de klimaatinstallaties van de E-pier aan te pakken. Er zullen eerst nieuwe generatie koel- en verwarmingssystemen geïnstalleerd worden. Daarna gaan de oude installaties en de gasleiding eruit. Naast een extra warmtepomp komen er ook 17 luchtbehandelingskasten bij. En het huidige warmte- en koudeopslagsysteem in de bodem krijgt ook een upgrade. 

Overlast beperken 

Als we Schiphol mogen geloven moet de overlast voor reizigers beperkt zijn. Op haar website schrijft de luchthaven: ‘… de werkzaamheden worden zoveel mogelijk gebundeld en in fasen uitgevoerd, zodat de overlast voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen van de E-pier beperkt blijft’. Met de wetenschap dat BAM nog zeker tot en met 2028 bezig is met deze klus is de vraag of ‘beperkte overlast’ nou echt realistisch is. Zeker gezien het feit dat de E-pier een druk gebied is voor passagiers (die overstappen op) intercontinentale vluchten. 

Bron foto’s: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *