Schiphol nog lang niet op ‘oude’ niveau2 min leestijd

Departures 2 hal op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: Ben Koorengevel / Unsplash)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dat het piept en kraakt op Schiphol is inmiddels bij iedereen bekend. De beperkingen lijken nu ook het herstel van Schiphol te vertragen. Terwijl Schiphol de afgelopen periode nog meer dan 5 miljoen passagiers per maand verwerkte, duikt dit aantal nu onder de 5 miljoen. Het niveau van 6,4 miljoen passagiers van oktober 2019 lijkt dan ook nog heel ver weg voor Schiphol.

Tegenvallende maand oktober

Alhoewel Schiphol zich in het persbericht er niet over uitlaat moet het aantal van 4,9 miljoen passagiers afgelopen maand voor de luchthaven flink zijn tegengevallen. Dezelfde maand in 2020 en 2021 is natuurlijk niet vergelijkbaar. Maar voor de pandemie ging het in 2019 nog om 6,4 miljoen passagiers. Ook het aantal vluchten was vorige maand nog 18% lager dan in 2019. De voornaamste reden hiervoor is de beperking in capaciteit die de luchthaven haar klanten heeft opgelegd. Airlines moesten noodgedwongen de dienstregeling inperken. Daardoor neemt het aantal passagiers natuurlijk ook af.

Volgens Schiphol hadden 1,7 miljoen passagiers in oktober een overstap op Schiphol. Meer dan een derde van de passagiers die het vliegveld verwerkte kwam dus ons land niet in. Het gaat overigens om 850.000 unieke passagiers, deze worden in de internationale toewijze zowel bij aankomst als bij vertrekt geteld. Zo’n 30% van de passagiers ging naar of kwam uit een bestemming buiten Europa.

De extra schermen op Schiphol die reizigers beter moeten informeren over de wachttijden tot aan security. (Bron: Schiphol)

Herfstvakantie

De herfstvakantie is traditioneel een drukke tijd voor Schiphol. Niet zo druk als de zomer natuurlijk, maar tussen 14 en 30 oktober gingen er 2,6 miljoen passagiers door de luchthaven. Gegeven deze piek is het aantal van 4,9 miljoen passagiers extra opvallend te noemen. Schiphol zelf kijkt positief terug op de herfstvakantie met acceptable wachttijden bij de check-in, security en paspoortcontrole. Alhoewel een gemiddelde wachttijd van 14 minuten kort lijkt zijn er ook passagiers geweest die wel erg lang moesten wachten. Tegelijkertijd breidt Schiphol de compensatieregeling voor passagiers die hun vlucht door de drukte misten verder uit.

3AB74063-A454-487B-A30D-9AF827B8C561

Vrachtvluchten

Het niveau van volledige vrachtvluchten op Schiphol is ten opzichte van vorig jaar gedaald van 2.019 naar 1.585. Onder de vrachtvluchten worden geen passagiersvluchten die ook vracht meenemen gerekend. Het totale vervoerde volume was in oktober 2022 125.358 ton. Onder meer KLM Cargo, DHL, Singapore Airlines Cargo, Etihad Cargo en CargoLux.

Bron afbeeldingen: Schiphol 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *