PLAY stopt in Amsterdam, maar breidt elders uit2 min leestijd

Crew uniform van het IJslandse Play (Bron: Play)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het gaat goed met de nieuwe IJslandse airline PLAY. De maatschappij breidt het netwerk uit, onder andere naar Noord-Amerika. De verbinding tussen Reykjavik en Amsterdam heeft PLAY echter stopgezet bij gebrek aan beschikbaarheid van de juiste slots. De low cost carrier richt zich dus voorlopig op andere bestemmingen.

Nieuwe airline PLAY

Het IJslandse PLAY begon vorig jaar met de eerste passagiersvluchten. Vanaf eind juni 2021 startten er verbindingen van Reykjavik en zeven Europese steden. Denk bijvoorbeeld aan London Stansted, Tenerife,  Berlijn en Parijs. De actuele bestemmingen kun je hier bekijken.

PLAY vliegt met een vloot an Airbus A320neo en A321neo vliegtuigen. Van de A320neo heeft de maatschappij er twee en van de A321neo drie toestellen. De A320 biedt 174 Economy plaatsen, terwijl de A321 192 Economy plekken biedt. Later moet hier nog de Airbus A321LR bij komen, met plaats voor 220 passagiers.

Airbus A321neo van PLAY registratie TF-AEW (Bron: PLAY)
Airbus A321neo van PLAY registratie TF-AEW (Bron: PLAY)

Nieuwe routes

PLAY ontving in maart 20% meer passagiers dan de maand ervoor. Genoeg reden voor de airline om het netwerk verder uit te breiden. Eerder schreven we al dat de IJslandse maatschappij ook naar Noord-Amerika gaat vliegen. In eerder instantie gaat het om verbindingen met New York, Boston, Washington D.C. en Orlando. De route naar Washington D.C. start op 20 april 2022. Gevolg door Boston en New York op respectievelijk 10 mei en 9 juni.

In Europa komen er ook nieuwe bestemmingen bij vanaf de winterdienstregeling 2022-2023. Vluchten naar Liverpool starten op 4 november 2022 met twee vluchten per week (maandag en vrijdag). PLAY gaat vanaf 1 februari 2023 ook twee keer per week naar Genève vliegen (woensdag en zondag).

Niet meer naar Amsterdam

Vorig jaar introduceerde PLAY ook de route Reykjavik – Amsterdam. Maar dat kwam begin dit jaar alweer een einde aan. Met het ingaan van de zomerdienstregeling wordt de verbinding met Schiphol niet langer aangeboden. Het feit dat PLAY niet de juiste slots op Schiphol kon verkrijgen speelde hier een rol in. De airline sluit echter niet uit ooit terug te keren naar Amsterdam.

Reacties

  1. Frank zegt

    Een ieder moet natuurlijk een eigen keuze maken. Keek naar een retour New York vanuit Brussel en dan ben ik bij SAS €22,- meer kwijt. Echter heb ik dan wel handbagage en een maaltijd inclusief. En ik land ook nog eens op New Ark in plaats van een airport ver van Manhatten. Dus onder de streep ben ik dan veel voordeliger uit en vlieg onder betere voorwaarden. Ook vreemd dat men eerst een account bij Play moet aanmaken voordat je überhaupt je eindbedrag kunt berekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *