Overstap-sightseeing: een dagje in Sri Lanka!6 min leestijd

Beach fun at Negombo Beach - Sri Lanka

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je op reis gaat, kun je voor de snelle, meest directe route kiezen. Maar je kunt ook wat gaan puzzelen en misschien een creatieve route vinden waarbij je ook nog een of meerdere bonus-bestemmingen in kunt bouwen. In mijn geval had ik de mogelijkheid om een dagje Sri Lanka te doen, waarbij hotel, taxi en maaltijden geregeld werden door de luchtvaartmaatschappij. In dit artikel een verslagje en een uitleg hoe je hiervoor in aanmerking komt.

Welke luchtvaartmaatschappijen bieden een gratis hotel aan bij een lange overstap? Gisteren hebben we een artikel (klik) gepubliceerd waarin een lijst staat opgenomen met deze luchtvaartmaatschappijen!

Creatief ticket boeken

Als je een vliegticket zoekt, kan je soms voor dezelfde prijs (of soms zelfs goedkoper) overstappen of stop-overs inbouwen. Het kan zijn dat je het doet puur vanwege de extra mijlen die je dan verdient, maar het kan ook zijn dat het leuk is om een extra bestemming mee te pakken.
Een overstap op een luchthaven mag in de regel niet meer dan 24 uur duren, want anders heb je te maken met een stop-over. Zo kun je mogelijk al ‘gratis’ een extra bestemming inbouwen. Je komt bijvoorbeeld ’s morgens ergens aan en ’s avonds vertrekt je volgende vlucht. Overdag mooi de tijd om de stad in te gaan!

Business class met SriLankan Airlines

Zelf had ik goedkoop business class ticket gevonden naar Hong Kong, met vertrek uit Doha, Qatar met SriLankan Airlines. Met een Flying Blue Promo Award kon ik voor 10.000 miles enkele reis naar Doha vliegen, dus per saldo vond ik het een aantrekkelijke route. In plaats van Amsterdam – Hong Kong rechtstreeks te vliegen, vloog ik nu Amsterdam – Doha – Colombo – Hong Kong waarbij de vlucht van Colombo naar Hong Kong ook nog een tussenstop in Bangkok maakte.

SriLankan Airbus A330-300 business class

Ik had al eens eerder met SriLankan Airlines gevlogen en dat was goed bevallen. Een review van mijn eerdere vlucht is hier te lezen!
Deze maatschappij is lid van de Oneworld Alliantie en daardoor kun je British Airways Avios en Tier Points sparen. Aangezien de afstand van zowel Doha-Colombo als Colombo-Hong Kong meer dan 2000 mijlen bedraagt, leverde deze reis retour 140+140+140+140 = 560 Tier Points op. Meer informatie over het BA Executive Club programma kun je vinden in de tiendelige handleiding!

Overstap van 20 uur!

Op de terugweg van Hong Kong naar Doha had mijn vluchtschema een overstaptijd van ongeveer 20 uur in Colombo! Colombo Airport is niet de plek waar je graag 20 uur wilt verblijven, maar gelukkig biedt SriLankan Airlines in zo’n geval uitkomt! Heb je een overstaptijd tussen de 8 en 24 uur, dan zorgt SriLankan Airlines voor hotel, taxi en maaltijden! Uiteraard moet er dan niet een eerder beschikbare vlucht zijn die je eventueel had kunnen nemen.

Ik had van tevoren contact opgenomen met SriLankan Airlines en ik kreeg de bevestiging dat ik gebruik kon maken van een gratis accommodatie tijdens de overstap. Even later zag ik ook dat mijn boeking was geüpdate en dat er een hotelovernachting aan was toegevoegd.

Mijn aankomsttijd was ’s avonds om een uur of 11 en mijn vertrek de volgende dag om een uur of 7. Dat betekende een nacht en bijna een hele dag in Sri Lanka!

Visum

Aangezien Sri Lanka een visumplicht heeft, heb ik me daar van tevoren even in verdiept. Gelukkig is er de mogelijkheid om een gratis transit visum aan te vragen. Voordat je Sri Lanka binnenkomt, dien je online een ETA aan te vragen. Al snel kreeg ik bevestiging dat mijn aanvraag was goedgekeurd.

Transit visum Sri Lanka

Aankomst op in Sri Lanka op Colombo Airport

Bij aankomst op Colombo Airport is er net voor de paspoortcontrole een balie van SriLankan Airlines. Het is een klein vliegveld, dus het is vrij gemakkelijk te vinden. Bij deze balie toonde ik mijn boardingpas van de vertrekkende vlucht de volgende dag. Ik kreeg een stempel op mijn boardingpas en een formuliertje en werd weer op weg gestuurd. Na de paspoortcontrole en douane zit weer een balie van SriLankan Airlines en daar moest ik me melden.

Bij aankomst bij deze balie zag ik dat ik niet de enige was: er zaten nog wat andere mensen te wachten. Ik werd vriendelijk geholpen en omdat ik business class vloog, werd ik in een ander hotel ondergebracht dan de overige wachtenden, die kennelijk economy class vlogen. Na een minuut of 10 werden we naar buiten gebracht waar een busje klaarstond. Voor mij werd echter een aparte taxi geregeld! Erg vriendelijke mensen allemaal en de procedure liep gesmeerd!

Tamarind Tree Bungalows

Na een rit van een minuut of 15 arriveerde ik bij mijn hotel: Tamarind Tree Bungalows. Een prachtig park met allemaal losse bungalows. Het was inmiddels al donker toen ik aankwam, maar ik was onder de indruk! Keurige ontvangst en een enorme bungalow met woonkamer, slaapkamer en badkamer. Ontbijt en lunch waren de volgende dag inclusief. Prima voor elkaar!

Tamarind Tree Bungalows - appartement
Tamarind Tree Bungalows – mijn bungalow!

De volgende dag ik pas echt hoe het park eruit zag. Van het personeel hoorde ik dat er al heel lang geen regen was gevallen en dat het ieder moment verwacht werd. Het was ook overal dor en droog inderdaad.

Er was ook een zwembad en na het ontbijt heb ik daar nog even lekker gelegen.

Tamarind Tree Bungalows - zwembad
Tamarind Tree Bungalows – zwembad

Sightseeing in Negombo

Uiteraard vond ik het zonde van de tijd om de hele dag bij het hotel te blijven, want ik wilde graag iets van de omgeving zien. Het hotel lag erg afgelegen, dus er was wel vervoer nodig om ergens te komen. Via de receptie heb ik een auto met chauffeur geregeld die me de omgeving ging laten zien!

De hoofdstad Colombo was net iets te ver weg om te bezoeken. Maar het ging me ook meer om even iets van Sri Lanka te ervaren en ben daarom naar Negombo geweest, een wat kleinere stad vlakbij de luchthaven. Voor mij was het ook de eerste keer in Sri Lanka, dus vandaar was ik erg benieuwd.

Beach fun at Negombo Beach - Sri Lanka
Met de hele familie een dagje naar het strand!

Wat een geweldige middag had ik! Het was zondag en daardoor was iedereen vrij. Het was daarom bijvoorbeeld druk op het strand waar veel locals de tijd doorbrachten om te ‘chillen’. Ik heb werkelijk geen enkele andere toerist gezien die middag en ik werd volop door de locals aangesproken en/of nagestaard. Kennelijk niet een plek waar veel buitenlanders komen.

In onderstaande foto’s een impressie:

Deze diashow vereist JavaScript.

Terug naar het vliegveld

Aan het einde van de middag stond er bij het hotel weer een taxi klaar om me terug naar het vliegveld te brengen. Toen ik uitstapte, bekeek ik de situatie daar en genoot van de vriendelijke en chaotische sfeer. Naast mij stapte een hele familie uit een busje waarvan kennelijk de oudste zoon (een twintiger) op reis ging. Ik bekeek van een afstandje hoe hij afscheid nam van zijn familie. Voor zijn vader en moeder maakte hij een diepe buiging en viel hen daarna in de armen. De jongere broer en zusjes maakten juist een diepe buiging voor hem en knuffelden hem daarna. Wow!

Conclusie

Wat is het verrijkend om iets van “overstap sightseeing” te doen! Ik was anders niet zo 1-2-3 in Sri Lanka geweest! De ervaringen die ik in dit land heb opgedaan, waren positiever dan ik had verwacht en ik ga nu maar eens een echte vakantie plannen naar dit mooie land!