SriLankan Airlines A330-200 in business class

Sri Lankan A330-200

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

SriLankan Airlines is niet de meest voor de hand liggende airline in onze regio, maar vanaf Frankfurt, Parijs en Londen vliegt de maatschappij naar de thuishaven Colombo. Ik had de gelegenheid SriLankan Airlines te vliegen van Doha naar Kuala Lumpur en weer terug, met een overstap in Colombo.

Op deze route was namelijk een erg scherpe aanbieding en aangezien ik nog wat Tier Points voor mijn British Airways Executive Club kon gebruiken, heb ik deze geboekt. SriLankan Airlines maakt namelijk ook deel uit van de Oneworld alliantie.
Air France-KLM had op dat moment Promo Awards naar Doha voor maar 10.000 miles in economy, dus ik had een goedkope ‘positioning flight’ om daar te komen.  Het was voor mij ook een onbekende airline tot dat moment, maar ik moet zeggen: ik was aangenaam verrast! In dit artikel een impressie van de vluchten.

Check-in op Doha
Check-in voor SriLankan op Doha airport

Doha Hamad International Airport is al een bezienswaardigheid op zich: een nog splinternieuw vliegveld met veel glitter & glamour, maar ik vind het een prachtige airport.

Entree Doha Airport airside
Entree Doha Airport airside

Ook al behoort SriLankan Airlines tot de Oneworld alliantie waar ook Qatar Airways bij hoort, de befaamde Qatar Airways Al Mourjan business lounge is alleen voor Qatar Airways business class passagiers. Passagiers voor Srilankan kunnen terecht in de Oryx Lounge. Een nette maar eenvoudige lounge, maar helemaal niets vergeleken met de Al Mourjan business lounge.

Oryx Lounge Doha Airport
Oryx Lounge Doha Airport

Airbus A330-200

Goed, tijd om te gaan vliegen! Allereerst van Doha naar Colombo. Een overstap op Colombo Airport en daarna de vervolgvlucht naar Kuala Lumpur. Alle vluchten werden uitgevoerd door een Airbus A330-200. Toen ik van tevoren stoelen reserveerde, zag ik dat het de zogenaamde ‘oude’ business class is, maar wel met stoelen die helemaal plat (lie-flat) kunnen! De airline heeft namelijk ook Airbus A330-300 toestellen met een nieuwe business class (herring bone 1-2-1 opstelling).

Omdat ik in totaal dus vier vluchten had in hetzelfde type vliegtuig hieronder een samenvatting van de vier vluchten. De foto’s zitten dus niet altijd in een logische volgorde…

Het boarden verliep wat chaotisch. Op het moment dat de gate agent haar eerste woord had uitgesproken door de microfoon dat het boardingproces zou beginnen, stormden de passagiers (voor het merendeel Sri Lankaans) al naar de ingang van de gate. Het personeel had de handen vol om mensen weer terug te sturen en om eerst de priority boarding te regelen.

In de cabine werd ik hartelijk welkom geheten door de vrouwelijke crew en werd naar mijn plek gebracht. De cabine heeft een 2-2-2 indeling.

SriLankan crew

Business Cabin SriLankan A330-200
Business Cabin SriLankan A330-200
Business Cabin SriLankan A330-200
Business Cabin SriLankan A330-200

De stoelen zaten erg comfortabel en zijn helemaal als plat bed in te stellen. Een hartelijke stewardess kwam al snel een glaasje champagne brengen.

Champagne SriLankan
Champagne!
Business Cabin SriLankan A330-200
Business Cabin SriLankan A330-200

Op nachtvluchten deelt SriLankan Airlines een toilettasje uit. En dat is de moeite waard! Het is een van de beste die ik ooit heb gehad met een uitgebreide inhoud!

Amenity Kit SriLankan Airlines
Amenity Kit SriLankan Airlines

Sri Lanka staat bekend op z’n thee, dus het kon ook bijna niet anders of er was wat te kiezen op thee-gebied! De menukaart die uitgedeeld werd had inderdaad een uitgebreid thee-menu. Maar uiteraard ook alcoholische en niet-alcoholische dranken.

Thee op het menu - pagina 1
Thee op het menu – pagina 1
Thee en alcoholische dranken
Thee en alcoholische dranken

En ook wat gerechten betreft was er voldoende keus. Afhankelijk van de vlucht en het tijdstip een ander aanbod.

Menukaart
Menukaart
Voorgerecht
Voorgerecht
Hoofdgerecht
Hoofdgerecht

Op alle vluchten was de stoel naast mij leeg. Dat was wel zo prettig, want als de stoel naast je in de platte stand is gezet, is het vanaf de raamplaats lastig om naar het toilet te gaan. Je moet dan over de benen van je buurman/-vrouw klimmen. Hier heb ik dus geen last van gehad.

Stoel in de platte stand
Stoel in de platte stand
Voldoende beenruimte!
Voldoende beenruimte!

De bediening van de stoelen was gemakkelijk te doen op een paneel in het middenconsole. Het eigenaardige was dat de stoel eerst zo’n 10-20 centimeter omhoog ging voordat de platte stand had bereikt.

Na het slapen is het weer tijd voor een ontbijt! Op de foto hieronder een overzicht van het ontbijtmenu.

Menukaart SriLankan Airlines
Menukaart SriLankan Airlines

 

Ontbijt SriLankan Airways
Ontbijt SriLankan Airways
Ontbijt SriLankan Airways
Ontbijt SriLankan Airways

Het entertainment system had een groot scherm en was erg handig in gebruik. De bediening kon door middel van het touch-screen, maar ook via een heel kleine afstandsbediening:

Touch screen
Touch screen
Zeer handzame afstandsbediening
Zeer handzame afstandsbediening
Afstandsbediening entertainment system
Afstandsbediening entertainment system

SriLankan Airlines Serendib Lounge in Colombo

Vanwege de overstap op de heen- en terugweg heb ik tweemaal de SriLankan Airlines Serendib Lounge bezocht op Colombo Airport. Het is een vrij kleine lounge, maar beide keren dat ik er was, was het vrij rustig.

SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo – entree
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo – buffet
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo
SriLankan Airlines Serendib Lounge Colombo

Conclusie

Ik heb met SriLankan Airlines vier erg prettige vluchten gehad. De business class in de A330-200 is niet helemaal state-of-the-art, maar de stoelen waren erg comfortabel en doordat de stoel naast me leeg was, was dat ideaal. De crew was in alle gevallen erg attent, opgewekt en behulpzaam: je merkte dat ze hun werk leuk vonden. Over de catering heb ik ook niets te klagen. De amenity kit, het toilettasje, was een van de beteren in zijn soort: zeer goed gevuld!
De lounge in Colombo was niet bijzonder, maar prima voor elkaar met uitgebreide catering. De stoelen staan echter dicht op elkaar, dus als het druk is, zal dat wat minder comfortabel zijn.

Al met al zou ik graag nog eens SriLankan willen vliegen. En dan het liefst in hun nieuwe A330-300 met herring-bone stoelen!

Overzicht

Voordelen

Zeer attente en vrolijke crew.
Stoelen die als plat bed ingesteld kunnen worden.
Een van de betere amenity kits, vergeleken met andere airlines.
Prima catering.

Nadelen

Wat verouderde business class. Stoel bij het raam? Dan over benen van buurman/-vrouw klimmen.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Prima airline om mee te vliegen! Platte bedden in de business class. Ik zou graag nog eens met SriLankan willen vliegen en dan in hun nieuwe business class!

4.1

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *