Nieuwe Flying Blue spaarschema’s

KLM grondpersoneel staakt

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze maand treedt de nieuwe tariefstructuur bij Air France en KLM in werking. Insideflyer zette vorige maand de verschillen en prijzen al uiteen. Wat ook verandert is het percentage Flying Blue miles, Award en Level, dat wordt toegekend voor vluchten binnen Europa en Noord-Afrika. Alle tarieven blijven in aanmerking komen voor miles, maar voor de Standard en Flex tarieven (die je voor een meerprijs kan kiezen) krijg je een bonus percentage.

KLM

Het Flying Blue spaarschema voor KLM, dat inmiddels van kracht is, is als volgt:

Flying Blue spaarschema KLMZoals te zien is gaat het minimum percentage Flying Blue miles dat je verdient bij KLM omlaag van 25% naar 20% voor de G klasse. Deze wordt vaak gebruikt voor acties. De bonus voor een Standard tarief (€50) varieert van 5 tot 50 procentpunt. Voor Flex is dit 20 tot zelfs 100 procentpunt.

Air France

Bij Air France is het nog onoverzichtelijker:

Flying Blue spaarschema Air FranceHier zijn de goedkoopste fares naar 20% gegaan. Ook zijn er nieuwe percentages van 30, 90, 110, 120 en 130 procent ingevoerd.

Conclusie

Op de goedkoopste tarieven hoef je voor 5-15% extra miles echt niet een duurder tarief te nemen. Zoals ik in een voorgaand artikel al uitlegde, is het ook onverstandig een Standard ticket te boeken als je bagage wil. Als FB Ivory ben je namelijk voordeliger uit als je los bagage bijboekt op een Light tarief.

Heb je wel de flexibiliteit van een Flex ticket nodig, of boek je een redelijke verre vlucht binnen Europa in een hoge tariefklasse, dan kan je meerprijs voor Standard of Flex het hoge percentage bonus Award- en Levelmiles wel waard zijn.

De nieuwe spaarschema’s zijn per 6 december in werking getreden voor vluchten binnen Europa en Noord-Afrika.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *