Nachttrein terug van weggeweest – Route Amsterdam & Wenen gestart

Nachttrein terug van weggeweest – Route Amsterdam & Wenen gestart

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is alweer een poos geleden dat de laatste nachttrein vanuit Nederland vertrok. Binnen Europa is er een lange tijd een goed netwerk van nachttreinen geweest. Veel van deze verbindingen werden opgeheven. Onder andere vanwege de concurrentie door de luchtvaart, werden de nachttreinen steeds minder aantrekkelijk. Maar de nachttrein is terug van weggeweest en de eerste route, tussen Amsterdam en Wenen, is weer gestart. Onder andere omdat het een duurzaam alternatief is.

Nachttreinen

In 2016 kwam er een (tijdelijk) einde aan het nachttreinen netwerk vanuit onder andere Nederland. De laatste nachttrein vanuit Amsterdam via Duitsland vertrok naar het Zwitserland. De oorzaak lag voornamelijk in de zeer voordelige vliegtickets door veelal de low-cost maatschappijen. Een reis met de trein was in veel gevallen veel duurder en duurt ook nog eens langer. Daarom trokken NS en Deutsche Bahn uiteindelijk de stekker uit het nachttreinen netwerk, ook wel bekend als Nightjet.

Opnieuw gestart

Al vrij snel na het stoppen van reizen in Europe doormiddel van de nachttreinen, kwamen er geluiden het weer op te starten. Dat heeft heel wat tijd gekost. Maar inmiddels heeft de ÖBB, het Oostenrijkse spoorbedrijf, in samenwerking met NS International de eerste route weer leven ingeblazen. De nachttrein is namelijk veel duurzamer dan het gebruik van het vliegtuig op korte afstanden. Een reis per vliegtuig tussen Amsterdam en Wenen levert 350kg CO2 op, dat staat ongeveer gelijk aan 4.200 keer douchen of 1.575km autorijden. Verschillende overheden pleiten er ook voor dat de trein verkozen moet worden boven het vliegtuig, en dat korte afstandsvluchten verleden tijd moeten zijn.  Daarnaast kiezen veel reizigers er tegenwoordig dan ook al voor om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Tevens scheelt het je een overnachting op de plaats van bestemming, wat ook een overweging kan zijn om met de trein te reizen.

De ÖBB heeft dus samen met NS International de nieuwe route tussen Amsterdam en Wenen opgezet. Hierdoor zijn vanuit Amsterdam met de Nightjet weer verschillende steden te bereiken. Het betreft hier namelijk München, Innsbruck en Wenen. De eerste trein is 24 mei vanuit Wenen vertrokken en kwam op 25 mei net voor 11.00u aan in Amsterdam.

https://twitter.com/unsereOEBB/status/1396894863606571012?s=20

Dienstregeling

Vanuit Amsterdam kun je voortaan dagelijks met de nachttrein naar Wenen. Vanwege de coronapandemie is het op dit moment nog wel lastig hier heen te reizen. Er gelden namelijk allerlei restricties om naar Duitsland en/of Oostenrijk heen te reizen. Idem dito voor de reis terug. Ga dan ook wijs op reis en lees hier en hier welke vereisten er voor jou gelden.

Nachttrein terug van weggeweest – Route Amsterdam & Wenen gestart
De NS International Locomotief die gebruikt wordt voor de Nightjet.
Foto: ÖBB

Bij Neurenberg splitst de trein in een trein naar Wenen en naar Innsbruck. Andersom koppelt de trein hier op zijn doorreis naar Nederland.  De reis duurt zo’n 14 uur en vanuit Amsterdam vertrekt de trein vooralsnog rond 19.02u of 19.30u. De trein komt de volgende dag in de ochtend in Wenen om 09.19u aan. Vanuit Wenen vertrekt de trein om 17.09u en arriveert om 09.58u in Amsterdam.

Op dit moment kun je nog geen tickets kopen via NS Highspeed. Tickets koop je nu dus nog bij de ÖBB. Prijzen starten vanaf €30,- voor een zitplaats, €60,- voor een ligplaats en €90,- voor een slaapplek. Bij een slaapplek is ontbijt in de prijs inbegrepen.

Nachttrein terug van weggeweest – Route Amsterdam & Wenen gestart
Aankomst van de eerste rit vanuit Wenen sinds 2010.
Foto: ÖBB

Bron & Beeldmateriaal: NS International & ÖBB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *