KLM wil trein vaker als alternatief voor korte vlucht

KLM wil trein als alternatief voor korte vluchten (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al langer denkt KLM na over de trein als alternatief voor korte vluchten. In een interview dat InsideFlyer eerder met KLM had hierover werd al gehint op de nood voor betere verbindingen, verkorting van de reistijd en de mogelijkheid om bagage ook met de trein door te labelen. Kortom, een treinreis moet een logische start of vervolg van de vliegreis worden. Maar voordat het zover is moet er nog heel wat gebeuren.

Actieagenda Trein en Luchtvaart

In de zogenaamde ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ stelt KLM samen met de Nederlandse overheid, Schiphol en NS te willen werken aan de juiste voorwaarden voor AirRail-tickets. Dit zijn vliegtickets waarbij een deel van de reis per trein gaat. Het gaat dan om verbindingen van ten hoogste 700 kilometer. Te denken valt aan Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn. De eerste twee en Antwerpen zijn op deze manier al met Amsterdam Airport Schiphol verbonden.

De verbindingen met Brussel, Antwerpen en Parijs met Schiphol zijn op orde. Gezien de prima faciliteiten op het treinstation Schiphol sta je zo airside. Maar vanuit Brussel naar Parijs is het nog beter: je kunt daar zelfs je bagage al inchecken op het treinstation en er is ook een lounge. Voor verbindingen via Amsterdam is dit helaas nog niet mogelijk. Maar dat moet in de toekomst dus wel makkelijker worden.

Schiphol is perfect bereikbaar per trein (Bron: Schiphol / Bart Brussee)
Schiphol is perfect bereikbaar per trein (Bron: Schiphol / Bart Brussee)

Bagage doorlabelen

KLM verving eerder dit jaar al een dagelijkse vlucht voor een snelle trein naar Brussel. Daar werd al veel gebruik van gemaakt. Ook Parijs is vanuit Amsterdam goed bereikbaar. Maar er moet meer gebeuren om verstokte vliegers de trein in te krijgen. Zo moet het onder meer mogelijk worden dat bagage niet tussentijds van de band rolt.  Ook zal het snelle treinnetwerk uit moeten breiden naar meer steden, er wordt al gedacht over bijvoorbeeld de Duitse steden Düsseldorf en Frankfurt. Verder is het verkorten van de reistijd en het verhogen van de frequentie belangrijk om treinreizen aantrekkelijker te maken. Daarnaast moet er voor frequente (elite) reizigers nog een incentive zijn. Zoals de mogelijkheid tot eerste klas reizen, lounge toegang op het station en het sparen van bijvoorbeeld miles en XP op treinreizen.

Samenwerking

Alhoewel het al geruime tijd mogelijk is om een treinreis te boeken in combinatie met een vliegreis blijft verdere ontwikkeling uit. KLM benoemde al eerder allerlei opties om treinreizen aantrekkelijker te maken, maar maakte nog weinig voortgang in de tussentijd. De structurelere samenwerking met diverse partijen gaat hier hopelijk bij helpen. Anderzijds is het ook aan KLM gelegen om op dit punt vorderingen te maken nu de staatssteun mede op voorwaarde van een actievere duurzaamheidsagenda is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *