Metro naar Schiphol stapje dichterbij2 min leestijd

schiphol-buitenzijde-met-luchtbartbrussee

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het doortrekken van de Amsterdamse metro tot aan luchthaven Schiphol en verder naar Hoofddorp is weer een stapje dichterbij. Meerdere bedrijven en partijen, zoals KLM, Schiphol en NS hebben bij elkaar ruim 1 miljard euro verzameld om het metronetwerk uit te breiden.

Metro naar Schiphol

Het plan is om de Noord/Zuid lijn door te trekken vanaf Amsterdam Zuid naar Schiphol en Hoofddorp. Hierdoor krijgen reizigers de mogelijkheid om rechtstreeks te reizen vanaf de luchthaven naar meerdere plaatsen in de binnenstad van Amsterdam. Het doortrekken van de Noord/Zuid lijn naar Schiphol is een langgekoesterde wens voor veel partijen. Zo hoeven er in de toekomst minder sprinters door de Schipholtunnel te rijden waardoor er meer ruimte vrij komt voor intercity’s.

Schiphol is perfect bereikbaar per trein (Bron: Schiphol / Bart Brussee)
Met het doortrekken van de metro, komt er meer ruimte vrij in de Schipholtunnel.

Ook kunnen er op deze manier meer hogesnelheidstreinen naar Schiphol gaan rijden die samenwerken met KLM. Naast het doortrekken van de Noord/Zuid lijn naar Schiphol en Hoofddorp, moet ook worden gewerkt aan het sluiten van de ringlijn tussen Sloterdijk en Centraal. 1 miljard euro is natuurlijk lang niet genoeg voor de aanleg van deze lijnen. De resterende miljarden moeten komen uit het Wopke-Wiebes-Fonds. Dit is een door het kabinet opgericht fonds voor innovatie en infrastructuur.

Meer intercity’s naar Schiphol

Vanaf 2022 gaan de Intercity Direct treinen al sneller rijden tussen Schiphol en Rotterdam. Deze treinen krijgen trouwens als eindpunt Amsterdam Zuid en niet meer Amsterdam Centraal. Sommige van deze treinen rijden zelfs door naar het noorden van het land. Vanaf dan is is het ook de bedoeling dat er 8 keer per uur een Airport Express gaat rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Als de Noord/Zuid lijn tegen 2030 tot luchthaven Schiphol is verlengd, hoeven er minder Sprinters door de Schipholtunnel te rijden. Hierdoor komt er op het treinstation van Schiphol meer ruimte vrij voor intercity’s. Op deze manier kunnen de steden Alkmaar en Zaandam in de toekomst ook een intercity-verbinding krijgen met Schiphol.

Bron: Het Parool

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *