Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
IHG One Rewards heeft een aantal dagen geleden een wijziging aangebracht in de regels omtrent de Lounge Passen. Vorig jaar bracht IHG ook al wat wijzigingen door op de achtergrond.
IHG past regels Lounge Pass aan
Na het volbrengen van een bepaald aantal nachten bij IHG krijg je de zogeheten milestone rewards. Deze bestaan uit o.a. suite upgrades en lounge passen. Je kunt dan toegang krijgen tot de lounges in de hotels van IHG. Je krijgt een lounge pass bij het behalen van 40 en 70 nachten. Op dit moment zijn deze lounge passen geldig vanaf het moment dat je ze inzet. Je hebt hier dan 90 dagen de tijd voor nadat ze zijn uitgegeven. Vanaf dan zijn ze het resterende jaar geldig als ook het daarop volgende jaar. Als je bijvoorbeeld op 26 juni 2024 de 40 nachten hebt behaald, dan heb je 90 dagen de tijd om deze in te zetten. Deze vervalt dan op 26 september. Als je deze voor 26 september inzet is deze vervolgens geldig t/m 31 december 2025. Vanaf nu zijn de regels helaas iets minder flexibel. Het moment waarop je de milestone reward hebt behaald is namelijk nu leidend.
Dit betekent simpelweg dat de lounge pass direct geldig is vanaf het moment dat je deze hebt gekregen. Dit kan dan soms raar uitpakken als dit net aan het einde van het jaar is. Heb je op 14 december 2025 bijvoorbeeld 70 nachten doorgebracht, dan is je lounge pass geldig t/m 31 december 2026. Het wordt dus aangemoedigd om zo vroeg mogelijk in het jaar je milestone reward te behalen.
Conclusie
Het is jammer dat de lounge passen van IHG One Rewards minder lang geldig zijn. Zeker als je deze later in het jaar krijgt kan dit nare gevolgen hebben. Je heb namelijk een grotere kans dat je de pass niet gaat gebruiken. Ook halen steeds meer IHG hotels hun lounges weg waardoor de kansen nog minder kunnen worden benut.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian
Dan1 zegt
Het feit dat de regels strenger worden en dat zoveel IHG hotels stoppen met de lounge laat zien dat dit businessmodel niet houdbaar is. Het is ook erg druk geworden in die lounges en ik vergelijk dat met Priorty Pass: als iedereen zo’n pasje heeft, dan devalueert zo’n lounge en worden ze strenger aan de poort.