Human Factors in de Luchtvaart: Safety Culture

Safety culture

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Veiligheid is een van de belangrijkste pijlers in de luchtvaart. Zoals helaas weer duidelijk merkbaar was door de recente aanslagen op het vliegveld in Brussel, is de luchtvaart altijd een groot doelwit voor terreuraanslagen. In de serie: Human Factors in de Luchtvaart probeer ik de verschillende elementen uit te leggen om zo te laten zien wat er gebeurt wanneer mens en machine samenkomen. In dit deel van de serie, zal ik beknopt uitleggen welke elementen er samenkomen om de veiligheid in de luchtvaart te kunnen waarborgen.

Safety Culture

Safety culture is het besef, waardeoordeel en de prioriteit die veiligheid heeft binnen een bedrijf. Hiermee wordt ook bedoeld hoe het bedrijf omgaat met veiligheid “wanneer er niemand kijkt”. Vanuit deze safety culture wordt een Safety Management System (SMS) ontwikkelt dat bij het bedrijf past en zo de veiligheid kan garanderen.

Zoals wordt uitgelegd door International Civil Aviation Organisation (ICAO) is een SMS een systematische visie en aanpak om de veiligheid te kunnen waarborgen binnen een bedrijf. Dit gebeurt door de nodige procedures, documenten en aansprakelijkheden op te stellen voor een vooraf opgestelde aanpak in het geval er iets gebeurd. Het belangrijkste doel hiervan is om een gestructureerde aanpak te hebben wanneer het om veiligheid gaat, die kan variëren bij organisaties met verschillende operationele activiteiten.

Verschillende Onderdelen Van Het Safety Management System (SMS):

  1. Het eerste element uit een SMS is de Safety Policy, waarin de basisregels worden vastgelegd met betrekking tot veiligheid. Dit zijn de “ground rules” die de organisatie zelf nodig vindt om de veiligheid te kunnen waarborgen. Hier worden de methodes, processen en organisatorische structuren die er nodig zijn gedefinieerd.
  2. Het tweede element is Safety Assurance, dit houdt de al geïmplementeerde veiligheidsvoorschriften en strategieën up to date en kijkt of er ruimte is voor verbetering.
  3. Het derde element is Safety Risk Management (SRM), waarbij er gekeken wordt of er andere regels of strategieën nodig zijn voor mogelijke nieuwe dreigingen.
  4. Het laatste element is Safety Promotion, dit is eigenlijk het overkoepelende element dat gaat om de training, communicatie etc. van alle teams op alle niveaus.
Safety Culture
Credit: ICAO

Een SMS is verplicht voor alle vliegtuigmaatschappijen, vliegvelden en luchtverkeersleiders. Op deze manier waken ze er samen voor om de veiligheid van de passagiers zo goed mogelijk te kunnen waarborgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *