Mileage run? Hoe boek je zoiets?

Hoe boek ik een mileage run - Mileage Run 2.0 Conclusion GCMap

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Hoe boek je een mileage run? Dat is een veel gestelde vraag de laatste weken op zowel de front pagina als het forum van Insideflyer. De aanzet tot deze vraag was het artikel over mijn 7daagse mileage run die ik begin december 2015 heb ondernomen. Via reacties van forumgebruikers kwam ik te weten dat er interesse was voor een meer gedetailleerd artikel over het zoeken naar een mileage run en hoe je er aan begint om zoiets te boeken.

Wat nu volgt is een uiteenzetting over hoe ik mijn drie mileage run trips heb gezocht, samengesteld en geboekt en jullie zullen zien dat bij mij de nadruk lag op het vliegen met American Airlines om zoveel mogelijk miles bij elkaar te sparen voor de veranderingen optreden in het AAdvantage loyaliteit programma.

De manier waarop ik aan mijn informatie kom of hoe je kan zoeken op ITA Matrix is van toepassing op eender welke airline of alliantie, de enigste verschillen zullen zitten in de routing rules van de luchtvaartmaatschappij. Maar een zoektocht begint altijd bij een bron van informatie want hoe kom je in godsnaam aan “goeie” info om via een grote omweg van A naar B te vliegen met een groot aantal stops er tussen in?

Bronnen

Een goede bron vormt de basis van een mileage run, hoe je het ook draait of keert, je moet een startpunt hebben tenzij je héél goed met ITA bent en met de losse pols mileage runs uit de mouw weet te schudden… Voor mij zijn de volgende dingen onmisbaar:

Voor mij vormt FlyerTalk de grootste schat aan informatie en dan specifiek het mileage run “deals topic“, want er gaat geen dag voorbij dat ik ’s avonds op het forum zit te kijken naar deals die eventueel interessant kunnen zijn voor een mileage run. Buiten FT zijn SecretFlying en Fly4Free onmisbaar omdat zij heel snel deals of zogenaamde “error fares” publiceren die ik in de gaten houd door middel van RSS feeds of andere alerts in mijn browser of op m’n smartphone en tablet. Ja, het kan soms een overload worden maar hier bestaan allerhande tools voor om dit alles goed te organiseren.

Natuurlijk moeten we het deals topic op het forum van Insideflyer niet vergeten! Een aantal van de leden zijn zéér fanatiek en snel in het posten van deals. Wat me brengt bij collega mileage runners die onderling informatie delen, zo heb ik heb ik mijn allereerste mileage run vorig jaar te danken aan Sanne, thanks mate!

Het laatste item op de lijst hierboven is de “Frequent Flyers Anonymous” want in onze gezamenlijke “hobby” wordt er veel informatie geheim gehouden en achter de schermen verwerkt of gedeeld via WhatsApp of iMessage. Soms krijg je dan reacties van mensen die niet begrijpen waarom de informatie geheim wordt gehouden… Wel als je een hele goede deal vindt en je zet hem meteen op een bekende blog of forum, dan loop je de kans dat de deal binnen een paar uur verdwijnt!

Tools

Ik maak gebruik van een vast arsenaal aan tools bij het zoekwerk naar mileage runs, de voornaamste daarvan zijn:

Zowel ITA Matrix als Google Flights spreken voor zich waarom ik deze gebruik, want ze zijn onmisbaar! Het grote verschil tussen beiden is dat ik Google Flights vooral gebruik als ik snel naar bepaalde routes wil zoeken aangezien de user interface vlot werkt en het heel gemakkelijk is om zoek criteria aan te passen.

Hoe boek ik een mileage run - Google Flights
De gebruiksvriendelijke interface van Google Flights

Het mooie aan Google Flights is dat je zoekopdrachten kan bewaren om op die manier de prijs op dagelijkse basis in de gaten te houden. Dit is een voorbeeld van eind vorig jaar van een premium mileage run.

Hoe boek ik een mileage run - Google Flights Saved Flight
Bewaarde vlucht in Google Flights

Als ik wil zoeken naar specifieke boeking klassen, bepaalde vluchtnummers of bepaalde base fares dan schakel ik over naar ITA Matrix.

Hoe boek ik een mileage run - ITA Matrix
ITA Matrix een must!

Voor het berekenen van het aantal miles dat je zou verdienen met een route gebruik ik altijd Great Circle Mapper, meestal geeft ITA je ook het aantal miles maar ik vind het leuker om het grafisch op een wereldkaart te zien wat voor bizarre route ik in elkaar heb geknutseld.

Hoe boek ik een mileage run - Mileage Run To Hawaii - GCMap
Een weekend trip naar Hawaii

Om de CPM (Cents Per Mile) te berekenen van een mileage run kijk ik altijd op Milecalc want ik heb tot nu toe nog geen andere site of tool gevonden die even snel en goed werkt hiervoor. Het makkelijkste is om de route vanuit Great Circle Mapper te kopiëren en dan de rest van de stappen te volgen. Denk eraan, hoe lager de CPM, hoe beter!

Hoe boek ik een mileage run - Milecalc Parameters

Als laatste tool gebruik ik Evernote om alles in bij te houden, dit is mijn bijbel bij wijze van spreken. Elk beetje informatie dat ik vind, elke screenshot, elke routing rule of elke regel over het verdienen van miles in een bepaald loyaliteit programma sla ik hier in op! Ik heb er zelfs een notebook in zitten waar ik alle recente en interessante deals in bewaar. Een echte schatkamer voor de mileage runner!

Hoe boek ik een mileage run - Evernote
Recente mileage run deals!

Werkwijze

Tot nu toe veel theoretische blabla maar ik heb nog geen woord gerept hoe ik nu precies zoek naar een mileage run… Geduld is een schone zaak, je moet eerst leren lopen voor je kan rennen!

Als eerste ga ik dus al mijn eerder vermelde bronnen na en kijk of daar wat tussen zit wat ik eventueel wil vliegen. Daaruit is al zoveel informatie te halen die je alleen maar hoeft in te vullen op ITA… een kind kan de was doen! In het geval van mijn mileage run in december vorig jaar was het een combinatie van twee verschillende deals die ik samen met 2 andere fervente puzzelaars maandenlang onder de loep heb genomen. Het doel was om een trip te vliegen die op z’n minst 40.000 miles was!

In mijn geval keek ik enkel (en dat doe ik nog steeds) naar vluchten waarmee ik miles kon scoren bij American Airlines en dit was mogelijk door vluchten op British Airways en American Airlines te combineren. Om te weten wat de goedkoopste vertrekpunten kunnen zijn maak ik veelvuldig gebruik van de “nearby” functie op ITA en zorg ervoor dat je die héél ruim neemt. Tijdens mijn zoekopdrachten zet ik hem standaard op 2000 miles en begin dan te spelen.

Ook uit kennis van de zogenaamde “hubs” van een airline kan je voordeel halen, in het geval van AA kan je dit uitzoeken door de site uit te pluizen en kijken waar ze allemaal naartoe vliegen. Dit kan soms uren, dagen of zelfs weken in beslag nemen voor je al die informatie hebt verwerkt… Dacht je dat het makkelijk was? Think again! Soms vragen mensen me hoe ik zo snel een run kan samenstellen als mensen op het Insideflyer forum vragen stellen, wel ik heb de afgelopen bijna 3 jaar veel van m’n vrije tijd erin gestoken. Kijk naar iemand als Valentijn, die iedereen ondertussen wel kent van z’n geweldige verhalen, die ook elke keer z’n “huiswerk” maakt voor ie begint te puzzelen. Het vraagt om een investering van tijd in kennis…

Terug naar mijn mileage run van december, ik zal jullie laten zien aan de enigste screen print die ik nog heb gevonden hoe ik de run heb samengesteld.

Hoe boek ik een mileage run - CGK Run December
Sterk staaltje ITA puzzelwerk!

Laten we de hele run in 5 stukken verdelen en dan leg ik per segment uit hoe ik te werk ben gegaan:

  • Vlucht 1: het voordeligste vertrekpunt lag in Scandinavië omdat de base fares van daaruit richting de VS het laagste waren op het moment van boeken en uiteindelijk ben ik vanuit Oslo vertrokken. Als “advanced” parameters heb ik ingegeven dat ik enkel met AA of BA wil vliegen (c:AA,BA) en ik wil stops maken in LHR, MIA en DFW voor ik in SFO aan kom. Waarom zoveel stops onderweg? Omdat de routing rules het toelaten, dit zijn AA hubs…;
  • Vlucht 2: ik wilde vanuit de VS richting Azië en op FlyerTalk stond al maanden een goeie deal waarvan ik gebruik heb gemaakt voor dit segment door van SFO naar Dallas te vliegen, vervolgens 16,5 uur door te vliegen naar Hong Kong waar ik een lange layover had en een hotel heb geboekt om nadien de volgende ochtend verder te vliegen naar Jakarta. Waarom heb ik in die search gebruik gemaakt van de vluchtnummers (AA1051, AA137, AA8913) in plaats zoals bij de eerste vlucht airport in te vullen? Omdat dit de gewenste (lagere) prijs op ITA liet zien, terwijl het zoeken naar airports een hogere fare opleverde op airlines waar ik minder miles zou verdienen!;
  • Vlucht 3: voor deze vlucht geef ik in dat ik op een AA vlucht van Jakarta naar Tokyo wilde vliegen zonder tussenstops;
  • Vlucht 4: vanaf Tokyo wil ik wederom enkel vluchten met een AA nummer richting LAX met stops in JFK en DFW, wederom zijn beiden AA hubs en volgens de routing rules is dit toegestaan;
  • Vlucht 5: vanuit Los Angeles moest ik weer richting Europa op AA of BA vluchten aangezien deze ook in deep discount economy 100% van de miles opleverden en de routing rules ook nu weer verschillende stops toelieten in DFW, MIA en LHR voor ik in Warschau zou aankomen.

En zo zijn er legio voorbeelden, maar let op wat volgt zijn oude voorbeelden dus als je wil leren probeer je zelf eens om verder te puzzelen…

Hoe boek ik een mileage run - Voorbeeld ITA Search
Een ander voorbeeld van een AA & BA run
Hoe boek ik een mileage run - Voorbeeld ITA Result
Kijk eens naar de lage prijs voor het aantal miles!

Omdat ik eerder in ITA gebruik heb gemaakt van de nearby functie en zo te weten ben gekomen dat het goedkoper was om vanuit Scandinavië te vertrekken moest ik natuurlijk wel daar zien te komen. Lang leve de zogenaamde positioning flights! Dit zijn vluchten die je neemt om naar een ander vertrekpunt te gaan of vanuit een ander eindpunt thuis te komen. Het leuke is dat je die als open jaw of zelfs dubbele open jaw vluchten kan boeken. Zoals je misschien hebt gelezen in m’n artikel over mijn bizarre mileage run in december, heb ik mijn vluchten geboekt via Orbitz.

Routing rules

Terug naar de mileage run en de bijhorende routing rules waarin je kan lezen wat er wel of niet mag. Deze zijn op ITA te vinden in de breakdown van de kostprijs.

Hoe boek ik een mileage run - Base Fare Rules
Doorklikken naar de rules!

Bij het analyseren van de rules zijn er een aantal die voor mij belangrijk zijn en als eerste denk ik dan aan de “day/time restrictions” want hierin valt te lezen wanneer een vlucht gevlogen mag worden, héél belangrijk voor de planning van een mileage run want zo weet je precies wanneer je wel of niet mag vliegen op bepaalde segmenten. Daarnaast zijn ook de “seasonal restrictions” van groot belang omdat daarin gespecifieerd wordt in welke periode je kan vliegen.

Hoe boek ik een mileage run - Time & Seasonal Restrictions
Day/time & seasonal restrictions zijn van groot belang voor de planning!

De volgende rule die belangrijk is voor de planning is de “minimum stay requirement” want deze vertelt je hoe lang je minimum ter plaatse moet verblijven voor je weer verder mag vliegen.

Hoe boek ik een mileage run - Minimum Stay Requirements
Minimum stay requirements die een weekend retour toelaten!

Transfer restrictions zijn eigenlijk voor de pure mileage runner het leukste onderdeel, want als hier staat “unlimited transfers permitted” dan springt de miles junkie een gat in de lucht en danst ie vrolijk om z’n stoel heen! Want dit bepaalt hoeveel keer je een transfer of layover mag inbouwen op de route (die AA hubs weet je nog?).

Hoe boek ik een mileage run - Transfer Restrictions
Transfer restrictions kunnen soms heel beperkend zijn voor de mileage runner
Hoe boek ik een mileage run - Sales Restrictions
Zorg ervoor dat je voor deze datum een ticket koopt!

Een laatste fare rule waar ik altijd naar kijk na een tip van een collega mileage runner zijn de sales restrictions omdat hier letterlijk staat tot wanneer het ticket te koop is. Eenmaal deze datum voorbij, dan kan je geluk hebben dat de base fares zakken maar in de meeste gevallen gaan ze omhoog.

Kostenanalyse

Om te weten of een mileage run echt interessant is, moet je de CPM (Cents Per Mile) berekenen op Milecalc door gewoon al de gevraagde parameters in te vullen.

Hoe boek ik een mileage run - Mileage Run To Hawaii - Milecalc
Een gedetailleerde analyse van mijn Hawaii trip
Hoe boek ik een mileage run - Mileage Run 2.0 Conclusion Milecalc CPM
80100 miles aan 1.7 cent per mile!

Mileage Run Boeken

In het geval van mijn 7 daagse trip was het niet mogelijk om deze in het multi city boeking scherm van de American Airlines site in te geven en dit is dikwijls het geval met creaties uit ITA. Dan zijn er 2 opties om die trips te boeken, ofwel boots je de route na op Google Flights en daar is dan onder aan de pagina een link te vinden om de route alsnog rechtstreeks via AA te boeken. Maar in mijn geval heb ik gewoon gebeld naar AA en telefonisch de route in het systeem laten zetten.

De agente die ik aan de lijn kreeg wist niet wat haar overkwam toen ik alle segmenten en vluchten begon op te noemen. Als het bij de ene booking agent niet lukt, probeer dan later nog eens terug te bellen of probeer het via een ander call center. De zogenaamde “phone booking fee” wordt gewaived aangezien de route niet online te boeken is. Je moet er dus voor zorgen dat je het scherm van ITA nog hebt open staan of je maakt een screen print en ratelt vervolgens vlucht per vlucht af.

Mileage Run Conclusie

Mileage runnen is héél leuk, maar het is oh zo verslavend en dit in verschillende opzichten want het kan een ware obsessie worden om trips te vinden met een zo laag mogelijk CPM voor zoveel mogelijk miles. De hele belevenis van een mileage run is uniek, welke gek vliegt er voor 8 uur naar Honolulu? Ja ik weet het hier op Insideflyer zitten er een paar, ik zal ze niet bij naam noemen! Of wie vliegt er voor een kop koffie naar Seoul? Of wie vliegt er op 7 dagen tijd bijna 2 keer de wereld rond en ziet op heel die trip 1 keer een bed?

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons gerust weten via een reactie op dit artikel of breng eens een bezoek aan het forum van Insideflyer!

Reacties

  1. rezag zegt

    Jullie zijn gek 🙂 maar ik vermaak mij prima om al die ‘dwaze’ verhalen, echt heel erg leuk om te lezen!

  2. Chris zegt

    Hi Lionell,

    Wat een fantastisch verhaal, en zeer inspirerend! Zou je ook een uitleg kunnen geven over de “transfer restrictions” rules op ITA? Deze zijn vaak vrij anders verwoord door verschillende airlines, met verschillende code’s (e.g. AA en VY daarboven). Hoe komt je te weten dat je bijvoorbeeld op de hubs sowieso transfer mag doen? Staat die echt letterlijk zo op ITA? Alvast dank!

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Hi Chris, bedankt voor je reactie! Ik heb zelf nog geen grondige kennis van alle transfer restrictions want die zijn zo uitgebreid. Ik heb met vallen en opstaan geleerd hoe ik die van de AA routes die ik had gevonden, kon toepassen. Meestal slaan die codes (AA, VY, AY, BA) op de airlines, bijvoorbeeld als het codeshare vluchten betreft. Wat ik zelf doe is kijken op de OneWorld Route Mapper (link) en daar zijn de OneWorld hubs op te vinden, zeker in de US kan je er zeker van zijn dat het dan AA hubs betreft.

      Na een tijd te spelen met ITA, kom je te weten dat er een aantal hubs zijn die altijd werken, daarbij denk ik bijvoorbeeld aan MIA, JFK, DFW en SFO om er een paar te noemen. Soms kom ik dit pas te weten als ik ITA laat zoeken naar bijvoorbeeld: “c:AA+”, vluchten met tussenstops en dan ga ik door de zoekresultaten om zo uit te zoeken wat er mogelijk is. Soms is het ook een kwestie van eindeloos airports in de search in the vullen bijvoorbeeld door “c:AA MIA DFW SFO” en dan kijken of het werkt. Ik heb helaas nog geen universele manier gevonden…

      Wat de volledige uitleg betreft voor de transfer restrictions, dan moet je eens zoeken op Google naar “IATA transfer restrictions” of “American Airlines transfer restrictions” en dan flink lezen 😉

  3. Hans Kolbeek zegt

    Wat leverde deze mileage run je nu effectief op uiteindelijk? M.a.w. hoe vertalen de gewonnen miles naar voordeel voor jou? Haal je er een gratis retourtje Europa – USA uit bijv? Afgezien van elite status die je behaald/behoud natuurlijk. Of waar moet ik aan denken?

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Mijn 2 mileage runs, de eerste naar Hawaii en de tweede van 7 dagen, leverden mij in totaal 116148 miles op bij American Airlines en dan nog een klein aantal miles ergens bij airlines van Star Alliance. Met al de verzamelde miles van AA vlieg ik over een maand in Qatar First Class, Qatar Business Class, Qantas Business Class, Etihad Business Class en Etihad First Class. Meer uitleg over hoe ik m’n award tickets heb geboekt is sinds vandaag te lezen in een eerste artikel op deze link https://insideflyer.nl/18000-besparen-op-vluchten-deel1/ , later deze week volgt het tweede deel. Elite status had ik me eerder in 2015 al voor gekwalificeerd via een challenge van AA, die me Platinum status tot begin 2017 opleverde. Maar aangezien ik dit jaar bijna geen mileage runs doe of andere (betaalde vluchten) heb gepland bij AA, zal ik met niet opnieuw kwalificeren. Met de veranderingen in het AA programma wordt het er ook niet makkelijker op, ik zal met een strategie op de proppen moet komen om in 2017 bij een of andere airline elite status te behalen, want als je er eenmaal aan gewend bent dan is het toch wel fijn.

  4. NJlo zegt

    Is het mogelijk om niet op te komen dagen voor de daadwerkelijke reis, en zo wél de punten te krijgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *