Als ik zo de berichten lees is de vertraging het grootst in de ochtenduren en het begin van de middag. Zijn er ook (horror) verhalen over de avond? Ik vlieg nl zondag rond 20u retour.
De gedachte is hier wel goed, want op dit moment is er inderdaad het gevaar dat er mensen in de rij gaan staan die pas uren later vliegen, waardoor er extra drukte ontstaat in de toch al drukke ochtenduren en later op de dag het veel rustiger is. Ik moet morgen via een treinconstructie in de late avond op Schiphol zijn, om pas de volgende dag door te vliegen. Uit ervaring weet ik dat het verstandig is om je boarding pass direct na aankomst te regelen, maar in theorie zou dat dus door deze regel niet mogen. Theorie uiteraard, want ik schat in dat in de late avond er geen controle is, men zal dit vooral in de ochtend en begin van de middag willen uitvoeren, om te voorkomen dat de passagier die om 15.30 vliegt ook al vrolijk om 11.00 uur in de rij gaat staan.
Van 2 naar 3 rijen: - Ingang vertrekhal (nieuw) - Inchecken - Security Het gaat overigens wel werken. Nu was het net alsof je om 11:00 uur op kantoor moet zijn, maar om 8 uur al in de snelweg file gaat staan. Daardoor wordt die file langer en gaat langer duren.
Bij mij werkt het misschien wel andersom. Ik was 2 weken terug gewoon ongeveer 2 uur van te voren en konden we zefs nog de lounge in. Maar nu heb ik de neiging er volgende week 4 uur van te voren te zijn...zeker gezien de verhalen dat nu zelfs SP gewoon op willkeurige momenten gesloten is en ik mijn koffer helemaal zelf in zo'n witte happer moet stoppen...
Dat viel 100% mee vanmorgen. aankomst trein 09.30u 1. direct doorlopen van Schiphol plaza naar vertrekhal. 2. GEEN rij voor inchecken bij klm. 3. Lange rij voor security, maar… blijkbaar had ik met Silver toegang tot sky priority, dus SP security: 15 wachtenden voor ons. 4. Na security: geen wachttijd voor paspoort controle. van aankomst trein tot voorbij paspoort controle : 28 min. dus nu wat uurtjes koffie drinken en wachten op boarding
Bij mij viel het ook mee vanochtend. Ik kwam rond 10:38 met de trein aan, pakte de trap om naar SP te komen en bij balie 9/10 stond ik in de rij voor SP security. Op een gegeven moment mochten een aantal van ons met iemand mee lopen om vervolgens bij een mevrouw die ons doorliet door de poortjes (het is de plek waar vroeger de bagagecontrole). Ik zat aan mijn cappuccino in de Schengenlounge, iets na 11:00 uur.
Zojuist (1300h) binnen 15min na aankomst in plaza door security en paspoortcontrole heen in terminal 3 met privium. Normale rij stonden denk ik zo’n 750man te wachten. Viel mij op dat er al best wat nieuwe mensen werden ingewerkt bij de security.
Viel me ook op! Personeel zonder Security kleding maar gewoon een hesje aan. Kantoorpersoneel wat wellicht bijspringt?
De airside lounge is een verademing! (nog niet eerder geweest). De Aspire lounge inderdaad niet toegankelijk voor Priority pass houders ivm drukte.
De gedachte is misschien wel goed, maar de uitvoering is wat minder. Wat je gaat nog een extra controle moment inbouwen hetgeen vertraging oplevert. En wat ga je met de mensen doen die te vroeg zijn? Terugsturen? Waarheen? Er wordt gezegd dat er ook gecontroleerd wordt op de auto's die mensen af komen zetten, maar die kunnen op dat moment helemaal geen kant op. Maak dan een opvangplek met pendelbussen waar je de mensen die te vroeg zijn op kan vangen. Vanmiddag stonden de rijen weer tot buiten.
Ik denk dat ik gewoon geluk heb of misschien leef ik in een parallelle wereld maar de afgelopen weken kom ik keurig door alles heen. Het is wel druk maar ik zie dus nooit die chaos en rijen ( die er dus wel zijn als ik er niet ben). Wandel meestal rond 1300 het veld op, privium ok, reis schengen kom wel tussen de sp rij terecht maar ok. Donderdag waren alle security poorten open bij ec. Wat me wel opvalt is dat het voor eind Mei begin Juni gewoon superdruk is airside. Normaal was dit toch een beetje tussen in seizoen? alles krioelt door elkaar, pensionados, zakenpubliek, groepen en dan zijn er nog niet eens chinezen!
Die comtrole op 4 uur voor vertrek is alleen in de ochtend en vroege middag, daarna staat er niemand meer. Het idee is net zoals met de corona maatregelen met wat borden en media aandacht mensen bewegen weer op normale tijden voor vertrek te komen. Dat is namelijk wel nodig, want de passagier die om 12.00 uur vliegt moet helemaal niet in de rij voor bagage of security staan, dat moet deze pas doen vanaf 10.00 uur.
Iedereen die normaal voor 8 uur vliegt is tussen 5 en 6 op Schiphol. Maar nu komen er op die tijd ook veel van de mensen die tussen 8 en 10 uur vliegen. Wat moet Schiphol doen? - Meer beveiligers inhuren voor 5-7 uur? Als ze dat niet doen, dan zijn de rijen langer en missen mensen die voor 8 uur vertrekken hun vlucht. - Oké, dus Schiphol zet z'n beveiligers dus vroeger in, maar die wilden ze eigenlijk later inzetten. Want wat nu als de meesten die na 8 uur vliegt nu ineens niet 5, maar slecht 2-3 uur eerder komt. Dan heb je ook later alle geplande beveiligers nodig. Ofwel, ze kunnen beveiligers maar 1x inzetten (vroeg of laat) en normaal is dat af te stemmen met de geplande vluchten. Maar de aankomsttijden worden onzekerder en daarmee zijn onnodig meer beveiligers nodig.
Zojuist binnen een half uur van inrijden P3 garage tot in lounge 25. Met priority nog steeds goed te doen, maar gevoelsmatig wel drukker dan vorig weekend op ongeveer hetzelfde tijdstip. De rijen zonder priority zijn op dit moment al bizar lang. Geen controle gezien of mensen daadwerkelijk niet meer dan 4 uur voor vertrek in de rij gaan staan.
Net via vertrek 3 in SP/Privium rij, viel erg mee met de rij dus niks aan de hand. Tot halverwege de rij, scanner ging dicht en de hele rij werd aangesloten op de economy rij zonder verdere uitleg…paspoort controle was niet druk rond 07:30.
Geen idee, wij gaan via Parijs. Maar nu op Schiphol en we zijn net omgeboekt via Athene. Inzake de drukte: van binnenkomst tot in de lounge binnen 16 minuten (wel met sky priority)