Langere wachttijden personeelstekort: overzicht

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Menno, 18 mei 2022.

  1. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    438
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Niemand is het nieuws ontgaan dat er door personeelstekort op AMS langere en onvoorspelbare wachtrijen zijn.

    AMS is daarin niet uniek. Hoe ervaren jullie de drukte op andere luchthavens? Post het hier!

    Gelijk een vraag: vandaag vlieg ik van BCN>AMS met KLM. Hoorde van Duitse toeristen in het hotel dat de wachttijd hier lang is. Iemand ervaring vanaf BCN?
     
  2. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Tijdens de meivakantie op zowel AMS, LHR en EDI geweest.

    Wachttijd op AMS security was 25 min bij SP priolane (KLM trap omhoog). KMAR geen wachttijd.
    LHR: Bij aankomst geen rijen en e-gates voor paspoort staan aan. Bij vertrek rustig bij Fast-track. let wel LHR heeft 2 nieuwe 3d scanners, de rest is oud dus alles uit je tas. Ging wel rap ondanks secondary 5 min.
    EDI: Rustig bij fast track (wel verborgen deurtje...) helaas ook hier oude scanners (nieuwe zijn ze aan het installeren) en relatief veel ging secondary. duurde toch 15 min.
    Terug op AMS bij KMAR filter E pier was het rustig (vrijdagavond 20:00)
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  3. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Dublin vaak meer dan 20 minuten in de fast track. Reguliere rij 60+ minuten
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  4. Timo

    Timo Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    233
    Trofeepunten:
    43
    Welke vlucht zit je? Als je geen SkyPriority hebt kan het makkelijk 15/30 minuten duur om in te checken op de vlucht van 19:40 na. De fast track security is normaal max 5 minuten. Normale security is het langs wat ik ooit gestaan heb 15 minuten. BCN heeft allemaal redelijk goed onder controle.
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  5. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Situatie in AMS is denk ik al bekend.

    Disclaimer; mag plaatsnemen in de Privium, TSA Pre en/of de SP rij. Normale rij hoef ik gelukkig niet te pakken.

    MUC was ok afgelopen week, wachttijd zo'n 5 passagiers.
    BHX was net zo erg/erger dan AMS. Lange rijen (ook buiten in de morgen), ook al bij het inchecken bij bepaalde airlines. Bij security werden constant pax van bepaalde vluchten naar voren geroepen om zo toch hun vlucht te halen. Wachttijd fasttrack zo'n 35 minuten.
    Bij aankomst ongeveer 15 minuten gewacht voor de e-gates.
    CDG overstap, was klote is nog steeds klote

    FAR, GFK kleine luchthavens eigenlijk nooit gen lange rijen.
    MSP, PHX, ATL, MEM, BOS, AUS van COVID is niks meer te merken, er wordt weer volop gevlogen maar ik ben er altijd binnen 5 minuten (TSA Pre) door security. Wel af en behoorlijk druk ij de gewone rijen maar niet zoals in AMS.
     
    Tim82 en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    @Grouchy is er eigenlijk een groot verschil tussen reizen met TSA Pre of met een Delta First class/Delta one ticket?
     
  7. Mike_85

    Mike_85 Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    3
    Fast track in BCN altijd snel. Inchecken is daar het probleem, gelukkig nu weer bp bij online check in. Heb regelmatig de vlucht van 06.00/06.20 naar AMS lijkt alsof het vroeg in de ochtend altijd druk is daar check in en security. Heb hem meestal op maandag dus waarschijnlijk veel spaanse vueling gangers die weet ik veel waar heen gaan.
     
  8. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Heb eigenlijk nooit meer dan 5 mensen voor me in de TSA pre lijn, vaak minder of niemand (ik ga echter niet op maandagochtend domestic inchecken @ATL).
    Plus je mag over het algemeen alles laten zitten en je mag alles aanhouden. Da's prettiger & de rij beweegt daarom ook wat sneller.

    Na twee jaar COVID is een hoop pax nog steeds frequent flyer.

    RTP-NL is zo te zien jammer genoeg ook nog steeds nog niet actief (en ik dacht ergens eerder dit jaar gelezen te hebben dat het rond deze tijd al actief zo moeten zijn).
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  9. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    438
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    BCN was gisteren enorm soepel en snel met skypriority. Ook regulier zag er rustig uit.
    Geen enkele rij bij checkin. Binnen een minuut koffer afgegeven en boardingpassen.
    Fast Track security ook niemand voor me.
    Lounge was redelijk gevuld.

    Het meest bizarre en onverwachte: op Schiphol lag m'n koffer al op de band toen ik aan kwam lopen vanaf C1 met een korte plaspauze. Die bagagemedewerkers doen goed werk :)
     
    jphorn en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  10. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    BCN afgelopen maandag druk maar snel. Rijen voor security maar het loopt echt snel door. 10 - 15 min max. Prima organisatie daar!
     
    Eagle, jphorn en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  11. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    690
    Leuk Bevonden:
    1.455
    Trofeepunten:
    428
    Weeze airport; van check in tot aan de gate; 4 minuten! :O
     
    Eagle en Menno vinden dit leuk.
  12. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Op WAW: lange rij bij normale security. Bij Fast Track: niemand.:D
    Op DUS was er wel een lange rij, fast track was dicht.o_O

    Over anderhalve week vanuit AMS naar PRG, ik ga proberen op tijd op AMS aan te komen, ik verwacht dat het druk zal zijn.
     
  13. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Woensdagavond naar Dublin, lees allemaal spannende verhalen over rijen tot buiten de deur op Schiphol. Heb Privium en ben FB Gold, zijn er aparte rijen voor BC/Privium pax?
     
  14. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    192
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Als Privium lid 2x vroeg naar Schiphol gegaan, maar razendsnel door de security kunnen komen (3-10 minuten, afhankelijk van of je tas apart gecontroleerd wordt) en lang in de lounge gezeten. Ik ga altijd per bus naar Schiphol, dus loop via de aankomstverdieping naar de trap (of lift/hellingbaan) die boven uitkomt tussen vertrek 1 en 2. Daarna loop ik richting de Privium club lounge, maar sla voor de lounge linksaf. Daar is een Privium poortje die je brengt in hetzelfde gebied waar ook de KLM business class / elite members (die inchecken bij balies 9/10) komen. Je gaat met de (rol)trap naar boven en dan is er weer een Privium poortje, zodat je niet tussen het KLM business class gepeupel hoeft te wachten maar gelijk naar de controle kunt.

    Toegang via de vertrek verdieping heb ik maar vermeden. Beide keren waren de wachtrijen anders en slingerden zich door het pand. Ik wilde voorkomen dat ik ergens de rij zou moeten doorkruisen.
     
    HarmDommisse en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  15. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Super, goede informatie!

    Bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2022
    rickbeerendonk vindt dit leuk.
  16. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
    Volgende week vrijdag KLM vlucht naar Nairobi om 12.50u.

    Wat is wijsheid? Hoeveel vroeger moet je op Schiphol zijn om zeker te weten dat je door security komt en je vlucht niet mist?

    Of beter kijken of ik alsnog kan upgraden naar BC en dan de BC-security nemen?
    Gezien het aantal Miles dat nodig is, en het feit dat het een dagvlucht is, doe ik dat laatste liever niet...
    Maar een vlucht missen is nog vervelender...

    Graag adviezen!
     
  17. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    438
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Lastig. Volgens de 'drukteradar' van Schiphol is volgende week vrijdag een piekdag. Maar dat zegt ook niet meer zoveel. Het kan dan juist op een ander moment op de dag heel druk zijn, terwijl jij overal fluitend doorheen gaat in de ochtend. Of juist andersom.

    'Zeker weten' dat je door security je vlucht niet mist bestaat in deze tijd helaas niet. Daarbij kan er volgende week wel iets zijn met check-in, bagage of KMAR waar ook een vertragende factor is.

    SkyPriority geeft je voordelen voor je bagage en voor je Security-rij (afhankelijk van hoe Schiphol het dan wel geregeld heeft, maar je kunt er vanuit gaan dat je een snellere rij hebt dan reguliere PAX). SkyPriority heeft geen invloed op paspoortcontrole.

    Als je om 12:50 vertrekt, en normaal 3 uur van tevoren aanwezig zou moeten zijn, zou ik nu wellicht 4-5 uur van tevoren aanwezig zijn als je geen SkyPriority hebt. Als je de vlucht écht niet wil missen misschien nog eerder. Want jouw vlucht missen betekent pas een dag later vliegen.
     
    appie vindt dit leuk.
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  19. appie

    appie Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    28
  20. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    457
    Trofeepunten:
    63
    "...toen, ondanks de lange rijen, de beveiligers een aantal rolluiken van beveiligingsrijen sloten omdat hun dienst erop zat."

    Hoe frustrerend ook, je kan het personeel moeilijk kwalijk nemen dat zij stoppen wanneer hun dienst erop zit, volstrekt idioot ook dat er lui zijn die hiervoor op de vuist gaan. Maar het is echt ongelofelijk hoe de organisatie er zo'n zooitje van maakt. Dit kan echt niet, rijen tot aan buiten aan toe en dan de situatie dat je last minute voor een gesloten rolluik komt te staan.
     
    Ruut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina