2 Posts op Twitter van verschillende personen. Volgens de Schiphol app zijn er inderdaad veel inkomende vluchten geannuleerd.
KLM schengen lounge laat geen passagiers toe, nu moet ik toch in non-schengen zijn maar lounge 25 was inderdaad helemaal vol… Om 17.08 op Schiphol om 17.22 in de lounge. Er zijn ook wat IT problemen zie ik, zuilen werken niet, ipads niet, het lijkt wel of de IT manager van mijn werkgever een nieuwe baan heeft…
KLM zegt het nu ook zelf: https://nieuws.klm.com/update-klm-operatie-pinksterweekend/ Amstelveen, 04 juni 2022 Update KLM-operatie Pinksterweekend KLM heeft zaterdag aan het einde van de middag helaas moeten besluiten om op Europese bestemmingen geen passagiers meer aan boord te laten gaan voor vertrek naar Amsterdam. Nadat voor het weekend al een stevig pakket aan maatregelen getroffen was, zijn we zaterdag geconfronteerd met onvoorziene en acute omstandigheden die buiten onze macht liggen. Door ongunstige weersomstandigheden en baanonderhoud op Schiphol, konden veel toestellen niet landen of vertrekken in Amsterdam. Dit betekent dat een groot aantal KLM-vluchten zaterdag vertraagd of zelfs aanvullend geannuleerd is. Het aantal passagiers dat door deze externe invloeden niet heeft kunnen vertrekken uit Amsterdam is hierdoor sterk toegenomen. Om ervoor te zorgen dat er op Schiphol een veilige en werkbare situatie blijft bestaan voor passagiers en crew, heeft KLM het impactvolle besluit genomen om geen nieuwe passagiers meer naar Amsterdam te vervoeren. Dit besluit moet ervoor zorgen dat gestrande passagiers zaterdag zoveel mogelijk alsnog kunnen vertrekken vanaf Schiphol en KLM ook zondag zoveel mogelijk vluchten uit kan voeren. De maatregel om passagiers vanaf Europese bestemmingen niet langer te vervoeren naar of via Amsterdam blijft in ieder geval de hele zaterdag van kracht. KLM biedt haar oprechte excuses aan de passagiers die hierdoor vanaf bepaalde Europese bestemmingen niet maar naar Amsterdam kunnen reizen en aan hen die een transfer via Amsterdam naar andere eindbestemmingen hierdoor niet kunnen realiseren. We begrijpen dat dit besluit, zeker in het Pinksterweekend, veel impact heeft op passagiers. KLM benadrukt dat het alles op alles zet om passagiers zo snel mogelijk een alternatieve vlucht aan te bieden.
Dat baanonderhoud is toch al lang bekend? Weet ook niet op welke ongunstige weersomstandigheden ze doelen. Maar zoals ik dit lees wuift klm bij voorbaat alle compensatieverzoeken obv de EU-verordening af. Snap dat de hele situatie vervelend is, maar compenseer de klanten tenminste netjes.
Ik snap alles over drukte maar dat verhaal over "het weer" is ongelofelijk! De Moskwa ging ook ten onder vanwege het "weer" volgens het Kremlin. De vliegshow 9 mei ging ook niet door vanwege "het weer" tijdens strakblauwe lucht.. Dit argument kan niet waar zijn! Mensen niet meer vervoeren terug naar huis, zelfs die met eindbestemming Schiphol..lege vliegtuigen laten vliegen?..waar zijn ze mee bezig? Dit gaat een hele grote staart krijgen...
De ongunstige weersomstandigheden betekent waarschijnlijk wind uit een richting die niet gunstig is voor de resterende banen.
Dat stukje is natuurlijk mede opgesteld door de juridische afdeling van AF/KLM en die hebben wat andere prioriteiten als die van AF/KLM pax.
Ze landen dus nog steeds maar leeg! Vele vele in de wind liggende luchthavens hebben maar twee banen ipv 5!!!! kijk naar heathrow! Engeland is ook geen land verschoond van wind!..wat een walgelijke leugens..ik ontplof! Wie hier heeft niet vaker tijdens een beetje wind van zij of achter geland..wat een excuus!
Ik ben benieuwd of ze in de buitenstations blijven of dan nog wel (leeg) op Schiphol landen of uitwijken? Dan zien we in de rechtzaal wel wie gelijk heeft...Als er toch wordt geland heeft dat niets met de wind te maken..
Het punt is dat door het baanonderhoud en ongunstige wind niet het optimaal aantal start en landingsbanen kunnen worden ingezet waardoor er vertraging ontstaat. Die vliegtuigen komen daardoor ook later terug en die bagage moet ook van boord en aan boord van de nieuwe vertrekkende vluchten, maar als harry van bagage moet wachten om het toestel uit Dusseldorf uit te laden kan Harry van de bagage niet naar een ander toestel waar deze eigenlijk staat ingeroosterd en zo krijg je een domino effect. Wat ze nu doen is toestellen wel positioneren zodat je wel de backlog van passagiers op Schiphol kunt wegwerken zonder dat je nog meer vertraging door bagage perikelen oploopt.
Dat begint nu dus echt wel een dingetje te worden. Dat het een overvolle chaos is op schiphol is nog te verteren. als veelvliegers vinden we onze weg wel. Maar vluchten cancelen is andere koek. Dat betekent dat je niet weet of je wel kan vertrekken of nog erger vast komt te zitten op de terugweg en daar heb ik dus helemaal geen zin in na een aantal intensieve dagen in het buitenland. Als iets niet betrouwbaar is boek ik niet dus het lijkt me zinvol om de KLM voorlopig maar even links te laten liggen. Overigens waren eerder deze week ook al vluchten geschrapt
Ja operationeel is het te begrijpen maar vluchten annuleren zorgt mij op dit moment wel hoofdbrekens en zorgt er inderdaad voor dat het vertrouwen minder wordt…
42 vluchten waar de pax zijn achtergelaten die vervolgens leeg naar AMS vlogen Even over dat onderhoud...Dat baanonderhoud is uitgesteld van Q1 naar eeeuh...nu. Begin Juli is er ook weer onderhoud. Want waarom zal je dat uit laten voeren tijdens COVID als het toch rustig is?
Tijdens Covid is er ook onderhoud geweest, oa de Polderbaan heeft er enkele weken uitgelegen. Oostenwind schijnt in deze periode van het jaar minder vaak voor te komen dus ik kan mij voorstellen dat ze daarom het onderhoud nu uitvoeren. Helaas werkt de natuur deze dagen niet mee...
Precies dat! Vorige week heeft een annulering van KLM me al een hoop gedoe en een kostbare dag werken gekost. Zie de bui nu alweer hangen, kan er nu niet meer van op aan KLM mij maandag wel naar huis vliegt. Zeker wanneer er maar 1 of 2 dagen tussen trips zitten kan dit erg spannend worden. Ga nu wel terughoudend zijn met nieuwe tickets boeken. Zeker met positioneringstickets etc. erbij. Het prijsbeleid van KLM is ook wel debet aan de hele situatie. Soms kost een WBC vlucht vanuit DUS minimaal € 1.000 minder dan vanaf AMS. DUS is voor mij prima aan te rijden en de paar uur die het extra kost (overstaptijden zijn vaak prima) zijn gezien de prijsverschillen zeer rendabel. Daarbij ook nog eens meer xp, goedkoper parkeren en gewoon lekker doorrijden op de autobahn. Als ik de vluchten DUS-AMS of andere positioneringsvluchten niet meer zou hoeven te maken, dan scheelt dat een hele hoop.
Als je denkt dat het niet slechter kan.. Naar mijn idee wordt het op korte termijn niet beter. De hoeveelheid extra personeel zal marginaal zijn ( inwerken/screenen etc) en de passagiersstroom zal met de vakantiemaanden nog verder toenemen. Hou maar rekening met 2023.
Maar diezelfde punten gaan dus vanaf morgen extra onder druk komen omdat de achtergelaten passagiers dan massaal via Schiphol gaan terugreizen.
Ook een zeer ouderwetse screening-eis van 5 jaar in Nederland wonen. Ze zouden dat al lang kunnen verruimen naar woonachtig in de EU. Uitruil van info kan al lang binnen de diensten van de EU. Ook de waanzin dat de Nederlandse Antillen niet meetellen voor de 5 jaar vereisten is absurd.