mwah, geen complot denk ik... eerder onderschatten van de impact van het personeelstekort op alle fronten en incompetentie van management hoe hiermee om te gaan..
Wat denken jullie, zouden de passagiers die gister getroffen zijn door de annuleringen in aanmerking komen voor EC 261?
Zullen waarschijnlijk overmacht gebruiken (baanonderhoud weersomstandigheden etx). Dat is nog een mooie voor in de rechtbank.
Voor covid schuurde het op Schiphol ook al regelmatig. Vaak lange rij voor paspoortcontrole omdat alle paspoortmachines zijn uitgeschakeld en lang wachten op je koffer met priority label was op Schiphol ook geen uitzondering. Door priority is het verder allemaal nog prima te doen, maar de rijen voor economy passagiers waren voor covid ook al regelmatig mensonterend lang op Schiphol. Privium lidmaatschappen verkopen ze niet omdat alles op Schiphol normaal zo goed loopt denk ik dan. Ben ook niet direct van de complotten, maar dit lijkt wel in het plaatje te passen om de druk op het openen van Lelystad te kunnen opvoeren.
We gaan het morgen maar weer eens zelf aanschouwen. Geen KLM vlucht maar met Emirates gold icm Privium verwacht ik niet langer dan 25 minuten nodig te hebben voor de formaliteiten. Vorige week AMS-CDG-CAI ook geen centje pijn maar ik zag aan alles dat er grote capaciteitsproblemen zijn voor de reguliere pax.
Precies dat! KLM omgedraaid is MLK.... Met Lelystad Klaar!! toeval??? Schiphol staat niet alleen met overvolle hallen en een enorme toeloop van pax. Kijk naar Dublin alle UK airports CPH, LIS enz enz. Bijna overal hetzelfde beeld. Tijdens Covid 50% personeel verdwenen en de wens van mensen om weer te vliegen totaal verkeerd ingeschat. De vertragingen hebben dan een zichzelf versterkend effect. Vergelijk het met een restaurant met 2 zittingen om 7 en 9 uur waarbij alle mensen van 9 uur nu ineens om 6 uur komen. Management van Schiphol en politieke sturing vanuit Den Haag zijn niet echt effectief gebleken... Door de jaren heen is de security op Schiphol altijd een pijnpunt geweest en soms was het aan het niveau van het personeel echt te merken dat er niet betaald werd, vergelijk dat eens met CPH of BCN. En verder ben ik van mening dat Privium een eigen security lane moet hebben
Vannochtend 9:19 gearriveerd met trein voor vlucht om 12:00: Schiphol Plaza vrij rustig. Vertrekhal druk maar geen lange rijen te zien. Via KLM skypriority check-in desks (rustig) doorgestoken naar roltrap naar boven voor security check; 10 min wachttijd skypriority rij (heb geen privium); 10 wachttijd bij paspoortcontrole. 9:50 in lounge (non-schengen redelijk druk maar genoeg zitplaatsen)
Allright 13.18 aankomst vertrekhal via Privium excellence 13.21 klaar met check in (via emirates 29 first class/platinum desk) 13.28 klaar met security 13.30 door de paspoort controle (Privium) 13.38 aankomst Aspire lounge na aankomst aspire lounge meteen terug gelopen naar de Privium lounge. Aspire was helemaal vol en zag er niet aanlokkelijk uit. Zal proberen een trip review te plaatsen, de emirates first class suites in de A380 AMS-DXB en later deze week DXB-JNB ook in een A380
Dan nog kun je een andere oplossing verzinnen. Het ging om vluchten binnen de EU. Je kunt er ook voor kiezen om de bagage niet mee te nemen maar per koerier te sturen en de passagiers bij aankomst direct landside te loodsen, desnoods met een bus. Dan missen misschien wat mensen een connectie, maar heb je in ieder geval iedereen in AMS, met meer opties om ze netjes te helpen en onder te brengen. En statistisch gezien is er dan misschien een passagier die origineel van buiten de EU kwam en eigenlijk op AMS met zijn bagage langs de douane moest, maarja, dat is klein grut. Dat gebeurt sowieso ook als bagage om een andere reden niet met de persoon meereist maar per koerier komt. Ik mis de creativiteit. We zijn in dit land de afgelopen 20 jaar wel heel erg "van de regeltjes" geworden, maar soms moet je ook durven afwijken om een probleem op te lossen.
Nu op WAW. Fasttrack rij voor de security niet kunnen vinden, dus de normale rij maar genomen. Binnen 5 minuten na het verlaten van de bus zat ik al in de lounge.
Voor Fasttrack loop je de gewone security voorbij en gaat rechtdoor. Helemaal aan het eind van de hal vind je aan de linkerkant de Priority security.
Dat is al een paar jaar zo. Daarvoor was de Priority security naast de normale security. Na de wijziging heeft daar een bord gestaan met een pijl naar priority security.
Nu vraag ik mij af of ik niet onwetend op andere luchthavens in de gewone rij heb gestaan terwijl er een "geheime" Priority rij is..
Omlopen om bij de priority rij te komen had me vandaag per saldo meer tijd gekost, in de normale ‘rij’ stond er niemand voor me
we klagen maar inderdaad in een aantal andere landen is het niet zo veel beter.. Duizenden Britten gestrand in het buitenland (msn.com)
In dat geval is het zeker sneller, want als je door de priority security gaat moet je ook weer een flink eind teruglopen naar de lounge en de gebruikelijke gates van AF en KLM.
Agelopen zaterdag vlucht AMS - BER en later die dag BER - AMS met KLM. Ik ben FB Gold. Was ruim op tijd voor de vlucht van 15:20 uur en was in 35 minuten door inchecken en SP security heen. Zou daarna relaxen in de KLM Schengen lounge, maar helaas: niemand werd meer toegelaten. Onvrede bij BC en andere passagiers. Dames van KLM werden al gauw vervangen door Schiphol Security en zelfs de KMAR moest bijspringen. Mensen waren laaiend. In Berlijn kwam de volgende surprise: KL1832 werd geannuleerd, omdat KLM besloten had niet meer naar AMS te vliegen. KLM was niet bereikbaar en omdat het pinksterweekend was, was er in Berlijn bijna geen hotelkamer te vinden. De goedkoopste was 260 euro. Heb daarom maar een duur treinticket gekocht en heb de nachttrein van 0:20 uur genomen. Tot dit moment (maandag 6-6) heeft KLM nog geen contact met mij gehad. KLM is verder niet te bereiken. Bellen? ja, ook bij de FB servicelijn wordt de verbinding na ongeveer 40 minuten wachten verbroken. Op Whatsapp wordt niet gereageerd. Dus wat hun betreft zit ik nog steeds in BER. Hilarisch allemaal.
Ik snap de frustratie maar voor KLM zijn deze aantallen vluchten die men moest annuleren niet op te vangen door de helpdesk. Men heeft ook de transfer desks op Schiphol op een gegeven ogenblik gesloten omdat mem de passagiers toch niet weg kreeg. Bij dergelijke verstoringen is het zaak om inderdaad vooral zelf snel te handelen, voor mij is het voordeel dat of de werkgever of KLM vergoed de extra kosten, en voor dit soort zaken heb ik altijd ‘emergency cash’ achter de hand. Nu zijn de kosten om mij ergens te krijgen relatief laag ten opzichte van vertraging in cargo als ik ergens niet ben, de administratie zijn beancounters, maar niet bij iregular ops.