Langere wachttijden personeelstekort: overzicht

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Menno, 18 mei 2022.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.081
    Trofeepunten:
    358
    Je hoeft je op geen enkele dag zorgen te maken over de namiddag.

Ik ben al een aantal keer op een 'lange' transfer (4 uur) geweest en op bezoek geweest in Hoofddorp om daarna weer terug te keren, ik heb geen enkele keer gebruik gemaakt van de prio security, omdat bij de reguliere ook niets stond.
    De rij bij de KMAR was op de 6 x dat ik het gedaan heb 1 x relatief lang, met 10 minuten wachttijd, maar de andere keren niet bestaand.

Het probleem zit hem vooral in de ochtend bij vertrek, en dan niet om 3 uur in de morgen, maar vanaf 06.00 uur en bij terugkomst laat op de avond als je door de KMAR moet.

noppie vindt dit leuk.
  2. MichaelNight

MichaelNight Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Gelukkig durft Ozzietukker het aan om uitspraken te doen over het gokken op het halen van een vlucht met security wachttijden op een bepaalde dag/tijd...(hij kan het ook wel weten natuurlijk.)

Ik denk verder dat we allemaal hier wel een vaag idee hebben uit ervaring maar ik zou het bijvoorbeeld niet aandurven om tegen Tim82 te zeggen.."ja hoor kan makkelijk" want dan zal je net zien dat hij zijn vlucht niet haalt van 18:20 uur. En dan vervolgens om 18:21 uur hier op dit forum een heel boos berichtje van Tim82: "Ja jij zei nog: 'het kan makkelijk' maar ik hem mooi mijn vlucht gemist!";)

Maar goed al onze adviezen en tips op allerlei gebieden hier hebben een vanzelfsprekende "disclaimer"....Onze ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
    Dus onder dit voorbehoud: mijn ervaring is ook op dat tijdstip dat je het moet kunnen redden.

Laatst bewerkt: 8 sep 2022
    Ruut vindt dit leuk.
  3. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.630
    Trofeepunten:
    428
    35 minuten vanaf afrit A4 tot non schengen lounge.
    10 minuten filerijden tot aan Vertrekhal, bagage afgifte 3 minuten, security 15 minuten, Privium grenscontrole 1 minuut.

Carel1 en noppie vinden dit leuk.
  4. FlyingDuck

FlyingDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Vandaag met Meet & Assist (8.30 uur), binnen 10 minuten bij de Aspire lounge... Bizar.

Carel1 vindt dit leuk.
  5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    485
    Trofeepunten:
    63
    Meet & Assist is top! Kwam je de lounge binnen met een Priority Pass?

FlyingDuck vindt dit leuk.
  6. FlyingDuck

FlyingDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Ja, moest even 5 min wachten bij de balie en toen konden we naar binnen.

Dan1 vindt dit leuk.
  7. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.081
    Trofeepunten:
    358
    Ik snap je punt, maar ik kom echt (veel te vaak) op Schiphol, en heb uiteraard ook wat contacten om daar toch wel een gefundeerde uitspraak over te doen.

Waar je namelijk naar moet kijken zijn de (charter) vluchten naar vakantiebestemmingen in combinatie met de lijndienstvluchten.
    Daar zit het piekpunt uiteraard in de ochtend, daarna zijn er natuurlijk ook allemaal vluchten, maar de hele vroege vluchten van zowel charter als lijndienst zijn natuurlijk nagenoeg allemaal lokale opstappers die allemaal gebruik moeten maken van de beveiliging op een paar reizigers na die de nacht op Schiphol doorbrengen.

In de loop van de dag zijn de KLM Europese vluchten veelal gevuld met transferpassagiers met een paar lokale opstappers erbij en zijn de vakantievluchten veel meer gespreid, de vluchten die om 06.00 uur weg gaat zijn rond 14:00 uur aan de volgende run bezig daarna zijn de druktepunten wel voorbij.
    Het probleem zit hem dus vooral dat er in een betrekkelijk kleine tijdsduur, want je kunt ook niet onbeperkt van te voren inchecken opeens veel reizigers door de beveiliging moeten.
    En je kunt ook niet voor een paar uur een beveiliger inzetten, want die hebben ook recht op minimale werktijden dat je dat zo efficient mogelijk doet dat je niet 2 uur een leger aan beveiligers hebt die lopen te niksen.

ErwinLansing, VinceG, Carel1 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. MichaelNight

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Inderdaad.
    Overigens, met mijn opmerking bedoelde ik ook serieus dat jij het wel kan weten, aangezien je echt mega vaak op Schiphol bent. Het disclaimerverhaaltje dat ik daarna ophield gold echt voor mensen zoals mijzelf die een zondag vooravond maar (heel) af en toe meemaken en ook niet echt bezig zijn met bijvoorbeeld wanneer de charters komen en gaan (en de daarbijbehorende conclusies)..

Ozzietukker vindt dit leuk.
  9. MichaelNight

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ja voor Covid had je zoiets. Ik ging toen vaak met alleen een laptoptas door zo'n versnelde doorgang. Waarom en wanneer is dat weggehaald? Lijkt me dat dat in deze tijd toch op een boel scheelt...

Urbanjazz vindt dit leuk.
  10. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Onderweg naar Schiphol zat echt alles tegen dus was pas om 19:30 op de plaza.
    Vertrektijd 21:00 dus ik was er niet gerust op of ik het zou halen.
    Kort samengevat 19:45 zat ik in de lounge.
    Alleen bij de security even in de rij gestaan.(priority).

De rij zonder priority was wel behoorlijk lang , liep wel door stond niemand buiten.

In de lounge 25 was het wel enorm druk.
    In vergelijking met vorige keren stonden er weinig gebruikte borden en glazen.

Koffer in Hannover was er ook snel maar niet als eerste ondanks het groene label.

noppie en Daeni vinden dit leuk.
  11. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.227
    Trofeepunten:
    223
    Data point vandaag:
    rond 13.00 huurauto afgegeven, de tenten buiten stonden vol, SP security omgeleid linksaf, stond best een rij met maar 2 banden open

uiteindelijk 20 minuten in de rij gestaan

Urbanjazz en noppie vinden dit leuk.
  12. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.992
    Trofeepunten:
    273
    Kun je nagaan hoe snel het verandert. Ik om 12:00 gelijk rechtsaf en had iets van 20 personen voor mij. Uiteindelijk 10a15 minuten.
    Tenten voor non-priority goed vol. Zeker een paar uur.
    Bij 2 waren 3 lanes open en bij 1 waren het 10 op dat moment.

Urbanjazz en noppie vinden dit leuk.
  13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.081
    Trofeepunten:
    358
    Vanmorgen 06.01 bij priority security en om 06.07 er door heen.
    Bij non prio stond een flinke rij, eendagsvlieger tegen de andere eendagsvlieger nou die 1 uur en 15 minuten viel me alles mee…. Dus het helpt wel de media aandacht, dan vindt men het meevallen.
    Ik gaf aan, 6 minuten is wel lang, normaliter zijn het er maximaal 3 :cool:

14. MichaelNight

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Data punt IAS . Geen wachttijd. Binnen 3 minuten koffer afgeven , boardingpascheck en door de security. Betrof domestic terminal. Wel veel rustiger sinds Chisinau weer open is. In de periode dat ze dat overnamen was het een Chaos hier...helaas geen lounge op IAS..dus doe het maar met een veel te duur colatje van 12,50 lei...

Bijgevoegde bestanden:

15. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Datapoint: zondagavond 11 September 20.00 uur. Wachttijd bij Vertrek 1 security met Privium ca 25 minuten (Vertrek 2 was wel korter). En de rij bij de reguliere check was nog veel, veel langer. Ze stonden niet in de tent buiten maar ik hoorde naast mij mensen die zelfs op dit moment nog hun vlucht gingen missen (wellicht waren ze te laat van huis vertrokken, maar de minimale bezetting van security hielp natuurlijk ook niet mee).

noppie en lloydje33 vinden dit leuk.
  16. noppie

noppie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Wat is het huidige advies tav privium lounge bij een Schengen vlucht? Privium Departure lounge (DUs buiten security en het risico dat security langer duurt dan gehoopt) of non Schengen privium lounge bezoeken en via de irisscanner heen en weer naar Schengen gebied?

17. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.346
    Trofeepunten:
    508
    Of optie 3: Privium Express lounge, achter security en in Schengen gebied.

18. noppie

noppie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Zijn de openingstijden van de express lounge al wat verruimd of nog steeds maar tot 13u open?

19. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Gisteren (11/09) Hannover bestemming Schiphol.
    Bij binnenkomst stond er een enorme rij voor de incheckbalies van Eurowings de overige incheckbalies waren rustig.
    KLM balie zo goed als leeg , koffer afgifte en Security check binnen 10 minuten gebruik gemaakt van priority.

20. vedje

vedje Newbie

Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Gistermiddag 11/09 vanaf Helsinki naar Amsterdam. Bij het binnenkomen van de departure hal een enorme rij die heen en weer slingert door de hal, enkel voor security. Voor het inchecken bij KLM geen rij (skypriority was overigens onbemand).

Zonder priority moet je het begin van die lange rij zien te vinden (wij hebben het begin nergens gezien), en met priority ben je in 5 minuten erdoorheen.

Deel Deze Pagina