Langere wachttijden personeelstekort: overzicht

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Menno, 18 mei 2022.

  1. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ze moeten toch random een swap op een bepaald aantal stuks doen? Of lieten ze je gewoon doorgaan zonder ook maar te openen of swappen?
     
  2. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Toen ik er werkte in 2003 hadden we 1 op 5 random check. Maar ook als de X_ray-er een test-projectie miste moest de tas gechecked worden. Ik vraag me af of dat nog bestaat.
     
  3. Didymis

    Didymis Blue Tier

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    192
    Trofeepunten:
    43
    Er zijn 101 redenen te bedenken waarom je koffer naar secundair gaat. Soms zit hier ook een random of 'time out' element in - als de x-ray operator niet snel genoeg op het juiste knopje drukt wordt ie automatisch afgestort. Hetzelfde geldt voor koffers die verkeerd gescand zijn, dan zijn ze niet te 'lezen' en worden ze ook automatisch naar secundair gestuurd.

    Soms (lees: vaak) is het ook gewoon een slechte x-ray kijker ;)

    Systemen zijn inmiddels veranderd, de nieuwe CT-scanners werken met andere software dan die oude Smith-scanners. Ik heb er zelf ook nog mee gewerkt. Helaas is er inmiddels zo veel gaande rondom beveiliging op Schiphol - ook veel personeelsveranderingen - dat het bijna niet meer te overzien is.
     
    VinceG en Morris vinden dit leuk.
  4. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Mijn zus gaat morgenochtend met 3 kids met SQ323 (11.15) in Y naar SIN en ze hebben geen status.

    Heeft er iemand actuele info over doorlooptijden?
    Hoe lang van tevoren zijn de incheckbalies open en kan je je baggage afgeven?
    Is er een rij om T3 in te komen voor bagage afgifte of is de rij alleen voor security?
    Hoe lang duurt paspoortcontrole ongeveer bij T3 in de ochtend? Zou de workaround via T2 S-NS tijdsbesparing opleveren?
    De jongste is 16 jaar, kan die gebruik maken van e-gates? Werken de e-gates normaal gesproken wel?
     
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Ik kan je niet op alle vragen antwoord geven, maar SQ opende vorige week de incheckbalies om 6.45 uur. Toen waren er ook al stevige rijen bij de SQ incheckbalie, alsmede bij andere maatschappijen in T3.
     
    westi vindt dit leuk.
  6. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    661
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    Gisteren Düsseldorf A-gates, rond lunchtijd, kostte het me bijna een uur om door security te komen. Slechts 2 rijen security-checks open en priority was opgeheven... voor B-gates stonden, net als voor A, wachttijden ">20 mins" aangegeven, meer niet.
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    B is vaak verstandiger, omdat je daar ook een bovenverdieping hebt, daar is natuurlijk ook personeelstekort, maar de kans is groter dat daar het wat sneller gaat.
    Het sluiten van de priority is inderdaad wat men doet, niet alleen in Dusseldorf, ook op andere luchthavens, het maakt het managen van rijen wel makkelijker, niemand heeft voorrang, maar is natuurlijk wel een klap in het gezicht voor de veelvlieger die simpelweg voor deze service betaald.
     
  8. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.659
    Leuk Bevonden:
    2.437
    Trofeepunten:
    358
    Hoe zit het eigenlijk op Schiphol met passagiers met status bij *A en OW, hebben die ook priority bij de security?
     
  9. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Yes, gewoon die prio lane in. Er staat ook de borden erboven: SkyPriority, Business and First class+selected frequent flyers.
     
  10. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.659
    Leuk Bevonden:
    2.437
    Trofeepunten:
    358
    Ah, nooit op gelet namelijk. Omdat ik op hubs van bijv oneworld wel altijd door mag lopen met status van Skyteam, had ik het ook wel vreemd geworden als anderen dat niet op AMS zouden mogen.
     
  11. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    upload_2022-7-21_5-3-25.png

    Dus doorlabelen van koffer igv transfer binnen europa kan niet vandaag? Vaag..
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Dusseldorf airport was een grote chaos vanmorgen, nu is het ook niet handig om al die vakantiecharters om 06.00 uur te paten vertrekken, maar als je dat dan doet zorg dan dat je het aankan.
    Het koste mij 50 minuten, had het dubbele kunnen zijn en zelfs de nette Duitsers in stress begonnen voor te dringen.
    Begrijpelijk aan de ene kant maar voor de al wachtende passagiers die ook een vlucht moeten haken en minder assertief zijn kan he de vlucht missen.

    Ik had alle tijd, Air France besloot een uur later te vertrekken dat van mij een paar mensen in stress voor mochten, dat wil ik zelf ook en als het moet en heb ik ook mogen ervaren.
     
  13. Benji

    Benji Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik heb net alle 27 pagina's gelezen en wil iedereen bedanken voor de fantastische informatie die hier beschikbaar is!

    Wij hebben een vlucht op 17 September. Heeft iemand enig idee of de heftige drukte die er nu is dan een beetje voorbij is?
     
  14. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Mijn glazen bol is op dit moment even weg voor onderhoud, maar in september zijn de meeste vakanties wel voorbij. Verder begreep ik dat men in augustus al enige verbetering verwacht vanwege nieuw personeel. Maar verder blijft het vooral afwachten: doe wat je kunt doen om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken.
     
    VinceG en Benji vinden dit leuk.
  15. Benji

    Benji Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Bedankt voor de info. Ik denk dat het nog wel drukt blijft voor een behoorlijke tijd maar het zal vast wel rustiger worden na de zomervakantie :)
     
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Het ‘probleem’ zit hem vooral in de vakantie charters die vanaf 05.30 uur vertrekken, die zorgt voor een grote groep ‘onervaren’ reizigers voor grote drukte bij de beveiliging, daarnaast zitten ook de lijnvluchten voller en doordat een aantal mensen ook nog eens veel te vroeg komen zorgt dat voor overspanning op de toch al piekmomenten.

    Want het is echt bij aanbreken vakantieseizoen ‘misgegaan’. Waar ik een week eerder om 06.00 uur de enige bij de beveiliging was, was een week later de securityfilters compleet vol met mensen.
     
  17. Benji

    Benji Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Wat zijn de laatste ervaring met de Schiphol Meet & Assist service?

    Wij vliegen economy met KLM and hebben geen SP maar we doen altijd een BC upgrade by online checkin die we 9 uit de 10 keer krijgen.

    Ik had ze gemaild en ze zijden dat we begeleid prio krijgen bij security en customs maar checkin is 90% prio en hangt van de airline af. We vliegen KLM.

    Ze komen je pas ophalen 2 uur voor de vlucht en dat is meestal meer dan genoeg met prio.

    Wat ik me af vraag is of je met de Meet & Assist service een garantie hebt voor prio inchecken want met die lange rijen is 2 uur niet altijd genoeg.
     
  18. Dan1

    Dan1 Blue Tier

    Berichten:
    498
    Leuk Bevonden:
    395
    Trofeepunten:
    63
    Vriendje van mij heeft begin juli de service geboekt voor zijn gezin op mijn aanraden. Hun host raakte helaas in een verwoede discussie met het KLM-grondpersoneel: zij hadden niets met M&A te maken, mochten uiteindelijk niet SP inchecken (geen van hen heeft een status) en moesten in de 'normale' rij voor de incheckbalies/bagage-afgifte. Daarna wel fast track door security en paspoortcontrole KMar. Intercontinentale vlucht gehaald.

    Zie antwoord hierboven. Op basis van zijn ervaring heb ik contact op genomen met M&A voor onze eigen boeking. Daar wisten ze van het incident en was er inmiddels contact met KLM om dit in de toekomst te voorkomen. Zeiden ze. Mogelijk dus sprake van een misverstand/miscommunicatie met KLM (al heeft hij nooit een excuses gehad o.i.d.), maar uiteindelijk bepaalt de airline of je wel of geen fast track inchecken krijgt en niet Schiphol. Aldus ook het geïrriteerde KLM-grondpersoneel tegen mijn vriend en zijn gezin.

    Off topic: Overigens ga je voor een vertrekkende vlucht niet door of langs de douane, tenzij je iets uit wilt voeren of iets uitvoert wat niet zonder meer mag. Zoals een geldbedrag groter dan €10.000 (in mei 2020 stond er een meneer voor mij bij de security met meer dan €10.000 in zijn handbagage (hadden ze op de scan gezien). Security stelde de douane hiervan in kennis, waarna hij meteen mee mocht voor het betalen van een boete omdat hij niets had aangegeven).

    Je hebt het antwoord op deze vraag al gehad van Schiphol M&A en hier zelf ook opgeschreven. Overigens kun je ook een ander tijdstip afspreken dan twee uur voor de vlucht, een extra uur boeken of afscheid nemen van de host.

    Op het 'Forum Alles Amerika' vind je veel recente M&A ervaringen van vakantiereizigers (ook met KLM en die zijn positief). Denk dat de dienst hier op iets minder interesse kan rekenen, omdat veel leden hier frequent flyers zijn met bijbehorende statussen en privileges.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2022
  19. Dan1

    Dan1 Blue Tier

    Berichten:
    498
    Leuk Bevonden:
    395
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag AMS - LUX op het programma.

    Rond 7 uur op Schiphol. Er was een licht oponthoud bij P1 Privium. Een slagboom was dicht, er stond een auto voor van (ik vermoed een medewerker). Dit leidde ertoe dat een aantal auto’s achteruit moesten rijden om bij de andere slagboom aan te sluiten.

    Achter balie 8/9 door de Privium ingang naar boven via de roltrap. De rij voor priority security begon al achter het tweede Privium poortje. Ik schat zeker 45 minuten. Na ongeveer 5 minuten wachten, verzocht een medewerker ons om naar security 2-3 te gaan. Daar zou de wachttijd iets korter zijn. De ‘tent of terror’ buiten was leeg, maar ik schat de ‘normale rij’ op zeker anderhalf à twee uur. Uiteindelijk ongeveer 30 minuten moeten wachten.

    Privium Expres Lounge erg leeg, voedselaanbod wel erg karig. Toen ik vertrok kwamen er een aantal gezinnen met kinderen binnen. Op weg naar de gate nog maar even langs Grab ‘n Fly voor een AMEX ontbijtje to go. Toen de medewerker mijn kaart zag, attendeerde hij mij meteen op het feit dat ik nog een appel mocht pakken. Top.

    Nu aan boord (zone boarding blijft een lastig concept voor sommige mensen), vertrek in 8 minuten. Tot zover mijn ervaring.
     
    lloydje33, MichaelNight, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Dan1

    Dan1 Blue Tier

    Berichten:
    498
    Leuk Bevonden:
    395
    Trofeepunten:
    63
    En voor degenen die willen weten hoe de dingen in Duitsland gaan: mijn Duitse collega vertelt me net dat twee ICES zijn gecanceld, waarvan hij de laatste vijf minuten voor vertrek doorkreeg (zelfs zijn tram was zelfs geannuleerd). Op vliegveld van Frankfurt alle priority rijen gesloten, rij van 500 meter voor security. Spannend of zijn Lufthansa vlucht nog wel doorgaat.
     

Deel Deze Pagina