Geen rijen! Niet bij economy en ook niet bij SP/Privium. Nee dit is niet om 03:00, maar om 07:00 Jammer genoeg duurde het wel 20 minuten om door security te komen omdat vrijwel alles naar secondary screening ging. Moeten het natuurlijk ook niet te snel maken
Naast dat men dus ook op die manier personeelstekort zichtbaar is, betekent dat uiteindelijk ook dat men er voor gaat kiezen om bagage niet gelijk te laden met het toestel waarmee de passagier vliegt, omdat nu vaak of bagage te laat geladen kan worden omdat niet duidelijk is of de passagiers hun vlucht halen, of dat bagage wat aan boord is steeds uitgeladen moet worden omdat passagiers niet aan boord zijn, dat kost veel vertraging voor de bagage medewerkers en ook voor vliegtuigen die te laat weg gaan, te laat terug komen en het wordt zo één domino effect, dat willen gaan doorbreken. Het probleem is alleen dat ook 'echte cargo' daarmee mogelijk in het gedrang komt, en dat is dan voor mij rampzalig, nu zijn daar natuurlijk wel afspraken over en soms gaat het via een cargo kist en hoef ik alleen op locatie te zijn, maar op de vlucht naar Istanbul zit het normaliter gewoon in de KLM kist. En nog belangrijker, als men dit weet, dan gaat men juist meer handbagage meenemen en daardoor zijn meer bakken nodig bij de security check en duren die ook weer langer.
Klopt, normaal check ik altijd een koffer in. Maar als ik nu een paar nachten weg ga vertik ik het om mijn koffer in te checken, want ie zie ik dan mogelijk nooit meer terug.
Gisteren moest ik via DUS vliegen naar SPU. Had business met Condor, vlucht zou vertrekken om 05:50. Waren keurig op tijd, om iets na 03:00. Terminal was overvol, incheckrijen zo lang heb ik ze zelden gezien. Maar...wij hadden alleen handbagage, dus konden zo doorlopen. Ware het niet dat ze de doorgang pas om 04:00 open gooiden. Priority line? Pech gehad, achteraan aansluiten. Dus...via de B pier maar naar de C gegaan. Ruim 3 kwartier gewacht voor de security om er vervolgens achter te komen dat de lounge pas om 05:15 open ging en we toen moesten boarden. Chaotische ervaring, niet gewend in Duitsland..
Ja de security doet men inderdaad pas laat open, is ook geen 24 uur luchthaven. Het gevolg is dat men dan altijd met rijen begint. En ja de Hugo Junkers lounge gaat altijd om 05.15 open, die heb ik regelmatig geopend zien worden, en ook voor de KLM vlucht is dat echt even snel wat eten en drinken en dan boarden.
Woensdag eind van de middag DUS bij de B Terminal de Fasttrack dicht. Gelukkig viel de rij mee, A en C waren erg druk met vakantievluchten. Gisteren CDG 2G super rustig bij de Skypriorty, is ook alleen voor Hop vluchten.
Vanavond een klein kwartier van trein tot lounge, mocht met mijn zoon ook gewoon door de priority (werden wel gecontroleerd, niet eerder meegemaakt, hij is silver, ik platinum). De reguliere rij leek me ook niet al te lang, misschien 45 minuten? Moet volgende week weer vliegen, en gok er dan toch maar op om geen 3 uur van te voren te gaan.
Ze erop checken erop bij de SP inchek/drop off balies, dan opnieuw achter waar je met de (rol)trap omhoog gaat. Erom heen is die ingang ook helemaal afgezet. Dan opnieuw boven en vanmorgen nogmaals een keer terwijl je in de 'priority' rij stond. De normale rij was trouwens meer dan 10 minuten sneller omdat ze voor priority maar één station open hadden (waar de meet & assest pax ook gebruik van maakte).
Dat ze bij SP incheck mensen tegenhouden met niet-prio reisgenoot is raar. Als ik als Skypriopax degene met koffer ben van de twee dan zou ik toch op zijn minst die koffer daar moeten kunnen afgeven en de reisgenoot toch niet buiten blijven staan?
In de middag reizen is relaxed, vanaf 15.30 geen rijen bij de beveiliging, rond 18.15 uur ook niet. Bij de KMAR 12 minuten omdat ze de EU rij met lint hadden afgezet, anders 2 minuten. Ook in Dusseldorf waar men geen priority had was ik er in 12 minuten doorheen rond 11.00 uur, de problemen spelen vooral in de ochtend. Wel zag ik op Dusseldorf en Amsterdam wat vertragingen voor de vakantievluchten met vertrek voor 12.00 uur en dat wordt dan 20.25 of zelfs 02.15 uur… daar zie je dan hele families met kinderen zitten..
Twee dames waren bij de KLM ingang/SP incheck aan het checken welke criteria ze daarzo hanteren weet ik niet. Mocht iig door als SkyMiles Medallion. Achter bij de roltrap hoorde ik wel dat zilver leden de toegang werd ontzegt. 30 seconden later boven 2 andere zilver leden nog een keer maar voor deze ene keer mochte ze door (hoe ze daar dan zijn beland als zilver weet ik ook niet). één v/d medewerkers ging toen naar beneden om de Schiphol medewerker beneden duidelijk te maken dat zilver geen toegang had, lol.
Vandaag vanaf Rotterdam gevlogen met British Airways. Toen ik aankwam schrok ik eerst wel even: lange rijen buiten. Dit was gecategoriseerd per vlucht: vakantie charters. Bij arrivals liet ik mijn digitale boarding pass van BA zien en mijn Privium pas (?), waarna ik kon doorlopen. Binnen was het dan weer erg rustig: niemand bij de security, althans geen klanten. Bij de (overigens keurige) Prima Vista Lounge vertelde de "lounge dragon" me dat ze dit met opzet doen om drukte binnen te vermijden. Ze laten de mensen dus buiten wachten. Op LCY was het best druk, maar binnen een minuut of 20 was ik langs de paspoort controle, check in balie en opnieuw de security.
Ik hoor nu net op de radio iemand zeggen dat zij om 01:00 uur een berichtje kreeg van TAP dat de vlucht AMS>LIS van 13:55 uur vandaag is geannuleerd en dat zij is omgeboekt naar DUS>LIS straks om 06:00 uur... Mooie vervroeging...maar als je al slaapt en het bericht te laat leest is het pech gehad...