Die controle van GGD had ik afgelopen dinsdag ook. Ook de controle op ID door de KMAR, maar mijn NL ID en herkenning van mij als persoon kosten dat 2 seconden, bij de GGD deed inderdaad een controle, maar dat doet men dus enkel visueel, en er was er ook geen ID bij nodig. Dus tja, wat moet ik denken van deze 'waterdichte' controle van documenten gemaakt in het buitenland...
klopt, de KMAR wilde mijn ID ook niet eens vastpakken, was vooral buitenlandse ID's. Ach wat je ervan moet denken? Heb in ieder geval niet het idee dat ik het voor Jan L*L doe hetgeen ik heel vaak wel heb naar andere landen.
De KMAR controles op vluchten uit Portugal hebben ermee te maken dat Portugal nogal laks omgaat met het Europese inreisverbod, daardoor kunnen deze mensen zich vrij door Schengen bewegen en daar zitten de meeste landen momenteel niet op te wachten. Vluchten uit Wenen worden ook vaak gecontroleerd, dit heeft dan weer te maken met vluchtelingen die via de Balkan route Oostenrijk binnenkomen en dan per vliegtuig verder reizen binnen de EU.
Het is trouwens niet dat Portugal laks omgaat met het Europees inreisverbod, het is een feit dat veel mensen uit Brazilië, want daar gaat het hier om, ook de Portugese nationaliteit hebben of een uitzondering op het Europees inreisverbod hebben en die kunnen inderdaad niet tegengehouden worden aan de grens. Vluchten uit Athene kunnen ook, buiten Covid om, rekenen op extra controles, al dan niet in samenwerking met frontex. Net zoals vluchten uit Turkije. Maar de doelgroep bij dergelijke controles is natuurlijk altijd duidelijk, Nederlands uiterlijk en Nederlandse ID zijn niet de doelgroep van de controles.
En vanaf morgennacht iedereen verplicht in quarantaine in Nederland bij aankomst vanuit Curaçao. Naast de test verplichting. Gewoon: mêh dit allemaal. Fingers crossed dat er weinig bewoners zijn die de 12 IC bedden nodig hebben.
Nou, vanaf Mei dus de verplichte quarantaine. Terwijl IATA en andere organisaties druk bezig zijn met travel passes om reizen zonder quarantaine restricties mogelijk te maken en de industrie een boost te geven, denkt Hugo de Jonge dat het slim is om meer dan een jaar na de start van de pandemie en recht voor de zomer waar we, als ik hem quote, grotendeels de maatregelen kunnen laten vieren, een quarantaine plicht in te voeren? Zelfs voor gevaccineerden? Ik sta versteld van zijn gedachte gang.
Ja ik baal echt als een stekker. Wilde een klein weekje naar de zon en heb het nu maar gecanceld. Had de promo Award deal voor 60.000 punten business class begin april - gelukkig krijg ik alles terug van KLM. Op Curacao kun je in een resort wel gewoon alles doen (uit eten, sporten, spa, strand) maar vooral die test op de terugweg vind ik niet chill... Dan heb je toch een beetje een spannend gevoel, straks ben je wel besmet en zit je daar vast. Ik ben nu aan het kijken naar Sint Maarten, is iemand daar wel eens geweest en weet iemand hoe de situatie daar nu is en of je gewoon op vakantie kan? Ik zoek ook een chill hotel met een mooie sportschool en privé strand - dan kom ik de week wel door Volgensmij is Sint Maarten 1 van de enige bestemmingen waar je nog terug kunt vliegen zonder test, heen natuurlijk wel maar dat is prima dan ben ik gewoon thuis. Tickets met KLM in economy zijn wel ok geprijsd in business helaas 3000+
Ik ben een aantal jaren geleden daar geweest. Volgens mij zitten direct aan de noordkant van Maho beach (dus het noord-west gedeelte van het eiland) een aantal grote hotels/resorts. Hoe de situatie er nu is weet ik niet.
De meerderheid heeft opnieuw voor het cda, vvd, d66 en christenunie gestemd. Dan verandert er natuurlijk niet veel. Als je kijkt hoe slecht ze het de afgelopen maanden hebben gedaan, hoef je daar het komende jaar ook heen wonderen van te verwachten.
Ik ben net terug van 6 dagen in Luxemburg (voor werk). Om gedoe te voorkomen ben ik met de trein gereisd, en alle formulieren netjes uitgeprint etc, maar geen enkele controle gehad, zowel heen en terug niet aan de grenzen. Ik zat in het Sofitel Europe, waar ik al eens eerder ben geweest en dat beviel weer erg goed. Er stonden nog een paar Nederlandse kentekens op het parkeerterrein, dus was blijkbaar niet de enige uit NL daar. Wel was het heel rustig. Om in de vrije uurtjes iets van ontspanning te doen heb ik voor een paar dagen een elektrische fiets gehuurd, en het verbaasde me hoe groen en mooi de omgeving van Luxemburg stad is! Vanuit het hotel is het 5 minuten fietsen en je staat midden in een groot bos met rotsen enzo. De fiets werd bij de ingang van het hotel mij uit handen genomen en werd in de restaurantzaal gestald, tussen de tafeltjes die nu natuurlijk niet gebruikt worden. Zoiets vergeet ik nooit, een fiets stallen in een restaurant van een 5 sterren hotel... Ontbijt werd zonder extra kosten op de kamer geserveerd, en de door mij bestelde bezorgmaaltijden van de lokale Deliveroo werden ook naar de kamer gebracht door de receptie, zelfs met borden, bestek en linnengoed van het hotel. Wat een service!
Ik snap je angst voor de test dat je niet terug kunt. Dat is inderdaad een overweging. Wel is dat vanuit het oogpunt van minder verspreiding wel goed dat men test, dat wordt de komende tijd echt wel de norm. Al mag ik hopen dat men overgaat op sneltesten op de luchthaven van vertrek in plaats van het allegaartje zonder enige vorm van controle mogelijkheden. Voor mij is het noodzakelijk om te vliegen en mocht ik ergens vast komen te zitten kan ik remote ook wat werkzaamheden doen, dat kan ik ook al gedeeltelijk vanuit huis en daarnaast is het ook werkgerelateerd zodat ik niet aan mijn werkgever hoef uit te leggen waarom ik ergens was. Qua extra kosten maak ik mij niet zo druk, ook als je voor plezier vliegt zijn er gewoon reisverzekeringen te krijgen die ook Covid gerelateerde zaken dekt, die zijn vaak wel in combinatie met een ziekte kosten verzekering en daardoor dus duurder maar gewoon te verkrijgen.
De hoofdreden dat ze nu het dringend advies om niet te reizen verlengt hebben naar half mei en de hele wereld nog op oranje houden in plaats van daadwerkelijk naar de situatie te kijken is dat ze het quarantaine verplichting nog niet op orde hebben. De huidige maatregelen en dan reizen toe te staan voor sommige gebieden zal voor het draagvlak van de huidige regels een negatief effect hebben. Wat ze met de quarantaine verplichting willen bewerkstelligen, en die gedachte is weer niet zo verkeerd, is dat men niet zonder meer naar landen kan reizen met veel mutaties maar dat je dat met de verplichting ontmoedigt. Maar ik heb al gezien dat er een uitzondering komt voor klein grensverkeer, binnen de 24-48 uur. Nou vlieg ik regelmatig via Duitsland dus zelfs al blijft Duitsland 'oranje' dan kan je dus binnen die uitzondering vallen van klein grensverkeer, het zal dus onmogelijk zijn om dit, als je dat al gaat doen, aan de landsgrens te kunnen vaststellen of je geen klein grensverkeer bent. En de Duitse regels zijn ook in je voordeel dat transit door Duitsland, ook na landing op een luchthaven en dan terug naar Nederland dus daar binnen vallen en je geen testverplichting of aanmelding benodigd hebt. Maar ja, als de bühne maar denkt dat reizen goed gecontroleerd is dan blijft men rustig.
Klopt, maar zoals jij zelf al hier vaak aangeeft zitten er zoveel gaten in dit systeem. Je kan er op rekenen dat de Europese Unie niet gaat accepteren dat straks Nederland andere EU landen op 'oranje' heeft staan en als enige voor (terugkerende) reizigers uit een lidstaat zo'n streng beleid zal hanteren. Dus Schengenlanden zullen op groen gaan. Mocht, even als voorbeeld, Colombia oranje blijven maar is Duitsland groen/geel, dan kan ik dus zorgen dat ik via Duitsland vlieg om zo'n quarantaine plicht te omzeilen? En dan is KLM dus weer de sjaak? Sowieso is er bewezen dat NL slecht omgaat met het kleurenbeleid van de reisadviezen, dus er zal hoogstwaarschijnlijk weer misbruik van gemaakt worden. Het Schengen beleid zorgt voor veel gaten in deze quarantaine plicht. Buiten dat ik het gewoon 'eng' vind dat er zo laat deze regel wordt ingezet, terwijl we, in principe als alles goed gaat vanaf 15 Mei kunnen reizen en we richting een zomer zouden gaan met weinig restricties. Dan vind ik het buitenproportioneel dat we voor de eindstreep nog zo'n maatregel krijgen die, net als dat nog steeds het supermarkt alcoholverbod na 20u geldt welke weinig zin heeft met avondklok, waarschijnlijk veel te lang blijft hangen. Vorige zomer ging prima zonder deze regel, en nu net voor de finish gaan we opeens moeilijk doen? Het draagvlak van vaccinatie-bereidheid onder jongeren en gezonde mensen vervalt ook zo. @Bosbewoner dit ligt niet zozeer aan de coalitie, maar Hugo de Jonge die steeds met idiote wetsvoorstellen komt.
Het idee is vooral dat ze nu ook wetgeving klaar willen hebben voor de toekomst vermoed ik zo. Al ben ik eens dat regels inderdaad makkelijk onnodig lang kunnen blijven hangen.
Interessant artikel van The Wall Street Journal of sparen van FF miles nog wel zo interessant is. Dit speelt met name in de US waar creditcards meer earnings hebben als hier.
Heeft iemand toevallig enig idee hoe de nieuwe testregels van Duitsland uit worden gelegd in het volgende geval? Ik reis van uit Malaga (risicogebied volgens DE) naar DUS. Voor Duitsers is het verplicht een coronatest te hebben vanaf komende week. Maar, transit is uitgezonderd. Ik kan met een treinticket van Dusseldorf airport naar NL (regionale treinen) aantonen dat ik het land terstond verlaat. Zou dit ook onder transit vallen vraag ik mij dan af? Of moet dit via de lucht zijn? Dit schrijft de FAQ pagina van het bundesministerie van gezondheid erover. Niet echt duidelijk dus wat de definitie van transit is. Persons who are only in transit through and leaving the Federal Republic of Germany as quickly as possible to finish their transit journey,
Lijkt me duidelijk: "leaving as soon as possible". Er staat niet bij dat het per vliegtuig moet, dus trein of auto is ook goed. Het gaat erom dat je niet in DE nog blijft overnachten of andere dingen doen.
Ik vrees zelf dat het niet kan: All passengers aged six years and older who wish to enter Germany on flights from risk and non-risk areas as of 00:00 on Tuesday, 30 March, must already present a negative Covid-19 test upon departure. The proof of the negative Covid-19 test must not be older than 48 hours at the time of entry and is checked by the airlines, for example Lufthansa, before departure. Carriage is not possible without negative proof of testing. Staat op de site van Lufthansa over reizen vanaf 30 maart.
Je hebt wel een test nodig die maximaal 48 uur oud is, dat mag ook een antigen sneltest zijn overigens. Je hoeft je niet aan te melden als je Duitsland direct weer verlaat, en dus ook niet verplicht nog een keer in Duitsland te testen en je hoeft dus ook niet in quarantaine te gaan in Duitsland. (In Nederland is dat op dit moment alleen een dringend advies). Je zult bij het aan boord gaan een negatieve test moeten laten zien, ik vermoed dat de Duitse maatschappijen dat nog wel eens goed willen controleren, en ik verwacht dat er op Duitse luchthavens ook wat meer controles zullen plaatsvinden dan nu het geval is, want ik heb nog geen enkele keer een controle gehad, maar aangezien het een hot item is willen de Duitsers in ieder geval voor de bühne laten zien dat men er echt werk van maakt.
Morgen mee met de eerste van deze twee, ben benieuwd naar het eerste tripje. https://insideflyer.nl/klm-ontvangt-twee-nieuwe-boeing-777-toestellen/