InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Kijk naar MobiMatter. Is een marktplaats voor eSIMs. Stukken goedkoper dan al die andere eSIM boeren zoals Nomad, etc. Tot nu toe erg tevreden over. Ik heb mijn lesje geleerd door een fortuin aan die dingen aan te geven. Hope this helps :)

westi vindt dit leuk.
  2. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Via KLM had ik Kolet aangeschaft voor m'n meivakantie in Peru.
    Zag later dat het inderdaad goedkoper kon maar snelheid en bereikbaarheid waren prima.

westi vindt dit leuk.
  3. JosEnrafNonius

JosEnrafNonius Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een esim (20GB) via Mobimatter gekocht. Is een jaar lang geldig in 60+ landen (ook Peru), werkt tot nu toe uitstekend

Dan1 en westi vinden dit leuk.
  4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    MobiMatter is ech top. Ze bieden echter eSIMkaarten aan via derde partijen, maar hebben zelf geen netwerk. Ik heb ze nu twee keer gebruikt in Zuidoost-Azië. De eerste was een multi-country eSIM van Mobile Three in Hong Kong voor Thailand, Maleisie en Singapore. De tweede was een DTAC tourist eSIM met onbperkte WhatsApp, Line en FaceTime data. In alle gevallen razendsnel 5G en nog geen €15 betaald.

Zoals gezegd daarvoor Holafly. Dat was drama. Bijna €100 per eSIM met latency die zo erg was dat ik mijn telefoon niet meer kon gebruiken. De verbinding werd duidelijk afgeknepen en 'gedeprioriteerd' op het netwerk (dit was in Noord Amerika). Ik kreeg uiteindelijk mijn geld terug, maar ik zou nooit meer een HolaFly eSIM nemen (ondanks dat er op de voorpagina een hele positieve review is te lezen en ik allerlei influencers HolaFly zie aanprijzen). Daarvoor ook Holafly in Zuidoost Azië en dat was redelijk en op sommige momenten matig. Weer veel latency. Vriendje van mij idem in Bali, die kocht uiteindelijk voor €5 een lokaal simmetje en dat werkte beter dan HolayFly.

TL;DR: stop met dure eSIM providers als HolayFly die tot tien keer duurder zijn dan via platforms als MobiMatter. Ze beloven onbeperkte data (uiteraard altijd met FUP), maar de realiteit is dat je wordt afgeknepen op het netwerk waar je op zit door de provider en daar kan helemaal HolaFly niets aan doen anders dan jou een refund geven. Het feit dat ze dit vrijwel direct doen, zegt ook iets over hun verdienmodel...

5. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    666
    Trofeepunten:
    348
    De keuze voor global/regional/local is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe vaak je gaat en hoeveel verschillende gebieden je wilt bezoeken. Als je frequent kort in zeer verschillende gebieden zit is een global/regional optie misschien een slimme keuze.
    Ik heb voor mijn vakantie (Taiwan, China, Japan) ook zitten kijken maar kwam (bij Airalo) tot de conclusie dat als je wat langer in 1 land bent en daarnaast kort in andere landen de losse esims toch net voordeliger was.
    Als ik Mobimatter voor een esim voor vele landen zo zie zijn die wel erg prijzig in vergelijking met losse esims, maar zoals aangegeven kan dit in sommige gevallen een goede optie zijn.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Nu wel het juiste forum :)

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...p-deel-uw-mooiste-herinneringen-aan-transavia

Ik twijfel tussen die aso op Rotterdam Airport die het vloekend en tierend aan de stok kreeg met de ground crew, omdat zijn handbagage na meting niet mee aan boord mocht en bijna denied boarding werd. Of die Nederlandse pensionado die tijdens de vlucht stennis schopte toen de vrouw voor hem wilde reclinen en de toegesnelde stewardess van repliek diende met de gevleugede woorden: "Ik heb een Mercedes en ben Mercedestoelen gewend!'

Lastig dit.

Laatst bewerkt: 13 sep 2025
  7. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    In een snelle vergelijking tussen Airola, Mobimatter, Nomad en Kolet, komt m.i. voor mij Kolet er beter uit. Het is duurder (iets 2x), maar heeft als voordeel dat het meerdere netwerken gebruikt. Alle andere aanbieders maken gebruik van 1 netwerk, dus moet je geluk hebben dat op de plaats waar je dan bent er goed bereik is. Daarnaast zag ik bij de overige aanbieders 4G/LTE en geen 5G (in de paar gebieden dat het beschikbaar is in Peru).

Ruut vindt dit leuk.
  8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
  9. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.949
    Trofeepunten:
    428
    Volgens ChatGPT:
    Durf niet te zeggen of dit klopt, Lux lijkt de goedkoopste samen met Zweden.
    Code:
    | Land                | Vliegtaks (kortste afstand / Europa)              | Vliegtaks (lange afstand)                              | Opmerkingen                                               |
    | ----------------------- | ------------------------------------------------- | ------------------------------------------------------ | --------------------------------------------------------- |
    | **Nederland**           | **€ 29,40** (vast tarief, alle vluchten)          | **€ 29,40**                                            | Hoog en uniform, sinds 2024 fors verhoogd.                |
    | **België**              | € 10 (< 500 km) / € 2 (binnen EER/UK/ZW > 500 km) | € 4 (buiten EER/UK/ZW)                                 | Lage boarding tax, plannen om € 2/4 naar € 5 te verhogen. |
    | **Duitsland**           | \~€ 15,53 (short-haul)                            | \~€ 39,34 (mid-haul), \~€ 70,83 (> 6000 km)            | Progressief, lange afstand veel duurder dan NL.           |
    | **Frankrijk**           | Vanaf \~€ 3–€ 8 (binnen EU, economy)              | Tot ca. € 18–€ 63 (internationaal, klasse afhankelijk) | Eco-tax varieert per bestemming & reisklasse.             |
    | **Verenigd Koninkrijk** | £ 7 (\~€ 8) (Band A, < 2000 km, economy)          | £ 91 (\~€ 105) (Band B, long haul, economy)            | Air Passenger Duty, zeer hoog voor verre vluchten.        |
    | **Luxemburg**           | **Geen vliegtaks**                                | **Geen vliegtaks**                                     | Populair alternatief vertrekpunt i.v.m. lage kosten.      |
    | **Zweden**              | Ca. € 6–7 (Europa)                                | Ca. € 25–45 (internationaal, afhankelijk bestemming)   | **Wordt afgeschaft per 1 juli 2025**.                     |
    | **Denemarken**          | Ongeveer 100 DKK (\~€ 13) (2025 gepland)          | Tot \~390 DKK (\~€ 52) (lange afstand, vanaf 2030)     | Nieuw systeem, stapsgewijs ingevoerd vanaf 2025.          |

Dan1 en Ruut vinden dit leuk.
  10. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Brussel lijkt een goede optie. Maar daar wordt mij te veel gestaakt :-(

11. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Of de IT is niet in orde. Wat wel echt belachelijk is, als je de trein uit Brussel (of Antwerpen) neemt naar Amsterdam dan betaal je dus wel de vliegbelasting, maar met het vliegtuig niet, dat is dan weer direct de reden dat KLM 3x per dag blijft vliegen en het niet nog verder gaat afbouwen.
    Dus de milieubelasting zit verminderen van korte vluchten in de weg.

Ready2Board vindt dit leuk.
  12. RickJansen

RickJansen Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.677
    Trofeepunten:
    478
    Voor de dubbele check;
    volgende week vlieg ik op één ticket van QR van DUS naar LHR, connectietijd 3 uur, door naar DOH en SIN. Ik heb dan géén transit visum nodig, omdat ik niet mijn bagage op hoef te halen én ik ook een onward ticket heb, toch?

13. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.533
    Trofeepunten:
    373
    Gisteren HND- CDG met AF in business, geen werkende kranen op de 2 wc's van de business cabine. Moest dus naar achter lopen en daar in economy aansluiten in de rijen voor de toiletten. Op een vlucht van 14u50minuten vind ik dat wel erg slecht. Zou een klacht nog iets van miles ofzo kunnen opleveren? Later, na een uur of 8 vliegen werden er flesjes bronwater uitgedeeld voor in de wc.

Bijgevoegde bestanden:

14. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Ik zou er zeker een klacht over indienen en suggereren dit te compenseren met miles.
    Mijn ervaring is dat AF hier beter mee omgaat dan KL.

15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Ruut vindt dit leuk.
  16. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    18
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Dat was niet mijn punt. Inmiddels lijkt dat punt ingehaald te zijn door de actualiteit, want KLM Ground Services is twee grote klanten kwijtgeraakt wegens te duur en stakingen. Dat laatste is 100% aan de bonden te wijden. En te duur zal zo goed als zeker mede komen door te hoge personeelskosten…

Ruut vindt dit leuk.
  18. mgo01

mgo01 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Maak ze maar weer gek daar:)

RickJansen vindt dit leuk.
  19. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    https://insideflyer.nl/ryanair-accepteert-binnenkort-alleen-digitale-boarding-passen/

Quote: "Je bent namelijk verplicht om de boarding pass in de Ryanair-app te downloaden. Zelfs met een met je eigen printer geprinte boarding pass kom je het vliegtuig niet meer in."

Zouden ze dat kunnen verplichten? Niet iedereen heeft een smartphone. En zouden ze aan de gate kunnen zien of je een QR code uit een mail op je scherm hebt of uit de app?

Nu zie ik mezelf voorlopig nog niet in een Ryanair vliegtuig stappen, maar ik ben een beetje allergisch voor het opdringen van installeren van allerlei applicaties zonder toegevoegde waarde.

Ruut vindt dit leuk.
  20. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Ik moet over 10 dagen even in Rzepin (Polen) zijn voor werk, en daarna doe ik nog even privé 2-3 dagen Poznan. Keek dus bij KLM, kon voor Schiphol-Berlijn en Poznan-Schiphol via multi-steden voor circa 200 euro retour. Ik wilde het 4 uur later boeken, en de prijs is gestegen tot 637 euro voor de tijden die mij passen (10u uit AMS en 14u uit POZ). Nee, dankje..
    Ik kijk een uur later weer, en de identieke tickets zijn weer voor 220 euro te boeken. Dus maar gelijk geboekt.

Deel Deze Pagina