InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Niet alleen Wizzair doet dat, een Ryanair doet dat ook.

Voor elke vertrekkende passagier die daadwerkelijk vliegt zal een luchtvaartmaatschappij de vliegbelasting en andere airportbelasting moeten betalen, daar kan je niet creatief mee boekhouden want de afhandelaar houdt deze gegevens exact bij en kan de exacte aantallen aangeven die daadwerkelijk op de vlucht mee gaan.

Wat wel zo is dat passagiers die wel geboekt hebben en niet meegaan niet de complete betaalde belastingen kunnen terugvragen omdat er een gedeelte als handeling fee wordt afgehaald, naast een gedeelte wat helemaal niet een teruggaverzoek doen, dus daar zal je op elke vlucht ook wat op 'verdienen'.

Maar nog veel belangrijker is, de low cost maatschappijen maken altijdafspraken met luchthavens voor een X aantal passagiers die zij beloven te vervoeren, als beloning daarvoor krijgt men korting op luchthaventarieven.
    Hier geldt dat niet het aantal passagiers wat daadwerkelijk mee vliegt, maar hoeveel tickets er op een vlucht verkocht zijn, ook die gegevens zijn bekend bij de afhandelaar.
    Die kortingen zijn best fors waardoor als een toestel niet voldoende vol zit en daardoor de totale aantallen niet gehaald worden de motivatie is om heel goedkoper tickets te verkopen zodat de passagiersaantallen omhoog gaan, want anders volgen er boeteclausules van luchthavens.

En last but not least, passagiers die op het laatste moment een ticket kopen, die dus moeten vliegen betalen over het algemeen de hoofdprijs en die compenseren dus ook de eht low cost passagiers.

MichaelNight vindt dit leuk.
  2. Morris

Morris Blue Tier

Leuk Bevonden:
    110
    Trofeepunten:
    33
    Wat deze koffer voor mij zo prettig maakt? Ik maak 300-500k vliegmijlen per jaar, dus ik leef zo'n beetje uit mijn koffer.
    • Het is oerdegelijk gemaakt. Ik heb er weinig behoefte aan dat halverwege een trip een handvat of wiel afbreekt. Er zijn verstevigingen aangebracht precies op de punten (hoeken) waar je doorgaans de eerste en meeste slijtage ziet.
    • De ritsen zijn van zeer goede kwaliteit, zijn degelijk gemaakt en voelen lekker in gebruik. Ik heb een hardgrondige hekel aan matige of slechte ritsen, deze gaan snel kapot, en voelen ook niet zo lekker in gebruik.
    • De koffer kan mee als handbagage en biedt voor mij voldoende ruimte voor een trip van 5-7 dagen.
    • Mocht ik toch iets extra's mee moeten nemen, of op de terugreis een mooi kado voor het thuisfront mee willen nemen, dan kan ik de inhoud met 12 liter vergroten (het model is expandable). De koffer is eenvoudig uit te breiden door de "one-touch CX expansion", niks geen gedoe met een rits, je klikt die compressors los, pakt je koffer in, maakt hem dicht, drukt hem aan, klaar!
    • Het ontwerp is (relatief) simpel gehouden, de opbergvakken (voorzijde, voor een pak) zijn groot, niks geen gedoe met kleine vakjes waar net niks inpast. In het gebruik valt mij op hoe vernuftig het ontwerp is. De elastieke straps, weer je de inhoud mee kunt vastzetten, kun je tijdens het inpakken vastmaken aan de clips die zich aan de buitenzijde bevinden. Een klein detail, maar toen ik deze feature ontdekte, realiseerde ik mij dat ik mij dat al 10 jaar irriteerde aan mijn vorige koffer. Ik heb het idee dat de ontwerpers van deze koffer zelf veel reizen, en zodoende heel goed doorhebben waar je een koffer op details kunt verbeteren voor het gebruik, inplaats van nutteloze features toevoegen omdat het dan beter verkoopt.
    • Ik ben een fan van twee-wielen. Dat is het meest stabiel, en je kunt er zonder al teveel problemen over een onregelmatig trottoir lopen – zoals de kasseien in Antigua (Guatemala). Ik ben geen fan van spinners, die leiden teveel hun eigen leven en ze zijn kwetsbaar (ik heb genoeg mensen op de luchthaven gezien die een koffer met 3 wielen proberen mee te zeulen).
    • Alle onderdelen van deze koffer (handvatten, wielen etc), kun je los bestellen en zelf vervangen. Ik vind het jammer als ik een koffer moet weggooien, als er één onderdeel (rits, wiel, handvat) stuk is. Op een gegeven moment raak ik toch gehecht aan zo'n stuk bagage – voor zover mogelijk voer ik zelf reparaties (of verbeteringen) uit aan mijn bagage. Bij veel andere bagage fabrikanten kun je geen onderdelen bestellen, en moet je deze voor reparatie opsturen – en dan ben je hem voor weken kwijt.
    • ... en je hebt levenslang garantie... dat zie je zelden voor een stuk bagage, zeker als je je als fabrikant richt op (zeer) frequente reizigers dan weet je dat je product veel te lijden krijgt.
    Er zijn ook een aantal punten waar ik nog geen (sterke) mening of heb.
    • De telescoop handle bevindt zich aan de buitenkant van de koffer – voor veel vergelijkbare koffers is dit vaak geïntegreerd in het interieur. Het voordeel van een externe telescope handle is, dat je vlakke bodem hebt. Het nadeel is dat de diepte van je koffer wel met zo'n 2 cm toeneemt, zonder dat je wezenlijk meer ruimte hebt. Voor mijn oude koffer met de telescope handle geïntegreerd, gebruikte ik de ruimte tussen de telecopes voor t-shirts en sokken en daarbovenop packing cubes. Op deze manier gebruikte ik elke kubieke centimeter optimaal. Ik ben er nog niet helemaal over uit, of een vlakke bodem prettige, of praktischer vind. Na 25 jaar mijn oude systeem gebruikt te hebben, moet ik nog even aan mijn nieuwe "inpak systeem" wennen merk ik. Er bevindt zich wel een opberg vakje tussen de telescope handles, al heb ik daar nog geen functie voor gevonden – wellicht handig om een paraplu in op te bergen (zeker handig als je tijdens het regenseizoen in Azië bent)... maar mijn reisparaplu, die toch wel vrij compact is, past er niet in. Dus ik ben op zoek naar nog iets kleiners.
    • Ook doordat de telescope handle zich aan de buitenkant bevindt, beschadigd de lak van de aluminium buizen vrij snel. Niet dat het mij echt bezighoudt, want koffers slijten nu eenmaal in gebruik. Maar na 3 maanden gebruik, ziet het eruit alsof ik de koffer al jaren in gebruik heb.
    • De koffer oogt wat groter/breder, maar valt wel binnen gangbare normen van handbagage. Toch kreeg ik er vorige maand een Delhi een opmerking over bij het boarden, dat deze koffer "geen handbagage was" – maar na een korte blik op mijn ticket (business class + elite status) was er ineens geen probleem meer. Wellicht dat het in economy wel tot problemen kan leiden.
    Nadelen? Die zijn er ook, maar niet veel
    • Het enige echte nadeel dat ik zie is het vrij hoge ledige gewicht van deze koffer. De robuuste kwaliteit, heeft ook een keerzijde. De koffer weegt leeg 4.4 kg. Voorheen gebruikte ik een Victorinox Werks Traveler 6.0, het ledige gewicht is 3.5 kg, dus dat scheelt toch een kilo. Sommige luchtvaartmaatschappijen doen wel eens moeilijk als je koffer zwaarder is dan 8-9 kilo (voor handbagage)... dus met 4.4 kg daar zit je al snel aan. Ik vlieg veel met Turkish Airlines, en ondanks dat ik business class vlieg, doen ze er wel eens moeilijk over. Maar als ik dan vermeld dat mijn laptop erin zit, en dat het een heel gedoe wordt, staan ze het doorgaans gewoon toe.
    • De aanschafprijs is vrij hoog. Maar met een beetje geluk gaat deze koffer de rest van mijn leven mee.
    Dus dat zijn mijn bevindingen tot dusver.

Dan1, FlyingFonz, VinceG en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Morris

Morris Blue Tier

Leuk Bevonden:
    110
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb de meetlat er even langs gelegd en ik meet 52 x 41 x 26 cm (hoogte, breedte, diepte)... klm heeft als maximum diepte 25 cm, maar als je deze in zo'n rek moet plaatsen om te laten zien dat het binnen de normen valt, dan zal die ene centimeter met een soft-shell geen problemen opleveren.

Dan1 en VinceG vinden dit leuk.
  4. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Zijn er hier mensen bekend met het Etihad Free Stopover programma in Abu Dhabi? Is dit de moeite?
    Zit te kijken voor Schiphol - Phuket in mei, en krijg daar deze optie voor 2 dagen Abu Dhabi stopover met ‘gratis’ hotel.
    Abu Dhabi lijkt mij een prima optie, maar is dat programma ook danig de moeite waard qua hotelkeuzes etc?

5. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    In het verleden, december 2014, daar ooit gebruik van gemaakt, en de keuze uit hotels was echt prima, en er zit ook ontbijt bij wat in de 4-5 sterren hotels natuurlijk prima voor elkaar is.
    Wat ik mij toen kon herinneren is dat je volgens mij 1 nacht moest betalen en 2 nachten kreeg, maar wel vroeg mocht inchecken als er beschikbaarheid was.

Als ik de voorwaarden zo lees moet je de eerste nacht inderdaad betalen, maar die prijs was helemaal niet slecht.

https://www.etihadholidays.com/en-ae/agents/B2B-landing-page/stopover/economy-free

Vond het geen tegenvaller, niet dat ik het nog een keer zal doen, maar ik vond dat ik de 'zandbak' in ieder geval een keer gezien moet hebben anders dan alleen de luchthavens.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Dank nog, voor deze mooie uitgebreide reactie! Uiteindelijk heb ik vanwege de lange levertijd van 20 januari 2026 en het feit dat er sale was, heb ik gekozen voor de TravelPro :)

VinceG vindt dit leuk.
  7. vlieg8877

vlieg8877 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    117
    Trofeepunten:
    43
    De voorwaarden en hotelkeuze van Etihad Free Stopover wisselen regelmatig. In 2023 kreeg ik 2 gratis nachten zonder maaltijden maar wel gegarandeerde check-in / check-uit volgens het vluchtschema. Ik had een betaald business class ticket maar alleen het Premier Inn Airport hotel was beschikbaar in het Etihad-portaal. Dat was wel heel erg eenvoudig en had geen sfeer.
    Hotels in Abu Dhabi zijn in de zomer erg goedkoop te boeken. Ik betaal de volgende keer liever 100 euro zelf en krijg bij ketens met loyaliteitsstatus een mooie kamer met gratis ontbijt, upgrade, punten, 100 USD F&B-credit etc.

8. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb het idee dat de voorwaarden steeds wijzigen, want bij het boeken krijg ik deze: https://www.etihad.com/en/abu-dhabi/stopover link.
    En zoals @vlieg8877 zegt, ik had nu ook alleen de Premier Inn Airport hotel als keuze.
    Maar een dag eerder kon ik uit 4 hotels kiezen, ook midden in het centrum. Zaten geen vijfsterrenhotels bij, maar wel prima hotels tot 4 sterren. Verschil is misschien of je Economy of Business vliegt ook aanwezig.
    Maar als ik nu dezelfde reis plan, krijg ik ook weer 4 keuzes incl in de stad zelf.

9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
  10. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    859
    Trofeepunten:
    123
    Enorm armoedig. Maar het verklaart waarom het vijfde scherm met vertrekinformatie (dus met de vluchten die nog vele uren op zich laten wachten) vaak even verspringt naar het weergeven van een grote klok, voordat de vluchtinfo er weer op verschijnt. Gelukkig is de urgentie voor een klok met de lokale tijd met de komst van de smartphone wel minder geworden maar het blijft armoedig.

Koop een paar “radio controlled” klokken en hang die ter hoogte van iedere incheckbalie. Staat de tijd automatisch goed. Hoe moeilijk kan het zijn.

Dan1 vindt dit leuk.
  11. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
  12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Inderdaad. En dit speelt blijkbaar al sinds 2012. Ik mag toch hopen dat je bij de verwerving/aanbesteding van die dingen ook hebt nagedacht over onderhoud en levensduur.

Op Luchtvaartnieuws lees ik dat die klokken bekabeld zijn, het hele plafond open moet en dat dat lastig is als daar duizenden mensen langslopen. Dat vind ik een raar argument, want ze zijn aardig aan het verbouwen dus dan lijkt mij dat een klok vervangen niet voor meer of minder overlast zou moeten zorgen. Zo'n klok vervangen duurt toch geen week? Ze zijn er ook ingezet.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...p-schiphol-continu-kapot-repareren-is-te-duur

Ze gaan nu klokken weghalen, lees ik. Maar dat zou betekenen: het plafond openmaken en de kabels doorknippen en laten hangen?

Er is dus niet nagedacht onderhoud en levensduur.

Ruut vindt dit leuk.
  13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Zou dit echt zo makkelijk gaan? Iemand hier ervaring mee?

In het kader van de kostenbesparing kan ik iedereen aanraden een VPN-app te downloaden op je telefoon en aan te geven dat je in België zit. Log niet in op je KLM-app, maar google gewoon op ‘KLM’, klik op de niet-gesponsorde KLM-link en boek het ticket vanaf bijvoorbeeld Brussel, Antwerpen of Düsseldorf. Hetzelfde ticket, in dit geval vanaf Brussel, kost dan niet 6093,70 maar 2832,43 euro. Met dit soort voordelen verdwijnt de vliegschaamte bij mij als sneeuw voor de zon.

Je kunt je boeking natuurlijk wel middels PNR achteraf toevoegen aan je account natuurlijk.

FlyingFonz en Ruut vinden dit leuk.
  14. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...ndbagage-af-schiphol-past-beleid-nog-niet-aan

Vorig jaar september ingevoerd omdat de toen benodigde update aan de machines niet direct beschikbaar was wat had betekent dat er wel heel veel tassen naar seconary zouden moeten gaan door false positives dat er is besloten om dan maar geen vloeistoffen toe te staan zodat de rijen bij de security niet te groot zouden worden, vanuit een logistiek oogpunt een goed idee.

Dit kan trouwens vrij snel ingevoerd worden, maar men moet eerst weer wat ervaring op doen, waardoor Schiphol wederom zal beginnen om dit zonder communicatie weer toe te staan bij de transfer security, zodat de aantallen daar beheersbaar blijven mocht de update niet goed zijn omdat de regel officieus nog steeds geldt.
    Daarna zal men weer overgaan tot invoering bij de reguliere vertrek punten.

Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  15. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.951
    Trofeepunten:
    428
    Volgens mij heeft het niet niets met je locatie dmv VPN te maken maar door het vertrek vliegveld.

Ik heb zo vaak een VPN verbinding (ook op willekeurige landen) maar merk geen verschil qua prijs.

Wel jammer dit soort artikelen. Zijn we straks onze "trucjes" kwijt zoals boeken vanaf ZWE.

FlyingBlob, Ruut en Dan1 vinden dit leuk.
  16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ja, Ik dus ook niet. Ik heb nog nooit met een VPN een goedkoper ticket kunnen boeken. Het lijkt mij sterk dat hij 3K goedkoper uit was. Dat is serieus geld. Vandaag een A - B getest gedaan met mijn werklaptop en daar was via BRU €20 duurder dan via AMS ;)

Plus: vaak stakingen daar.

Ruut vindt dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
  18. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.534
    Trofeepunten:
    373
    Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft; ik heb 2 domestic tickets geboekt met JAL in Japan, in J-class, maar kan maar voor 1 persoon een stoel selecteren, er is in het stoelenplan maar 1 beschikbare zitplaats. Nu zag ik op Expertflyer dat er nog een hele rij 2+4+2 leeg is gehouden, maar verder alles bezet is. Die stoelen zijn dus niet te selecteren, ik heb geen status dus dat zal wel de reden zijn. Is er nog een andere manier om toch een stoel toegewezen te krijgen vooraf? Er extra voor betalen kan bv ook niet. De internationale klantenservice kan hier niks mee, de chatfunctie ook niet. Domestic klantenservice bellen kost de hoofdprijs.

19. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.405
    Trofeepunten:
    583
    Wie heeft nog meer met succes een status match met FB gedaan met TK? Is het nog steeds dat je minimaal 1 vlucht met TK moet doen?

20. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Begin dit jaar nog iemand geholpen met de regels van de statusmatch (weet niet of hij/zij van ST kwam). Die regels waren dezelfde als ik had een paar jaar geleden, dus idd 1 vlucht met TK.

Fripsmaster vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina